Hej!

Håller på köpa ett hus där det finns en fin gammal öppen spis i köket. Den används idag som fläkt till spis. En besiktning av murstocken kommer ske för att se vad som behövs göras för att använda samtliga öppningar i huset.

Vi går i tankar om att renovera om köket och flytta spis till annan plats, sedan använda öppna spisen som eldstad.

Fråga: någon som har tips på hur man kan installera en fin kasett el dyl som passar till denna hörn-öppenspis? Hittar inga nya snygga kasetter på nätet som passar..

Mvh,
Tobbe


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säker på att det varit en öppen eldstad där? Har det inte bara varit en vedspis?
 
Ser inte ut att ha varit en öppen spis, utan snarare en vedspis som bytts ut mot en modern, tycker jag.

Men däremot är det säkert inte svårt att mura upp det ordentligt, så långe golvet/underlaget tål belastningen.
 
Har varit en vedspis där innan. Den gamla anslutningen till rökkanalen finns någonstans bakom din spis...
Det snyggaste är nog om du sätter någon typ av kamin istället som ansluter med rökrör bakåt in i denna kanal. Om det behövs kan hålets placering höjas eller sänkas, men inte flyttas nämnvärt i sidled.
Murningen bakom putsas vit.

Kåpan i taket är till för ventilation och har varit så sedan den byggdes, mycket typisk för hur det brukar se ut ovanför vedspisar
 
Helt rätt, fel beskrivning av mig. Huset har gått i generationer på min mors sida. Det har varit en gammal järnspis där förr:) Vi funderar på att sätta in en kamin. Så de va min fundering egentligen. Går det specialbeställa kaminer som blir lite "luftigare" med glas, Modernare stuk så att säga:) Dom jag hittat har kanske inte den formen som passar till kåpan.
 
Redigerat:
Som Fredrik skriver, om grunden håller. Murar vi upp underifrån då med tegel och tar bort kaklet samt putsar detta vitt och sätter in en kamin? Någon som har länk till liknande jobb?:) Tack för era svar!
 
Hur gammalt är huset? Om det är från slutet av 1800-talet eller senare så har det troligen varit en järnspis där från början. Är det äldre så var det troligen en öppen spis från början. Hur stort är murverket? Om det är ett stort murverk så kan det finnas en bakugn gömd bakom kaklet. Jag skulle nog satsa på en järnspis. Och ta fram bakugnen om sådan finns.
 
Huset är från 1921. Rummet bredvid har en kakelugn, vardagsrummet en öppen spis. Murstocken centralt mitt i huset. Kök har funnits på övervåningen, ventilation tyvärr felmonterad på toalett uppe och går ihop med kakelugnen så den går inte elda i. Ska dit imorgon med besiktningsman och gå igenom allt med kamera och lägga upp en plan för att få allt i bruk. Vi vill få murstocken fungerande överallt och bli "hjärtat" i huset så att säga.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Salen bredvid. Önskan är att öppna upp väggen till köket och betona "kåpan" samt kakelugnen.
 
Då sluter jag mig också till att det aldrig varit en öppen spis i köket. Det är inte köksbänkar i överflöd på bilderna. Vill ni verkligen avvara utrymmet som en eldstad tar där? Eller finns det mer bänkyta på annan plats?
 
Nä, det är den stora frågan faktiskt,.. Bänkytor. Tanken är nu att bo in oss 1år och känna vårt behov. Vi tänker att flytta spis och bänkskivor till motsatt sida av rummet kan skapa ytor i hörn och vid fönster.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att murstocken fått en gedigen genomgång idag så framgick det att hela golvet uppe skulle behövas rätas till ifall vi ville sätta in kamin i köket. Vi avvaktar.

Det känns helt ok ändå. Vi kan öppna upp väggen och använda kakelugnen. Ska utforska bara om gluggen går byta till större/alt. Sätta glasdörrar.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för svaren!
 
Vad behöver rättas till med golvet? Det brukar väl räcka med något obrännbart framför eldstaden. Plåt eller klinkers till exempel.

Det går att sätta glaslucka på kakelugnen. Att förstora luckan blir nog knepigt.
http://glasluckan.se/
 
ja jag förstår inte heller vad golvet uppe har att göra med en ev eldstad där nere? Dessutom, om nu spisen går att placera nån annanstans så skulle jag ju hellre titta å att sätta dit en ny köksspis istället. Den värmer lika bra som en kamin isåfall och kan användas som en spis vid strömavbrott.
Och för guds skull, förstör inte kakelugnen med nå glasluckor eller riv nå väggar, det lär nog spridas värme ändå.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.