F
Vi håller på och planerar för att bygga en fjällstuga i lösvirke. Till stor del med egna inte allför hantverkskunniga händer. Placeringen är södra fjälltrakterna. Mestadels är vi två men då och då kan det såklart bli fler som befolkar stugan. Tanken är att kallställa större delen av huset när vi inte är där. Vad tror ni om den här planlösningen? Drawing43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha varit i fjällen och hyrt stugor i många år, så är det några saker jag ogillar starkt.

Sovrum där det inte finns plats för en dubbelsäng. Jag åker inte på semester för att vika ihop mig i en våningsäng utan att kunna hålla om min fru. Jag skulle inte hälsa på vänner i fjällen om jag behöver sova i våningsäng.

Badrum utan avskild dusch i samband med bastu. Jag vill inte råka se min svärmor/ väns fru mm när dom duschar.

Sen tycker jag köket är för litet för vi lagar gärna mat ihop på semestern. Sedan tycker jag diskmaskin är ett krav, jag vill inte spendera min semester med att diska.

Det är vad jag tycker. Hoppas bygget går bra!
 
F
Vi funderar nog på att förstora upp vårt sovrum och kanske även det i gäststugan. Vi är ok med ett rätt litet kök men så klart vi ska ha diskmaskin. Ett "D" längst in till vänster än så länge...

Inte helt säker på att jag förstår kommentaren om badrum. Vi har funderat på en separat WC men då blir ytan splittad på två enheter och rummet utanför bastun för litet.

Lösningen på alla problem är så klart att göra huset större men tanken är att hålla det enkelt och litet. Nu är det på 48 kvm. Så om vi tar bort möjligheten att göra allt större. Vad är överdrivet stort i den här planlösningen?
 
Alla är vi olika. Jag tycker ni fått till en bra planlösning - men det hade varit lättare att leva sig in om det fanns lite måttuppgifter :)

En del av charmen med en stuga (i fjällen eller någon annanstans) är att det är lite mer spartanskt. Gärna ett huvudsovrum med vanlig dubbelsäng, men sedan något/några små sovrum med kärlekssängar (2+1 bädd). Gemensamhetsutrymmena är väldigt viktiga. Likaså en riktigt stor entrehall, särkilt om det är en stuga som kommer användas för vintersemester med allt vad det innebär i pjäxor och skidor. Där ska finnas tillgång till skotorkar och torkskåp och golvvärme är ett måste :) Där har ni planerat bra så man inte behöver springa på blött golv för att komma till toaletten.

Men jag instämmer i katos synpunkt om att det vore bra att kunna hålla toaletten fri när det pågår bad/bastu.
 
Fönster mellan sängarna i bägge dubbel-sovrummen.
Garderober i sovrummen saknas.
För lite förvaring i köket, inget skafferi

Entren till toaletten ser trång ut där man nästan springer rakt in i bastudörren.

Sneda väggar ger ofta en illusion av att skapa utrymme, när de i själva verket stjäl utrymme genom att skapa döda ytor, som tex direkt till vänster innanför bastudörren.

Jag hade slopat dörrarna till kök och hall.

Byt plats på sov och förråd. Förrådet närmast entren. så man slipper släpa skidor, pulkor etc ända förbi ytterdörren. Kanske till och med ha förrådsdörren åt vänster i bild

Ingenting förefaller överdrivet stort i denna planlösning. Men det finns ett stort "dött" utrymme mellan köksbordet och soffgruppen. Det skapar dock volym så det är ju på inget vis "onödigt".

Ni kan alltid överväga om ett loft är ett alternativ.
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Jag hade nog placerat toalettdörren i hallen. Dels för att de som sover i sidobyggnaden, men även om man behöver gå på toa när man är ute.
Väggen mellan det större sovrummet och vardagsrummet, hade jag skippat. Då upplevs sovrummet som större och det finns möjlighet att plocka bort dessa sängar om man vill och får ett ännu större vardagsrum.
VV-beredaren placerad mellan badrum och kök, för att korta ledningsdragningen.
 
F
Så nytt försök. Lite större av någon anledning...
Nu 52 kvm. En takstol till. Några kommentarer till kommentarer. Loft är jag allergisk mot så det är tvärstopp. Dörren till köket finns där för enkel kallställning av större delen av huset. Vi stänger badrumsdörr och köksdörr och håller plusgrader i dessa utrymmen. Resten lämnas utan uppvärmning. Under huset (plintgrund) har vi en kasun som är isolerad och uppvärmd och som inrymmer avlopp och inkommande vatten. Där kommer vi nog även placera VVB. Så till förändringarna i den här versionen. Vi klämde in en separat WC. Förrummet till bastun får då inkvartera torkskåp och städskåp. Vi har förstorat upp vårt sovrum för dubbelsäng. Det är ju trevligt :) Även sovrummet i gäststugan blev lite större. Nackdelen i den här versionen tycker jag själv är att hallen är för öppen. Risk för kalldrag? Kanske läge för en förrum utanför isolerade skalet? Fjällstuga2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Ta en funderare om ni verkligen ska stänga värmen helt utom kök/bad. Vi ställer ner till ca 10 grader i vår stuga i fjällen. Vi stänger av vattnet men håller ca 15-18 i badrummet där vvb sitter. Är inte kul att anlända till minusgrader. Tar lång tid att få upp värme i golv, sängar och annat även om man brassar kamin. Och vi gillar verkligen att kunna ha köket integrerat med sällskapsutrymmet. Vi har direktel men förbrukningen är inte största posten, det är abonnemanget.

Det vi saknar är separat toa. Kan bli lite kö om flera bastar/dushar. Ordentligt tilltagen hall. Blir mycket kläder i fjällen. Kommer bli tillbyggnad inom några år :)
 
Om man ska kallställa helt så tror jag det är en hel del krav på materialval och konstruktioner som kanske inte är så vanliga idag?
 
1459880509514-1056715950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en bild på vår planlösning. Inte optimal då hallen är för liten men det jag gillar är att entrén är en bit från sällskapsutrymmet.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Större kök! Och vallaboden kan aldrig bli för stor....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
Sommarstugan kallställer vi helt och det funkar fint. Där är vi dock inte under vinterhalvåret så det är ok med lite omständigare process. Nu vill vi kunna förenkla kallställning eftersom fjällstugan kommer att användas lite då och då under vinterhalvåret. Att fixa värme innan ankomst gör man ju med ett SMS till ett fjärrstyrningsrelä nuförtiden. Föregångaren till det hade mina föräldrar redan på 80-talet. Ringa 20 signaler till huset och därefter vänta 1 minut på ett pip. Enklare nu.
 
Såklart :). Fastnat i tänket med gammal timmerstuga med oljeradiatoter. Ni ska ju bygga nytt! Vidhåller ändå att öppet kök mot matplats/vardagsrum är trevligt. Men det är såklart en smaksak.
 
Varför en separat gäststuga? Bygg huset lite större istället.
 
F
Vi är tacksamma för alla kommentarer. Även smaksaker. Sen kanske vi inte lyssnar på allt...
En del av det vi är ute efter är just andras smak. Hur gäster kommer trivas. Hur andra ser på lösningar och därmed andrahandsvärdet för huset. Och även om vi inte tänkt hyra ut det så är det ju bra att möjligheten finns och att det då är attraktivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.