Hej!

Tänkte ställa en snabb fråga, har ögnat igenom alla 85(!) sidor nu men hittade inte riktigt frågeställningen. Men mycket info och kunskap här!

Håller själv på att dra kablar till mitt SPC 4320 larm tillsammans med PDM-I12 detektorer. Har sedan en 521(?) samt en 420 MAP på var dörr av hemmet.

Jag fick med magnentkontakter av modellen MK-4400 i SPC ready2go paketet. Däremot är min dörr inte i trä.. smått jobbigt att dra kabeln dit med då jag satte dit en list som tar 2 kablar och där går redan 1 till MAP och 1 till PIR. Det går med lite våld och vilja att trycka dit 3 kablar men optimalt skulle vara endast 2.

Mina frågor:
Finns det trådlösa magnetkontakter som lirar med SPC4320 samt behöver jag lägga på något extra på min centralenhet? Har en GSM modul men det är nog inte den som pratar med trådlösa enheter. läste någonstans om Siway för trådlös överföring/mottagning?
Är trådlöst bra om man tänkt sätta trådlöst på andra ställen? (Betong golv mellan våning 1 och 2)


Tack på förhand

MVH,
Micke
 
Trådlöst på SPC är ingen höjdare. Ofta strul med mottagningen i en helt vanlig villa.
 
RilleRock
probeb skrev:
Trådlöst på SPC är ingen höjdare. Ofta strul med mottagningen i en helt vanlig villa.
Är inte min erfarenhet om man sätter den som är avsedd för CA och medföljande extern antenn.
Har man mycket betong kan man även sätta i map.
 
RilleRock
Sen är trådlöst vad det är som är en annan diskussion.
 
Kan du inte välja en kabel med fler ledare i? Tar juh mindre plats än två kablar med få ledare i. Ja som kanske missförstår. Men ett tips.
Men ja det finns trådlösa magnetkontakter, det plus en si-way modul till din map skulle väl lösa problemet.
 
Hej !

Problemet är att jag var dum och gick på det billiga alternativet när jag köpte kabellist och kabellisten tog två stycken 2x2 kablar. Precis satt in dem nu. Men den tar inte en tredje. Tänkte därmed om det fanns en annan lösning att koppla in MK.

Bor i ett radhus på strax över 100kvm. CA sitter på nedanvåningen och mellan våningarna är det betong. Däremot är det gipsväggar runt om de "4-väggarna" som är bärande. Det är alltså runt 50kvm som jag behöver täcka om man kör trådlöst.

Kan man annars koppla magnetkontakterna till map? Sen har jag en 2x2 kabel från map till CA. Eller bör det gå även där en 2x2 kabel från magnetkontakt till ca?

Tack på förhand
 
Jag är inte helt 100 på det här med kabelmärkning. Men som jag förstår dig har du en 2x2 (2 par, alltså 4 trådar) från CA till map. För att koppla in en MK som sitter nära map:en så behöver du två trådar till från CA. En FKKB 1x6 borde inte vara nämnvärt mycket tjockare i ytterdiameter, så en sån borde du kunna få plats med i dina lister. Sedan behöver du bara en 1x4 eller som du har en 2x2 från map till MK.

Edit: här är en enkel bild på olika kabel varianter av otvinnade modeller.
15400_fkkb-2.jpg
 
Redigerat:
Tack för alla svaren. Har inte löst MK än men har precis kopplat ihop larmet. Det verkar fungera som det skall när jag kör test. Däremot verkar jag inte kunna komma in via webb login. Någon som har en ide varför?

Jag kör FW 3.6.6 om jag uppfattat det rätt på panelen.

Jag har försökt köra genom Internet Explorer 11, Chrome, Microsoft Edge men ingen av dem fungerar.

Mitt SPC gav inte default IP utan fick .111 i slutet. Jag kan se att den är uppkopplad på nätet och så men jag kan helt enkelt inte komma fram till SPC inloggningssidan för webben.

Är det någon inställning jag missat?

Tack på förhand
 
Du har inte glömt s i https? Det gjorde jag först. :)
 
Adelson skrev:
Du har inte glömt s i https? Det gjorde jag först. :)
Hej Adelson,

Herregud.. :surprised: har i princip hållt på halva kvällen... var S som jag glömde..

Tack!:wow: Får fortsätta att konfa larmet imorgon.. är nog för trött för det här nu.. (y)
 
Hej Igen,

Snabb men dum fråga säkert. Jag vet att det bästa är att skruva fast MK på dörrarna. Men skulle det fungera att köra dubbelhäftande tejp? Har en plåtdörr och dörrkarmen verkar vara plåt också.

Tack på förhand
 
D
Dimsum skrev:
Hej Igen,

Snabb men dum fråga säkert. Jag vet att det bästa är att skruva fast MK på dörrarna. Men skulle det fungera att köra dubbelhäftande tejp? Har en plåtdörr och dörrkarmen verkar vara plåt också.

Tack på förhand
Dubbelhäftande badrumstejp håller säkert eftersom magnetkontakten inte väger så mycket. Däremot om kontakten mot förmodan skulle släppa någon gång får du vara beredd på larm.
Du kan ju använda en limpistol annars.
 
En litenborr och en plåtskruv ;)
 
DMOL trode att det fanns push mail i
Spc nu men han var inte säker .
Har försökt läsa lite genom tråden men den är så lång
 
RilleRock
RickardAP skrev:
DMOL trode att det fanns push mail i
Spc nu men han var inte säker .
Har försökt läsa lite genom tråden men den är så lång
Det finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.