Mikael_L skrev:
Jag har fört samma krig, fast tvärtom. Att låta diskmaskinen göra jobbet, bara dumt att diska allt två ggr.

Det var en kompis som ifrågasatte mig för typ 20 år sedan varför jag skulle diska allt två gånger, så jag provade, och upptäckte att diskmaskinen fixar faktiskt jobbet utan manuell fördisk.

Så nu har jag fortsatt korståget sedan dess, och vunnit många.
Och själv provar jag då och med allt djävligare saker, t.ex. en pastagratängform med fastbrända kanter som får stå en vecka och sen bara rätt in i maskinen. Och ta mig tusan - rent ... igen. :)

då har du förmodligen en mycket bättre maskin än vad jag har, och har haft innan.
fast i mitt fall så hade jag inte vågat chansa att stoppa in allt utan att skölja av matrester innan jag diskar dom i maskinen, även fast jag ahde haft en sån supermaskin

sen är ju alla olika, en del låter sina gratängplåtar stå framme en vecka odiskade och oavsköljda
jag vill varken ha flugor i mitt kök eller gamla rester efter en dåligt avsköljd tallrik/plåt
 
Strip skrev:
Vår disk blir tveklöst renare om vi låter bli sköljandet. Jag gissar att det e så enkelt att skiten inte torkar in lika fort om den är tjockare.
Det kan finnas en faktor till här, resterna kan ha en "slipande" effekt innan de själva löses upp?

Kjell_G som inte vågat testa halva kudden Yes :p
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt! Jag säljer diskmaskiner och det stämmer att en halv tablett räcker. Så bryt på bara 👍
 
Att disken skulle bli renare bara för man inte sköljer är sånt rent skitsnack .
 
  • Gilla
Kåre
  • Laddar…
Att disken blir renare stämmer inte, men det är bra att inte skölja bort all sås och sånt. Eftersom det smörjer alla slangar från att kalka ihop och så. Det är bra för diskmaskinen. Jag har en kompis som jobbar som servicetekniker gällande diskmaskiner och han har delat med sig av sin erfarenhet.
 
Jag brukar alltid rekommendera kunder att ta bort matrester som inte löser sig i vatten på ett bra sätt, men däremot gärna spara såser och liknande precis som föregående talare skrev. Finns ingen som helst smörjning för cirkulationspumpen på annat sätt än det naturliga fettet som kommer in i maskinen. Axeltätningarna blir hårda och torra vilket kan resultera i att pumpen torkar fast om maskinen inte körs på ett tag.
När det gäller diskning så är det 4 faktorer som påverkar diskresultatet:
Temperaturen
Tiden
Kemet
Mekanisk diskning

Hög Temp, bidrar till bra resultat, längre tid bidrar till bra resultat, rätt diskmedel bidrar till bra resultat och vattentrycket bidrar till bra resultat. Att c-pumpen mår bra och att spolarmarna och filter knte är igensatta är viktigt.
Sen är det en avvägning från fall till fall vilka av faktorerna som skall användas mest. Så många har väldigt bra tips men det är inte säkert att just det tipset fungerar för alla :)
Vissa maskiner kan bara väldigt svåra att lära sig rätt teknik på
 
  • Gilla
Kåre och 1 till
  • Laddar…
Nixon90 skrev:
Jag brukar alltid rekommendera kunder att ta bort matrester som inte löser sig i vatten på ett bra sätt, men däremot gärna spara såser och liknande precis som föregående talare skrev. Finns ingen som helst smörjning för cirkulationspumpen på annat sätt än det naturliga fettet som kommer in i maskinen. Axeltätningarna blir hårda och torra vilket kan resultera i att pumpen torkar fast om maskinen inte körs på ett tag.
När det gäller diskning så är det 4 faktorer som påverkar diskresultatet:
Temperaturen
Tiden
Kemet
Mekanisk diskning

Hög Temp, bidrar till bra resultat, längre tid bidrar till bra resultat, rätt diskmedel bidrar till bra resultat och vattentrycket bidrar till bra resultat. Att c-pumpen mår bra och att spolarmarna och filter knte är igensatta är viktigt.
Sen är det en avvägning från fall till fall vilka av faktorerna som skall användas mest. Så många har väldigt bra tips men det är inte säkert att just det tipset fungerar för alla :)
Vissa maskiner kan bara väldigt svåra att lära sig rätt teknik på
Kör man ett långt program på högsta värme så kostar det väl mer än en halv tablet ?
 
i vår diskmaskin fungerar det inte alls med halv tablett. Har provat flera gånger. Möjligen kan bero på hårt vatten? Använder salt, som doseras av maskinen.
 
