Som rubriken lyder så har vi köpt hus med ett badrum som bara är några år gammalt men toan ser ut så här i:

20160330_182316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ju ut som nån inte spolat riktigt efter 2an.
Så här ser toan ut om det har någon betydelse:

20160330_182322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Screenshot_20160320-090436.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å meterstocken ska jag ge till dotter men vet inte hur den kom med 😛
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Känner igen det från när vi flyttade in i lägenheten...
Töm ut vattnet så gott det går, fyll på med 24%ig ättika (t.ex Perstorp). Låt stå över natten och skrubba på morgonen. Gör om eventuellt en gång till om inte allt försvinner.
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Ett alternativ till ättika är fosforsyra. Det finns att köpa just för ändamålet exempelvis under namnet kalkosan. Värme skyndar på det hela, men det viktigaste är att inte ha för bråttom. Det skall stå i några timmar, eller gärna över natten.
 
  • Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
S
brukar få bort sånt genom att använda borsten. eventuellt varmt vatten.
brukar inte behövas några medel
 
Coca cola är fruktansvärt bra till rengöring. Finns många klipp på det om du säker. Fyll den med cola låt stå och dra sen spola rent:)
 
  • Gilla
Dandoy och 2 till
  • Laddar…
Häll i 1-2 liter kokande vatten. Lägg sen i en diskmaskinstablett. Låt verka 1 timme
 
  • Gilla
basseman och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, ska testa dom en efter en och se vad som funkar :)
 
Häll i en påse citronsyra och låt verka nån timme!

2349-citronsyra.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dandoy och 1 till
  • Laddar…
Som boende i Skåne med kalkrikt vatten, är detta vardagsmat ;)

Mina egna A/B-test mellan Kalkosan och Hessa kalkbort har gett att Hessa är överlägset – dessutom är det typ halva priset mot Kalkosan. Hessa brukar finnas på ÖoB.

73-4-kalkbortstdad.jpg

Obs! Jag har ej aktier i Hessa! Brorsan jobbar inte där heller! Jag har bara funnit det överlägset för att fixa avlagringar i toor/badkar/handfat.

Den nördige kan läsa den här bloggposten om literpriset på citronsyra och fosforsyra i konsumentsortimentet. Mycket läsvärd! (y)
 
  • Gilla
My Saxin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alla syror fungerar och ju svagare de är desto längre tid tar det. För den otålige fungerar starka syror bäst - en slurk saltsyra och kalken bubblar bort på några minuter.

Skolkemin all over again: En syras styrka anges som en syrakonstant (pKa). Ju lägre värde på pKa desto starkare syra. Här är pKa för de syror som diskuterats i tråden. Citronsyra är lite speciell eftersom den även kan bidra till avkalkningen också genom att komplexbinda metalljoner som t ex kalciumjoner.

Skärmavbild 2016-04-02 kl. 07.40.46.png
 
Redigerat:
  • Gilla
BjörnF och 4 till
  • Laddar…
För att förtydliga (för jag kan inte se att nån explicit skrivit vad det är): Det är alltså kalkavlagringar från vattnet. För att få bort det används nån for av avkalkningsmedel (dessa brukar innehålla någon slags syra).

Ättiksyra, citronsyra, fosforsyra, mjölksyra, salpetersyra, svavelsyra etc (jag tror dock man bör hålla sig till de snällare syrorna:). Jag undrar om inte t.o.m. kolsyra fungerar (men den är rätt svag). Den omnämnda coca colan innehåller fosforsyra (och möjligen även citronsyra, lite osäker). Även juice borde fungera.

Tipset om maskindiskmedel tror jag tyvärr inte på, maskindiskmedel är oftast alkaliska och löser alltså inte kalk.
 
C
Claes Sörmland skrev:
Citronsyra är lite speciell eftersom den även kan bidra till avkalkningen också genom att komplexbinda metalljoner som t ex kalciumjoner.
Gäller inte detta alla karboxylsyror, dvs. även fosforsyra och ättikssyra?

hnurre skrev:
Mina egna A/B-test mellan Kalkosan och Hessa kalkbort har gett att Hessa är överlägset – dessutom är det typ halva priset mot Kalkosan. Hessa brukar finnas på ÖoB.
Det beror så vitt jag vet på att Hessa-produkten har en väldigt mycket högre koncentration. En grymt användbar/prisvärd produkt - Ö&B här sålde den för 10 kr för en hel sån där flaska för några år sen. Tyvärr är den borta ur sortimentet i iallafall "min" butik sedan många år tillbaka. Kanske med viss rätta då det verkar vara en produkt som riktar sig till "proffs".

Kalkosan / Coca cola / citronsyra / färska citroner och andra badrumsprodukter funkar bra, men literpriset är helt uppåt väggarna. Min favoritprodukt är Ö&B:s citronsyra för 60 kr för 1,2 kg. Löser 1 dl granulat i 1 l varmt vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonsahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.