Claes Sörmland
cpalm skrev:
Gäller inte detta alla karboxylsyror, dvs. även fosforsyra och ättikssyra?
Ättiksyra har ju bara en karboxylgrupp så det blir inte mycket till komplex. Fosforsyra är inte en karboxylsyra men fosfater i alla dess former har en mängd interaktioner med metalljoner. Förr var det ju polyfosfater i tvättmedel för att göra vattnet mjukare.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Behöver man ens tänka på literpriset i det här fallet? Det kan väl knappt gå åt 1 liter?
Eller har ni sådan åtgång på kalkrengöring:p
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
C
holmberg87 skrev:
Behöver man ens tänka på literpriset i det här fallet? Det kan väl knappt gå åt 1 liter?
Eller har ni sådan åtgång på kalkrengöring:p
Det går inte åt några mängder, men kalkavlagringar är tyvärr ett återkommande problem.
 
Är vi säkra på att det inte är rost från järnriktvatten?
 
Claes Sörmland
Lime113 skrev:
Är vi säkra på att det inte är rost från järnriktvatten?
Inte sällan så är det mangansalter som fäller ut i kalken. Men det spelar ingen roll egentligen - syra löser den alla: kalk mangan, järn.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sådär ser det ut ifall man inte rengör stolen regelbundet, hur vanligt som helst och nästan intill omöjligt att få bort, vissa fall får man köpa en ny stol ifall man vill få det helt rent. Förstår inte att folk inte rengör toa-stolen, rätt ohygieniskt!
 
T
Någon som vet var man kan köpa Hessa Kalkbort nuförtiden, alltså i en fysisk butik och inte på nätet?
 
Har nu läst om en massa förslag med syror och annat.
Är det någon som varit i kontakt med porslinstillverkarna typ Ifö eller Gustavsberg.

Vad tål porslinet utan att skadas?

Tänker att porslinet blir ännu mer svårstädat om man får ytan matt och kanske andra skador. :confused:
 
H
Hur har det gått? Några nya bilder? :)
 
när vi flyttade in i vårt hus såg vår ena toalett stol likadan ut. Jag testade allt men inget fungerade. Det slutade med att vi bytte ut hela stolen.
 
Är det alltid fråga om kalkavlagringar när det ser ut så där? Jag hade liknande problem i toastol i en hyreslägenhet som jag bodde i, och trots att jag var flitig med borsten återkom alltid den där filmbildningen efter några dagar. Innan dess bodde jag i en annan lgh i samma område och med en likadan toastol, men där hade jag inte alls det där problemet. Det var för övrigt i en stad med mjukt vatten. Beläggningen var lätt att borsta bort, det behövdes inte särskilt mycket påverkan alls, men den återkom som sagt snabbt. Kan det ha varit något annat? Min teori då var att det var någon form av bakteriefilm som bildades, men det var en väldigt löst grundad teori :D
 
roland53 skrev:
Har nu läst om en massa förslag med syror och annat.
Är det någon som varit i kontakt med porslinstillverkarna typ Ifö eller Gustavsberg.

Vad tål porslinet utan att skadas?

Tänker att porslinet blir ännu mer svårstädat om man får ytan matt och kanske andra skador. :confused:
Gustavsberg rekommenderar utspädd citronsyra eller ättika: https://www.gustavsberg.com/se/skotsel-och-support/fragor-och-svar/skotselrad/
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Koncenyrerad saltsyra praktiserar jag med jämna mellanrum, men jag kanske är den otåliga typen.
I glaserat porslin kan du hälla det mesta utan påverkan.
Har man gjutjärnsavlopp, bör man nog hoppa över saltsyran dock.

Glöm inte skyddsglasögonen och SIV regeln...
 
hus520 skrev:
Hur har det gått? Några nya bilder? :)
Har varit på 75-års kalas idag och bor inte i huset än så blir imorgon eller på måndag jag får börja testa.
Men självklart så ska jag dokumentera och visa ;)

eftertänksam skrev:
Koncenyrerad saltsyra praktiserar jag med jämna mellanrum, men jag kanske är den otåliga typen.
I glaserat porslin kan du hälla det mesta utan påverkan.
Har man gjutjärnsavlopp, bör man nog hoppa över saltsyran dock.

Glöm inte skyddsglasögonen och SIV regeln...
Jag har gjutjärnsavlopp ......
 
P
TowaTei skrev:
Är det alltid fråga om kalkavlagringar när det ser ut så där? Jag hade liknande problem i toastol i en hyreslägenhet som jag bodde i, och trots att jag var flitig med borsten återkom alltid den där filmbildningen efter några dagar. Innan dess bodde jag i en annan lgh i samma område och med en likadan toastol, men där hade jag inte alls det där problemet. Det var för övrigt i en stad med mjukt vatten. Beläggningen var lätt att borsta bort, det behövdes inte särskilt mycket påverkan alls, men den återkom som sagt snabbt. Kan det ha varit något annat? Min teori då var att det var någon form av bakteriefilm som bildades, men det var en väldigt löst grundad teori :D
Kan nog vara en bakteriefilm, men jag tror att det är troligare att det vara något annat i vattnet. Kanske järn som orsakade beläggningen.

En mild syra funkar bra i de flesta fallen. Vanlig WC-anka eller någon variant på det innehåller syra vad jag kan förstå så det borde funka bra. Att hälla cola i toan funkar bevisligen, men jag föredrar att låta den passera mig först :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.