undine
Hej!

Jag undrar, var får man egentligen tag på mycket jord? Jag ska fixa till mitt trädgårdsland och behöver därför fylla på med mycket jord. Att köpa 5 säckar räcker ingenstans och att köpa typ 100 säckar på Byggmax eller Bauhaus är ju sjukt dyrt och tungt.

Hur gör man när man fixar för odling och behöver massor av jord?
Och när det gäller gödsel sedan inför plantering, var får man tag på en stor mängd gödsel?

Jag bor i mittSkåne.
 
Hemmakatten
Beställ ett lastbilslass matjord. Ring närmsta lastbilscentral.
 
Eller ett eget släp o närmsta återvinningscentral!
 
H
Vet inte hur det är nede i skåne.
Men på Hammarö i Värmland har vi ett företag som man betalar 235 kr för en släpkärra med jord.
Finns även lokal handlare som säljer grus och jord här.
Borde finnas liknande nede i skåne.
Google är bra
 
I princip alla firmor som jobbar med schakt kan ordna jord så sök efter schaktbolag på Eniro så löser det sig. Har du riktigt tur så kan de leverera med Big bag så slipper du ha ett berg med jord på garageuppfarten.
 
H
Du kan ringa närmsta lastbilscentral så har du ett lass inom ett par timmar. Men matjord är dyrt, Jag betalade lite drygt 4000 kr inkl. utkörning för 10 kubikmeter för något år sedan.

Vad gäller gödsel så se om det finns någon som har hästar i närheten som du kan åka och hämta ett bilsläp från för en flaska vin. Där vi hämtar är de bara glada över att bli av med "skiten" :)
 
H
Lokala handlare om de finnes i närheten brukar va billigare om de kör ut än lastbilscentraler.
Köpte 90 kubik förra året med transport betalade jag 20000, dock anläggsjord.
Matjord skulle han ha 23000 för inklusive transport.

Samma mängd på lastbilscentralen så ville de ha 39000 för här
 
Som sagt, ring närmaste lastbilscentral, eller googla och ta reda på varifrån i din närhet som lastbilscentralerna hämtar jorden, och beställ därifrån. HUrsomhelst, ska du ha mycket jord krävs en leverantör och en lastbil, man beställer hos en av de två ;)

Huruvida matjord är dyrt eller inte, kostar väl någonstans runt 20-40 öre per liter, kan man ju diskutera. Transporten är väl snarare som regel det som man kan tycka är dyrt, IMO ;)
 
thomasx skrev:
Transporten är väl snarare som regel det som man kan tycka är dyrt, IMO ;)
Åkerinäringen är nog en av de mest prispressade näringarna i landet, samtidigt som det kommer mer och mer fördyrande pålagor och påbud.
 
Här i Eskilstuna kan man köpa jord från återvinningscentralen bland annat.
 
Kvist o Knast i Höör är väl så mitt i Skåne det kan bli. Ett lastbilslass med 8,5ton matjord koster från 1850kr hemkörd inkl moms. För dom pengarna får du 100 säckar (4000liter) på Bauhaus.
 
Norrhyttan skrev:
Åkerinäringen är nog en av de mest prispressade näringarna i landet, samtidigt som det kommer mer och mer fördyrande pålagor och påbud.
Inte konstigt då kanske om de tar igen på gungorna vad de förlorar på karusellerna, när de kör jord åt en enstaka konsument...
 
Lexington skrev:
Eller ett eget släp o närmsta återvinningscentral!
Smidigt och billigt, betalade 300kr och fick fylla med så mycket det gick :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.