Tittar på hyresfastigheter. Flera av dem har vattenkostnaden som största löpande utgift på runt 5 tusen per lägenhet då det är kommunalt VA och hyresgästerna betalar värme/el själva. Får man borra egen brunn utan förbehåll om man har kommunalt avlopp? Kostnaden för VA räknas väl på vattenförbrukningen? Skulle då egen brunn borras skulle ju den kommunala vattenförbrukningen minska eller upphöra helt. Fast avloppet skulle ju användas lika mycket. Det enda jag kan hitta är att bygglov normalt sett inte behövs för brunn.
 
Du betalar både för inkommande vatten och avlopp, när du har kommunalt VA. I Halmstad betalar vi även för tomtens storlek!
 
Krilleman
Det kan du glömma. Endast eget vatten till bevattning är tillåtet.
 
Om du har eget vatten och kommunalt avlopp tror jag att du får sätta en vattenmätare på det egna vattnet för att avgöra hur mycket du får betala för avloppet. Sedan är ju inte det egna vattnet gratis heller.
 
Har för mig att 60% av kubikmeterpriset för vatten egentligen är kostnaden för spillvatten.
Och i vart fall hos oss så tillåter man inte att man släpper ut "eget" vatten i avloppet.
 
Fram med skurupsborren och tjuvborra en brunn :)
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Olika bud. Har sett fastigheter med kommunalt avlopp men egen brunn. Kanske får försöka hitta de igen och höra hur dom gör.
 
krilleman_215 skrev:
Blir det inte billigare att montera vattenmätare i varje lägenhet så hyresgästen betalar för sin egen förbrukning? Finns både enkla och dubbla mätarkonsoler.

[länk]
Blir inte populärt hos hyresgästerna. Bättre att skapa lägre driftkostnader för att vara konkurrenskraftig. Samt mer jobb att kontrollera och debitera.
 
Mina föräldrar hade länge egen brunn men kommunalt avlopp. De fick betala avloppet med något schablonbelopp som kommunne räknade ut, i ditt fall skulle de antagligen utgå från din tidigare vattenförbrukning. D.v.s. Avloppet kommer du betala lika mycket eller iallfall nära nog lika mycket som tidigare.
Du måste även ta med kostnaden för pump (inköp) samt elkostnad för pumpen, Sen antar jag att du måste ha ett expansionkärl för att få upp trycket i rören, eftersom du antagligen inte har detta då kommunens ledningar redan är trycksatta.
 
Är du säker på att det är rätt sätt att spara pengar? Antagligen blir det på lång sikt billigare att ha eget vatten, men på hur lång sikt? Elkostnaden är förmodligen försumbar, men engångskostnaden för att borra brunnen är inte försumbar. Sedan är det inte säkert att det blir bra vatten i brunnen. Du kanske måste ha ett filter som kräver underhåll och också ger en engångskostnad. Det lär vara en god idé att skicka vattnet på provtagning någon gång per år för att se att det fortfarande är bra. När du borrar brunnen så vet du inte säkert att den kommer att ge tillräckligt med vatten.
 
Ekonomiskt lönar det sig från dag 1. Återbetalningstiden blir även den ganska kort, beroende på antal lägenheter samt kostnad för installation då främst djupet samt eventuell rening.

Tack för era svar.
 
Lönsamt från dag 1 låter lite förhastat. Du lär ju bara slippa en begränsad del av VA kostnaden, om du nu överhuvudtaget får köra egen brunn.

Sedan så kostar ju en borrning plus VVS arbete med inkoppling rätt mycket pengar, nu vet jag ju inte hur många lägenheter det handlar om, men rimligen så behöver du en brunn med rätt mycket högre kapacitet än en vanlig enfamiljs brunn. Om vi gissar på en investering på 100 - 150 000. För ett litet hus med 4 -5 lgh. med lite otur behövder du sedan dessutom filter och annan efterbehandlingsutrustning, som dessutom kostar i periodiskt underhåll.
 
engs
Gissar att det är olika regler om det är en privatperson eller för kommersiellt mer storskaligt bruk.
Antar att det krävs en vattendom som avgör hur mycket du får pumpa upp i det senare fallet.

Industrier som förbrukar mycket vatten kan t.ex. ha både egen brunn och kommunalt vatten, man tar så mycket man får från sin egna brunn enligt vattendomen och späder sedan med kommunalt vatten om det behövs.

Tillägg: Ska det gå till konsumtion till sina hyresgäster så blir man också leverantör av ett livsmedel med (åter igen gissning) allt vad det skulle kunna medföra för kontroller etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.