Här var det många bud. Jag delar helt uppfattningen att det är bättre att göra hela byggnaden vinterbonad, och sedan sänka temperaturen där man inte behöver rumstemperatur. Men samtidigt komma ihåg att varm rumsluft innehåller mer fukt som kan kondensera. Till nöds kan man tänka sig att gå igenom badrummet för att komma till ett förråd, men skall förrådet senare få en utvidgad funktion blir det rätt hopplöst. Bästa lösningen då är att göra en korridor från vilken man når samtliga utrymmen. Tänk igenom noggrant först. Badrum är dyra att flytta. Betong måste kantisoleras för att undvika köldbryggor men också för att förhindra att rumsfukten kondenserar i betongen. Konsultera gärna en lokal arkitekt när du är färdig med dina ritningar.
 
Man kan nog säga såhär trots allt att om inte byggnaden redan haft murat skal hade jag bara byggt badrummet och inget kallförråd alls då detta egentligen inte behövs. Men nu har jag ju redan ett murat skal och då känns det ju jättedumt att inte nyttja överbliven yta till nåt.

Sen kan det vara så att jag kommer hyra ut och då vill jag hålla nere värmekostnaden så mycket det bara går.

Om man trots allt skulle vilja ha in ett fönster hur gör man detta i innervägg/luftspalt o.s.v. Tänker då att man har fönstret in mot altanen alltså där det inte finns schakt i väggen utan bara innervägg luftspalt och yttervägg.
 
Mycket jobb och kostnader att ta upp ett fönster i en helstens tegelvägg om man inte är en fena på att mura. Man måste också fälla in en tegelbalk ovanför öppningen. Fönstret skall placeras i öppningen i tegelväggen. På insidan byggs en regelomfattning som går fram till teglet och har samma mått som öppningen i teglet. Fönstret bör måttbeställas. Jag skulle satsa på att göra om hela uthuset till badrum och använda den fösteröppning som finns. 18 kvm är inte för mycket för ett badrum som innhåller toa, tvätt, dusch och bad, förvaring av handdukar mm. Kanske även tvättmaskin. Själv har jag ett på 20 kvm och det kunde vara större.
 
Det är en tanke att bygga hela huset till ett större badrum/tvättstuga och faktiskt skippa fönstret helt och hållet. Som sagt handlar det mycket om att jag förmodligen i perioder skall hyra ut och då får jag ingen extra hyra för ett stort badrum. Däremot blir uppvärmningskostnaden högre ... Men det kanske trots allt är marginellt ..
 
Uppvärmningskostnaderna är garanterat en marginell faktor. Oavsett hur man skall använda sitt hus skall man tänka långsiktigt, både vad gäller användning/funktion och materialval. Ett rätt utfört badrum kan ha en livslängd på 50 år. Ett felaktigt, högst 10 år. Kvalitet är inte i första hand en kostnadsfråga utan snarare en följd av rätt attityd till materialval.
 
Ok du tänker typ lecaväggar istället för gips etc.?
 
De är slitsade surfa o läs hur köldbrygga undviks med slitsar
 
Ja, exempelvis. Många sätter kakel, ett material som kan hålla i 1000 år, på en fuktisolerad regelvägg där fuktisoleringen bara håller i 10 år. Generellt: det är bättre att göra genomtänkt från början än att behöva göra om ideligen.
 
Hur skulle en innervägg av leca byggas upp med isolering etc. ?
 
Lecastenen muras från den befintliga betongplattan innanför tegelmuren utan luftspalt men med lämpligt isoleringsmaterial mot teglet. Isoleringsmaterialets tjocklek och lecastenens bredd får man bestämma med utgångspunkt från önskad isoleringsstandard. Isoleringsmaterialet kan vara frigolit eller mineralull, t.ex. Rockwool Skalmursskiva. Räkna med att tegelmuren motsvarar 2,5 cm mineralull och att lecastenen har dubbla U-värdet jämfört med mineralull. Nybyggnadsstandard är 30 cm mineralull, vilket inte känns rimligt i detta fall. Den nya betong plattan gjuts mot lecastenen. Lecastenen putsas på insidan.
 
Okej sen limmas kakel direkt på putsen? Visst måste det finnas tätskikt mellan?
 
Bakom allt kakel som utsätts för vattenbegjutning, dvs bakom dusch, badkar, tvättställ, måste det finnas ett tätskikt. Inte annars. Har man duschkabin behövs inget tätskikt. Runt badkar o tvättställ kan man också använda sig av plåt eller glas utanpå kaklet.
 
Hmm måste jag använda skalmursskiva eller funkar vanlig mineralull eller stenull?

Hur sker sammanbindning mellan leca innervägg och innertak lägger man en regel som hammarband ovanpå lecan?
 
Hur sker infästning av "hammarbandet" som jag måste lägga på den teglade ytterväggen?
 
Det funkar säkert med andra varianter av mineralull, dock inte glasull. Skalmursskiva eller markskiva är nog bäst. Man får kolla dess hygroskopiska egenskaper. Ju högre volymvikt, desto bättre. Jag skulle nog lägga ett hammarband både på teglet och lecan och låta takstolen binda ihop dem. I lecastenen fäster man med lecaspik, i teglet lämpligen med spikplugg där man borrar rätt igenom hammarbandet. Man kan ju också tänka sig stålband. Man måste dimensionera infästningen med hänsyn till lyftkrafterna, som kan vara stora när det gäller tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.