Friggeboden lever trots allt tal om attefallshus de senaste åren. Friggeboden är det i särklass mest byråkratifria byggprojektet och du kan få det precis så som du själv vill, inte minst om du bygger den själv i lösvirke. Här guidar Roger Nyström till ditt bygge av boden, precis som du själv vill ha den.

Du kan läsa artikeln här: Bygga friggebod i lösvirke
 
Fråga: Ponera att bygga friggebod som är 3x2m men förlänga ut taket med 2m, dvs 5x2m, ingår det utskjutande taket i de 15kvm man får bygga?
 
Taksprång understigande 50cm i horisontell utsträckning ingår ej i begreppet byggnadsarea (vilket är det som avses med max 15 kvadratmeter för friggebod). Överstiger det 50cm skall hela taksprånget räknas in. Hängränna behöver ej räknas med!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar!

Attans, gissade på det. Hade tänkt bygga uteköket i den delen. :/ Har en bastu på 9kvm och den tilltänkta friggeboden blir 6kvm och då är de 15kvm förbrukade.
Har en annan tilltänkt plats för ett utekök men skulle vilja ha tak över huvudet, grillar året runt och gillar inte när vädrets makter sätter käppar i hjulen.

Hur är det med fristående berså/skärmtak, dvs inga massiva väggar utan lite ribbade ribbor så att säga. Om jag inte minns fel har jag hört något om 15kvm skärmtak, men de kanske räknas in i de 15kvm friggebod? Eller avser det 15kvm skärmtak från befintlig byggnad?
 
  • Gilla
MichaeLoL
  • Laddar…
Friggebod och Attefall regleras utifrån byggnadsarea (BYA). Enligt definitionen av byggnadsarea räknas även s.k. öppenarea in, dvs skärmtak, carport osv. Även balkong lägre än 3 meter ingår i BYA. Om du har en sådan balkong borde du alltså kunna bygga ett uterum under den, men annars finns det nog inte så många kryphål.
 
mm, känns som jag måste få rätsida på det här, blir att ringa kommunen.

Tack för all hjälp så långt. :)
 
Utöver attefall, friggebod osv. Så får man ju bygga ett skärmtak på 15 kvm bygglovsfritt. Men om jag minns rätt så måste det anslutas till huvudbyggnaden. Men jag är osäker på om formuleringen säger exakt så.
 
A
Får man bygga en takterrass ovanpå friggeboden (med glasräcke) och trappa ner?
 
Fråga byggnadsingenjören i din kommun. Skulle tro att det kan skifta..

I Mjölby gick det bra om golvet på terrassen inte var högre än 3m, samt att man har staket och inte plank runt golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.