R
Apropå min andra tråd om historiska räntenivåer, hur mycket sjönk egentligen priserna under 90-talskrisen? Jag gick själv på gymnasiet då och min far arbetade med kommersiella lokaler så jag hörde ju en hel del men jag har ingen koll på siffror och procenttal eftersom jag hade viktiga tonårssaker att fokusera på.

För att precisera frågan:
Jag vet ju att man på landsbygden och småstäder rev en hel del hyreshus vid den här tiden eftersom lägenheterna stod tomma så där var ju ofta såväl bostadskön som värdet på vissa bostadsrätter i praktiken noll. Intressantare är kanske hur det såg ut i andra ändan på skalan - hur högt var kvadratmeterpriset på bostadsrätter i centrala Stockholm när det var som högst ca 1990? Och hur lågt var det när det bottnade några år senare? Jag har en datapunkt själv: en vän till mig köpte ca 1995 en liten BR på Birger Jarlsgatan, 24 kvm, för 250 000:- och jag vet att så sent som 1996-1997 gick det fortfarande lägenheter i innerstaden för 10 - 15 kkr/kvm.

Och samma sak för småhus runt Stockholm, priserna när de var på toppen 1990 resp botten några år senare?
 
Jag köpte en lägenhet på 49 kvm i Enskede -93 för 250.000. Vet att det pratades om en granne då som fått sälja sin lägenhet till ungefär samma pris pga bankens krav. Den var köpt några år tidigare för ungefär 450.000 om jag minns rätt.
 
Mikael_L
Jag har läst att priserna - sett över riket - bottnade under 1994. Källan på det har jag inget minne av nu längre.

Vidare att raset var snabbt under typ 91-92, och att återhämtningen var riktigt långsam flera år efter -94.


Men man ska också tänka på att detta var över hela riket. Lokalt fanns det stora variationer.
På vissa ställen blev bostadsrätter värda 0 kr, och hyresfastigheter revs. Föreningar gick i konkurs osv.

På andra ställen så dippade "bara" priserna, kanske ned mot hälften, eller kanske inte ens så djupt.


Jag orkar inte leta efter statistik. Men det vore kul om någon ids och presenterar här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.