@Polos
Precis, så kan det vara. Det är just det som är avvägningen. Ingen kan nog argumentera mot att kör du det längsta och varmaste programmet med det aggressivaste kemet så uppnår du bäst resultat, men så vill ingen göra, därför vill man hitta mer miljövänliga lösningar. Där handlar det om att kapa lite i var och en av dessa faktorer men fortfarande vara nöjd med resultatet. inte helt lätt och väldigt individuellt beroende på typ av maskin och mycket annat :)
 
Bluenose skrev:
Att disken blir renare stämmer inte, men det är bra att inte skölja bort all sås och sånt. Eftersom det smörjer alla slangar från att kalka ihop och så. Det är bra för diskmaskinen. Jag har en kompis som jobbar som servicetekniker gällande diskmaskiner och han har delat med sig av sin erfarenhet.
Det låter ungefär som påståendet för mirakelvätskan på burk som man häller i kylaren när topplockspackningen på bilen har gått och den blir tät, lite för bra.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Har en bosch med några sensorer som ska känna av hur smutsig disken är, tror det är mer ett försäljningsargument.
Disken blir lika ren med en halv tablett, dock skulle ingen här se någon skillnad den är skinande ren när den ställs in.
Finns inte en diskmaskin som klarar ingrodd torkad smuts det kommer alltid lämna spår se hur man gör på restauranger den spolas alltid av innan.
Spolar alltid av och då kan jag lika gärna ta ett tag med bosten och eftersom jag gör det i varmt vatten så försvinner allt fett i alla fall på tallrikar.
Halv tablett diskar utmärkt, ska även prova 1/4 tablett bara för att testa.

Det som stör mig av alla autofunktioner är att den inte visar vilket program den valt avs temperatur och att man inte kan välja extra sköljning innan tork.
Ofta hittar man pulverrester med en hel tablett och försvinner allt miljöspar när man kör ett kortprogram igen för att skölja utan medel.

Varför diskmedelstillverkarna inte kan göra ett jack i tabletterna som medicinpiller har är lite hål i huvet när det finns både 45 cm maskiner och bänkmaskiner, men det handlar ju förståss om att sälja så mycket som möjligt och inte att det ska vara bättre för miljön.
 
trähandtag skrev:
i vår diskmaskin fungerar det inte alls med halv tablett. Har provat flera gånger. Möjligen kan bero på hårt vatten? Använder salt, som doseras av maskinen.
Skåne har hårdare vatten än på många andra ställen. Bodde i Malmö tidigare och där blev vattnet bättre efter hand. Nu har jag 18-20 tyska grader vilket kräver Yes färdiga kapslar samt tomgångskörning med rengöringsmedel ett par ggr/året och veckorengöring i maskinen. Har dessutom sofistikerad avkalkningssystem för allt ingående vatten ... så visst skiljer det mycket beroende på var man bor.
 
En sak till för bästa diskresultat. Gör rent filtret! Om man inte är nöjd med diskresultatet så ta isär filtret i botten och spola rent det. Är det igensatt så blir det ingen fart på vattnet. Är det bara i våran familj som vi har olika åsikter om besticken ska vara vända uppåt eller neråt? jag vill vända dom neråt för att slippa kladdet och att det är enklare att ta upp dom. Min kära fru har en annan åsikt :)
 
Kan nämna att på vår diskmaskin som är 15 år gick filtret/silen sönder för ca 5-6 år sedan. Det var hål i nätet. Tittade efter en ny sil men den var omotiverat dyr så vi började köra utan. Kan meddela att det för vår del fungerar utmärkt. Ingen sil som måste diskas och maskinen luktar aldrig illa. Vi ser dock till att inga stora matrester följer med in i maskinen.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Förstår inte fördelen med att dela på en diskmaskinstablett? och behöva komma i kontakt med diskmedlet (ej hälsosamt) och få det på händerna osv... samt att tabletterna har ett betydligt högre kilopris jämfört med pulver.

Så varför köpa pulver i tablettform för att sedan bryta isär dom och knöla?

Måste ju vara mycket enklare att ha en burk med pulver i som man doserar efter behov med ex ett teskedsmått. Lätt att välja halv, hel eller 1/4 dosering, beroende på den aktuella disken!

Lång disktid är ju att föredra ur miljö/ekonomisk synvinkel framför en högre temperatur.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.