Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är det normala då att åka till nästa kund, debitera 1200 i restid och service bil, komma fram kvart över tre, klia sig i huvet i 30 minuter, plocka ihop och sätta sig i bilen kvart i fyra, fakturera en timme, putsa instrumentpanelen med tandborste och bege sig hemåt?

Rätt borde enl mig vara att debitera första kunden 6h, 2h går till städning, tid rapportering, kanske kolla ett nytt jobb (offert?) hos annan kund. Allt utan att debitera en slutkund....
 
  • Gilla
Paxman och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
För att återgå lite mer till ON-topic:

oliva skrev:
Innan jag ens startade denna tråden tog jag med mig fakturan och åkte till firman och pratade med chefen xxxxx på Norderåsens VVS ( i Östersund) men han skällde ut mig och tyckte jag var en besvärlig kund som han inte vill ha nåt att göra med. Ingen kund tidigare har haft synpunkter på att de åker ut och kollar på grejor och fakturerar för detta. Det var ingen "felsökning" eftersom röret var fullt synligt och vi pekade på vad felet är och att det droppar i en "skarv". Rörmokaren i fråga sa att han inte hade med sig någon såg så han kunde inte åtgärda det. Därefter åkte han hem. Vi frågade om det kommer kosta när han kom i onödan men han sa att det blir samma pris oavsett, vilket inte är sant. Jag frågade Xxxx om det hade blivit billigare om vi tagit offert, eller om de tar betalt för offerter men han sa att då lägger man på lite extra.
Dåligt av rörföretaget och montören, klart det kostar extra när rörisen inte har kopplingen i fråga i bilen utan måste åka och hämta det. Montörens första besök var ju inte i onödan om röret i fråga var i annorlunda dimension.

oliva skrev:
Materialet på fakturan är: altech koppling 50-65, 2st á 385kr, =770kr, plus 50x2,0 pp-ht rör, 122kr, plus förbrukn.material 50kr.
Altech-kopplingen (Dahls egna märke) har RSK: 3109654 och jag hittar tre internetbutiker som saluför denna. 230-350:- beroende på butik. Grundpriset på Dahl är 404:-/st plus moms.
Så 385:-/st är inte helt oskäligt. Många på forumet kan intyga att dom minst fått betala grundpris hos deras röris. Din rörkrökare har handlat denna koppling för under 200:- plus moms.

Beträffande 50mm avloppsröret är det mer beroende på vilken tillverkare dom har handlat. Men i snitt ligger en 3m pipa 50mm rör i inköp på ca 50-80:- plus moms för rörkrökaren.

Förbrukning i denna installationen (som du beskrivit) är inget alls. Slangklämmorna ska inte ens smörjas.
http://www.dahl.se/wcsstore/Dahl B2B/Produktblad/Altech/Altech_overgangskopplingar.pdf

oliva skrev:
Det var ett avloppsrör från ett handfat, men inte från toan. Nej, vi kommer inte anlita samma firma igen eftersom vi tycker det är för dyrt. Utan rotavdrag är alltså priset för att laga ett droppande rör 4340kr! Hade de varit snälla och plockat bort det första besöket så hade vi anlitat dem igen. Vi har betalat hela fakturan förutom 500kr men om vi inte betalar kommer de dra oss till tingsrätten sa Kent.
Jag antar att det är gjutjärnsrör du har? Då ska du nog vara glad att du inte fick betala tigersågsblad också. Dessa brukar inte vara billiga. Eller kom dom åt med kedjekniv?

Men om dom befintliga gjutjärnsrören är 50mm så kan man montera dom betydligt billigare JET-kopplingen. Är det befintliga droppande röret i plast så är det en gåta varför övergångskopplingar har använts.

Ta gärna en bild och visa hur det ser ut och mät rörets diameter!

oliva skrev:
Ja, tydligen är jag den enda som ifrågasätter detta att man fakturerar för en servicebil fast man inte har något i den som är användbart. De borde även utveckla sina rutiner genom att begära in filmer, foton etc, eller åtminstone förklara att de tar betalt för ett besök på 10min och att de med 100% sannolikhet inte kommer kunna åtgärda felet idag.
Bild och lite måttuppgifter kan vara bra. Men här kunde du ju ha föreslagit det innan! Standardförfarandet är fortfarande att åka och kolla vad som behövs. Och i ditt fall med övergångskopplingarna är detta inget man har ligga i servicebilen. Det skulle nog inte jag heller ha om jag hade en servicebil.

oliva skrev:
Snickare tar inte betalt när de åker ut och tittar och därför blev vi förvånade över att rörmokare gör det. Undra vad som hade hänt om vi hade sagt vid det första besöket att vi inte vill att han gör jobbet, hade vi då fått en faktura då på 1h plus servicebil?
Vad sa du till firman vid första kontakt? Ville du veta vad det kostade eller behövde du hjälp med ett läckande rör?
 
