Hej.

Har börjat installera den nyinförskaffade 310an.

Problemet är att jag har en passage på cirka 100cm som orsakar problem när jag vill följa begränsningsslinga ut (har ingen guideslinga). Han hoppar över till andra sidan och missar passagen.

Nu funderar jag på att lägga en guidekabel mellan och be han att följa den istället för att ta sig till området.

Men, jag läser att det ska finnas inställningar för passagehantering och inställning för öppen, normal och komplex trädgård i inställningarna för 310, men dessa saknas i mina menyer?

Någon som vet vad detta kan bero på?

Mina mjukvaruversioner är:

MAIN 6.03.00
HMI 6.05.00
SUB 6.00.00


Tack på förhand.
 
Är du säker på att du är i rätt meny. Låter väldigt märkligt om det skulle saknas. Det ska ju ligga under installation(grässtrån med pil på) och sen avancerat. Där ska gå att ändra korridor bredden för både guide och begränsningskabel, trädgårdform och om automatiskt passagehantering ska vara på. Saknas detta får du nog åka tillbaka till åf och be dom ladda in mjukvaran på nytt. Jag har en liknande passage på min gräsmatta. Där var jag tvungen att sätta ner korridorbredden till 3-3 på begränsningen för att få den att hitta in. Satte jag värdet lägre än tre så ville den inte alls följa begränsningenkablen.
 
Ja det är där jag är och letar. Nu läste jag att automatisk passagehantering endast används när den följer guideslingan, så jag kanske blir tvungen att lägga en guideslinga trots allt.

Jag har provat olika korridorer, men om jag kör 1-1, 1-2, 2-2 eller liknande så får jag samma problem som dig tror jag, min börjar klippa bredvid stationen istället för att följa slingan ut. Har du en 310? Vad har du för mjukvaruversion?

Hur smal är din passage? Ligger slingan som den följer rakt och fint en sträcka innan korridoren? Men svängde lite hit och dit före och det gjorde ju inte saken bättre. Nu har jag rätat upp den lite men den hoppar ändå över till andra sidan och skippar passagen.
 
Redigerat:
Precis 3 är det lägsta man kan ha. Annars börjar den bara klippa direkt. Jag har version 5.07.00. Så du har alltså inställningar för korridorbredderna men inte Trädgårdsform och passagehanteringen. Passagehanteringen är ju normalt på och det finns ju ingen anledning vad jag kan se iallafall att slå av den. Trädgårdsformen är väl lite sak samma även där. Har testat olika men inte märkt någonskillnad. Då kanske dom har valt att plockat bort dessa alternativ i den nyare mjukvaran.
 
Ja att dom har valt att plocka bort korridorhantering och låta den vara alltid på kan jag köpa, men inte trädgårdsform. Jag ska försöka få tag på någon vettig människa hos Husqvarna imorgon och reda ut varför jag inte hittar inställningarna.

Jag uppdaterade mitt förra inlägg lite om du har lust att svara på ett par frågor till om passagen.
 
Har dom ändrat grundprogramet så det funkar bättre iallafall typer av trädgårdar oavsett form så kanske den valmöjligheter inte behövs längre. Men det finns fortfarande kvar möjlighet att ändra backsträckan och sånt väl?

Angående min passage så är det säkert lite bredare än 100cm. Troligtvis närmare 200cm om jag minns rätt. Däremot så måste min klippare svänga 90° runt knuten för att komma in i passagen. Vilket bör göra det svårare än om den bara ska köra rakt in.
 
Ja det låter rimligt. Synd bara att den informationen i så fall är väldigt svår att hitta.

Ja, backsträcka och vinkel ut från stationen har jag.

Din passage är betydligt bredare än min så det är inte konstigt att det funkar bra hos dig. Jag är ganska inställd på att lägga en guide och hoppas att det löser mitt problem.
 
Du blir nog tvungen att dra en guide då ja. Guiden är guld värd och bör alltid användas. Kortar ner söktiderna och körsträckan till laddstationen rejält. Såg även nu att Husqvarna har olika manualer på hemsidan för 2015 och 16. Och i 16:s manual saknas som du säger möjligheterna för trädgårdsform och passagehantering.
 
Oj! Tack för informationen. Jag är ju helt klart påkommen att inte ha sökt tillräckligt på deras hemsida... :surprised:

Anledningen att jag tvekade på guide är att området med passage ligger ganska nära stationen. Åt andra hållet är det en lång sträcka till "längst bort" och där borta hade en guide gjort sig bra. Men nu kan jag bara ha en guide och om den krävs vid passagen så får den hamna där, och sen är det bara att hoppas på att den kan hitta hem via begränsningsslinga från andra hållet.
 
http://m.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2016_EUsv/HUSO2016_EUsv__1157863-01.pdf

där hittar du 2016 års manual.

Är det bara en lite tarm in och inte så mycket som ska klippas så kanske det klarar sig med dom gångerna den hittar in med slumpen. Alternativ flytta laddstationen så det passar bättre med dragningen av guiden. Eller får du drar den en sväng bortåt först och sen in i den smalapassagen. Men då får den ju ta en omväg varje gång den ska in där. Men är det inte så ofta så spelar den kanske ingen större roll. Svårt när man inte ser tomten framför sig.
 
Tror du att den kan hitta in igenom passagen med slump? Jag ska dona en snabb skiss i paint.
 
am.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Proportionerna stämmer inte riktigt. Grön slinga skulle vara betydligt kortare än blå. Grön är lösningen för att komma igenom passagen. Blå är lösningen för att hitta hem lätt när den är "längst bort".
 
Bilden blev inte alls bra. Jag måste ha mer tid om jag ska få till en som stämmer med verkligheten men det finns inte tid nu.

Jag tror jag testar och lägger ner en guide så får jag ta det därifrån. Förhoppningsvis funkar det efter det.
 
Nån gång ibland hittar den säkert in frågan är om det blir tillräckligt ofta. Det går inte dra guide som det blå alternativ för att sedan vända tillbaka och gå på det gröna alternativet. Eller är det för smalt för att kunna lägga guiden där fram och tillbaka? nackdelen blir ju att den får köra en bit extra när den ska igenom den smalapassagen men funkar det så spelar det mindre roll ju.
 
Jag vet inte om det skulle funka, kanske.

Egentligen skulle jag kanske testa att köra den ett par veckor och se hur ofta den slumpar sig in i passagen innan jag lägger ut någon guideslinga. Jag tror inte jag behöver någon guide bort till det blåa alternativet, den kommer förhoppningsvis hitta hem via begränsning dom gånger den behöver ända därifrån. Förhoppningsvis... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.