Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Den risken tar man även med en elektriker. Om det finns bra och dåliga hantverkare till badrumsrenoveringar så finns det säkert bra och dåliga elektriker. Varför skulle de som grupp skilja sig från andra yrkesgrupper?
 
-RB- skrev:
Den risken tar man även med en elektriker. Om det finns bra och dåliga hantverkare till badrumsrenoveringar så finns det säkert bra och dåliga elektriker. Varför skulle de som grupp skilja sig från andra yrkesgrupper?
Dom vet ju exakt hur man trycker in kabeln i Wagon eller Torixen.. ;)
 
b8q skrev:
Risken är snarare att man aldrig vaknar igen överhuvudtaget om något går fel med el...
Jag är ju elektriker så det får vi hoppas att jag klarar av ;)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
-RB- skrev:
Den risken tar man även med en elektriker. Om det finns bra och dåliga hantverkare till badrumsrenoveringar så finns det säkert bra och dåliga elektriker. Varför skulle de som grupp skilja sig från andra yrkesgrupper?
Självklart finns det dåliga elektriker. Det finns dåliga inom alla yrken. :)
 
Jag skulle säga att vatten är lättare en el av den enkla anledningen att en ser när det blir fel.

Inget kan bli farligt av feldimensioneringar, i värsta fall blir flödet för lågt. Över lag har jag hittat bättre dokumentation på VVS-produkter än på elprodukter.

Tätskikt skulle jag kunna tänka mig att ta in någon för, mest för att det inte går att se om det inte blir perfekt och det är väldigt dyrt att göra om. Vatten ser jag ingen anledning för en normalhändig att ta hjälp med.
 
FredrikR skrev:
Dom vet ju exakt hur man trycker in kabeln i Wagon eller Torixen.. ;)
Tor-what? De uppfanns väll samtidigt som elektriciteten? De byts ut i alla rum till Wago 222 :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Tor-what? De uppfanns väll samtidigt som elektriciteten? De byts ut i alla rum till Wago 222 :)
När jag utbildade mig var tor-what the shizniz ;)
Men ja, de blir Wago här hemma nu.
 
FredrikR skrev:
När jag utbildade mig var tor-what the shizniz ;)
Men ja, de blir Wago här hemma nu.
Jag har aldrig pratat med en så gammal person innan :wow: :surprised:
 
  • Gilla
hantverkare1 och 4 till
  • Laddar…
sajjen skrev:
Jag skulle säga att vatten är lättare en el av den enkla anledningen att en ser när det blir fel.
Det kan bli problem efter ett tag... Spänningskorrosion kan leda till läckor efter en rätt så lång stund.
 
M
-RB- skrev:
Det kan bli problem efter ett tag... Spänningskorrosion kan leda till läckor efter en rätt så lång stund.
Gör man enligt tillverkarens instruktioner och drar åt, lossar och drar åt så har man gjort allt man kan. Sen får man ju inte skarva dolt längre vilket är en stor fördel i det fallet.

Misstänker att rörisen som var här senast missade detta då det låg en hel del vatten under en koppling vid värmepumpen ett tag senare och behövde fixas. Som tur var är det källargolv i betong.
 
Marcussjogren skrev:
Gör man enligt tillverkarens instruktioner och drar åt, lossar och drar åt så har man gjort allt man kan. Sen får man ju inte skarva dolt längre vilket är en stor fördel i det fallet.

Misstänker att rörisen som var här senast missade detta då det låg en hel del vatten under en koppling vid värmepumpen ett tag senare och behövde fixas. Som tur var är det källargolv i betong.
Absolut. Vi är eniga om detta. Jag ville mest påpeka att även om allt ser bra ut när man tycker sig vara klar, så kan man ha gjort fel ändå.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Självklart finns det dåliga elektriker. Det finns dåliga inom alla yrken. :)
Han vi köpte vårt hus av är elektriker, pappa är också elektriker och hans tongångar kring eldragningarna här i huset har väl inte varit de snällaste direkt. Kan sammanfattas med att han tycker att killen aldrig borde få äga ett hus igen och heller aldrig borde få arbeta som elektriker. Gör man inte ens rätt hemma så kan man ju fundera på hur det ligger till med kunskapen.

Däremot så hade han den goda smaken att, liksom du, skruva upp en kabelstege :)

Tack för svaret angående termostaten förresten. Jag har äntligen lyckats läsa mig ikapp i tråden nu. Mycket intressant tråd!
 
Tackar :). Jag gör allt hemma som det bör göras. Men vissa lösningar blir special. Dock aldrig något som skulle vara farligt. Mina ombyggda brytare vid sängen är märkta med nytt linjeschema och varningstrianglar :)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du förresten någon fundering på vad du ska köra för z-wave styrenhet? Fibaro känns som det vanligaste...
Själv kör jag idag Telldus live där brytare mm är betydligt billigare än till z-wave. Men bland annat för att kunna styra element så har jag bestämt mig för att uppgradera till z-wave.

Jag sitter då och väntar på tellstick znet pro som kommer klara av allt jag har anslutet idag + nya z-wave-enheter.
Detta mest för att få in allt i samma gränssnitt och slippa byta ut befintliga enheter (en stor mängd temperatursensorer + nexa-puckar)
 
Brainy skrev:
Han vi köpte vårt hus av är elektriker, pappa är också elektriker och hans tongångar kring eldragningarna här i huset har väl inte varit de snällaste direkt. Kan sammanfattas med att han tycker att killen aldrig borde få äga ett hus igen och heller aldrig borde få arbeta som elektriker. Gör man inte ens rätt hemma så kan man ju fundera på hur det ligger till med kunskapen.

Däremot så hade han den goda smaken att, liksom du, skruva upp en kabelstege :)

Tack för svaret angående termostaten förresten. Jag har äntligen lyckats läsa mig ikapp i tråden nu. Mycket intressant tråd!
Oftast är man väl minst noga hemma hos sig själv, skomakarens barn du vet.. tyvärr.
Jag är inte elektriker (men Volvoägare ;) ) men utbildad, men dock så har jag en 3-fas lösning i garaget som jag inte kan vara stolt över.. :) Men den funkar, och är säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.