Redigerat av moderator:
Krilleman
Mikael_L skrev:
Jag har haft rörmokare en gång. Jag släpper aldrig in en igen, då kör jag hellre med utedass.
Krilleman på här på forumet, och en vän jag har som är rörmokare skulle dock gärna få komma - men bara för att dricka kaffe då - naturligtvis. :cool:
Vad blir det till?

Hembakad nygräddad kanelbulle så kommer jag direkt! (y)

kanelbulle.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Vad blir det till?

Hembakad nygräddad kanelbulle så kommer jag direkt! (y)

[bild]
Ja skulle du komma hela långa vägen för en fika hos mig så kan du få beställa vad du vill - så bakar jag. :)
 
Jag har raderat personangrepp från den här tråden. Tänk på att diskutera sakligt.
 
Den skönaste kommentaren jag hört när en kund ifrågasätter kostnad för resor är:

"jamen, du skulle ju ändå åka hit" :)
 
@Anders

Hur i h...te kan du som
Är dataingenjör
Kan allt om el & rör
Det du inte kan om el kan du få hjälp med av en JAS. ingenjör
Aldrig tar ett jobb på mindre än 3mån där du kan deb 8tim om dan á 1.000:- ex moms

Överhuvudtaget bry dig om att en röris deb. någon 1 timme mer eller mindre??? Eller att en hantverkare deb. 4 eller 500:-

Var jag så duktig och rik skulle jag antingen aldrig ta hem nån hantverkare överhuvudtaget, alt. skulle jag leta reda på det mest superseriösa proffs som fanns och skita i vad denne vill ha betalt!

Kan man kanske ana ett liiiiiiitet troll??
 
  • Gilla
kimpano
  • Laddar…
lat skrev:
Var jag så duktig och rik skulle jag antingen aldrig ta hem nån hantverkare överhuvudtaget, alt. skulle jag leta reda på det mest superseriösa proffs som fanns och skita i vad denne vill ha betalt!
Testat båda, den första har en nackdel med att det tar sjukt med tid, den andra att det ändå inte blir 100%

edit: Såhär i backspegeln kanske jag skulle valt att köra senare alternativet för hela renoveringen
 
Själv väntade jag nästan 5år innan jag byggde, för att jag skulle få de snickare jag ville ha.
 
SueCia skrev:
Men vad lever du i för värld??? Kommer jag tillbaks 1330 från jobb 1 kan jag för fan inte runka bort tid i 2 timmar, då är det bara att köra igång med nästa jobb.
...men med smart planering kanske tiden kan ägnas till inköp av artiklar för annat jobb, eller något administrativt som måste göras på firman etc. Om du sen väljer att åka hem och göra vad du nu vill göra där resten av dagen och jobba 2h extra en annan dag är ju även det en lösning...

Eftersom vi diskuterade restider och debiteringar för bil så är det jag menade att den kund som får 1h ställtid för 1h jobb får en otroligt dålig effektivitet. Jag skulle inte uppskatta att varje dag bara få någon timmes jobb utspritt över tiden, det skulle kännas som jag blev blåst och kom i 3e hand. Blir det bara 1h jobb en dag så skulle isåfall det sjyssta vara att "bjuda" på den resan. Det rimliga tycker jag är EN "restid" per 8h, om det nu inte rör sig om att hantverkarn är ditkallad för att göra ett moment som krävs för att komma vidare med helheten.

Alla som arbetar direkt mot privatpersoner tycker jag ska tänka på att skatter etc äter upp så stor del av kakan så att det lätt blir så att det jag "får över" på en hel vecka räcker inte på långa vägar till en dags arbete. Jobbar man åt företagare är det inte alls så.

Vet inte om ni hantverkare kan göra allt själva, eller ibland köper tjänster av andra? Eller kanske nån gång privat behöver anlita tex en advokat. Skulle det då vara lika ok att få en faktura typ
Ringt klient 10 min - 500kr
Väntetid telefon 20 min - 1000kr
Resa till klient, taxi - 1400kr
Restid - 2000kr
Kopiering A4 10 sid - 1500kr
Konsultation, inledande - 4000kr

Detta är säkert helt rimliga priser, men många skulle nog ändå tycka att det är saftigt att för en dryg timme betala 10.000, och kanske undra om man kunde effektiviserat eller föreslagit andra lösningar som hållit ned priset. Går säkert att göra jämförelser med nästan alla branscher, men de flesta tjänster man köper utförs ju inte i ditt hem så alla runtomkring och ställkostnader finns inte med.
 
S
Ja, eller så åker man på nästa jobb bara :) Vi snackar rörmokare och elektriker i första hand i den här tråden, och jag gör minst 5 jobb i veckan som avklaras under 2 timmar, jag har näst intill alltid såna jobb liggande. Som anställd montör har man inte speciellt mycket administrativt att göra på firman, man ska in med sin tid och materialsedlar.
 
Ja, har du ett jobb som klaras av på 2h är det ju helt ok, men hade det varit ett 4h jobb som delades på 2 dagar och 2 "resor" så hade jag tyckt det isåfall vart sjysst mot kunden att bara debitera den ena resan. Allt handlar väl om kundvård och rimlighet.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.