Hejsan!
Jag är i valet mellan MakitasLF1000 och bosch gcm10s.
Kan se användningsområden i kombimaskinen men är det kvalitet på en maskin som kombinera två maskiner i en.
Jag jobbar som servicetekniker och har en del Makita maskiner och kan inte säga att jag är jätteimponerad av kvalitet eller prestandad trots alla försäljares passion för detta märke.
Har köpt en blå sticksåg privat för många år sedan och det är det verktyg jag är absolut mest nöjd med, den får lägga av närsomhelst och jag är ändå jättenöjd.

Är det nån som har LF1000?

Mvh

Edit: Harald har den för 5888:--
 
Redigerat:
Henry Porter skrev:
Hejsan!
Jag är i valet mellan MakitasLF1000 och bosch gcm10s.
Kan se användningsområden i kombimaskinen men är det kvalitet på en maskin som kombinera två maskiner i en.
Jag jobbar som servicetekniker och har en del Makita maskiner och kan inte säga att jag är jätteimponerad av kvalitet eller prestandad trots alla försäljares passion för detta märke.
Har köpt en blå sticksåg privat för många år sedan och det är det verktyg jag är absolut mest nöjd med, den får lägga av närsomhelst och jag är ändå jättenöjd.

Är det nån som har LF1000?

Mvh

Edit: Harald har den för 5888:--
Ska man jämföra LF1000 med andra sågar så tycker jag att man ska kolla på liknande kombisågar. En kombisåg är givetvis en kompromiss,men rätt så intressant tack vare att den är portabel. Den tar rimligt med plats i garaget etc, och går att baxa med till landet. Med separata maskiner så blir det ett helt annat läge vid transporter.

Jämför gärna med DeWalt DW743N eller D27107. Då vinner LF1000 lätt tack vare det överkomliga priset. Jag har en DW743 och har inte en klämt på en LF1000 än. Om jag var i valet och kvalet efter en kombisåg så skulle jag idag välja LF1000 tack vare prisnivån och Makitas allmänna kvalitetsrykte som överträffar DeWalt.

Tänk på att kombisågar inte är maskiner avsedda för möbelsnickeri utan för allmänt byggande, och då duger de för det mesta. Detta gäller iaf min DW743.

 
Hejsan Claes!

Jo, ja får in och klämma lite imorgon om jag får tid över. Jag har mest användning för kapen och mindre för klyvfunktionen så om jag skall betala 6000:- måste giringsfunktionen vara bra. Annars köper jag en gcm10s och till det en billig klyv när jag väl behöver en. Men som sagt det vore bra att kunnna kombinera dessa funktioner med inte allt för stort avkall på kvaliten.
 
Det blev Boschen till slut. Känns som en gedigen maskin, tyngden och storleken är lite på minus sidan dock, men det kom inte som någon överraskning precis.
Det är bara en sak som grämer en lite. Man skulle skaffat den för flera år sedan:eek: Då hade man spart sig själv en massa arbete. Men det känns skönt att man äntligen fick tummarna ur och investerade iaf.
 
Hur nöjd är ni med era Bosch GTM 12 Professional?

Jag är så jäkla sugen på den, vad är haken med den?
 
Har sågat en hel del yrkesmässigt. Främst i metall med ridgid 590l som är en mkt bra maskin just för detta. Vet att tråden inte handlar om detta men min inlägg handlar om kvalitetskänsla. När det kommer till sågar för trä så får jag bäst intryck av bosch när jag har känt och testat. Har själv varit lite sugen på att införskaffa någon men just nu ligger det på is. Den nya kombin från bosch känns som en bra kompromiss för mina behov och en vacker dag så står den och skiner i verkstan.

Är själv lite av ett makitafan men just sågar är väl inte deras starka sida känns det som.

Annars en maskin som imponerar är festool kapex. Hjälpte en kompis att sätta lite panel på hans hus och vi använde denna. Underbar att jobba med men priset avskräcker och det känns lite mer som en maskin som man använder i sin verkstad och inte en sån man släpar omkring med.

Tilläggas kan väl att när det gäller att arbeta med trä så är jag väl snarast en glad amatör. Yrkesdelen är att fästa prylar(montage) samt att filma bajs(rörinspektion).
 
Ja, det känns som en ganska komplett maskin.
Ska väl få tummen ur i veckan.
 
Någon som har tips om en kombisåg som kan kapa 150x150 reglar?
 
Gallahad skrev:
Någon som har tips om en kombisåg som kan kapa 150x150 reglar?
DEWALT D27107 verkar kunna kapa 155 mm

Edit: vilket omöjligt kan stämma då den har 305 mm klinga
 
Redigerat:
Har nog inte sett en såg med större klinga än 305 så min efterlysning blir kanske lite svår att få tag på.
 
Köp en billig begagnad vedkap och bygg om.
 
Jag ska ha den till allmänt snickeri och vill ha en så bra allroundsåg som möjligt, jag tror inte en vedkap fixar det..
 
Bump.
Behöver en såg jag kan kapa/gera större dimensioner med och kan ha till takbyte och allmänt snickeri.
 
Ett bra tips som nästan alltid gäller. Är att när det man skall såga är så stort och otympligt så flyttar man sågen istället till det man skall såga. Tittar man på dom som bygger i grövre virke så har dom handklingor med stor diameter. Och inte någon typ av kap o gersåg.
 
Jag omformulerar mig då.
Jag behöver en ger och kapsåg som jag kan såga så stora stycken med som möjligt.

Jag har provat 2 sågar.
En dewalt där jag inte kunde gera en 70mm sockel åt höger för sågens motor tog i. Väldigt irriterande.

En bauhaussåg som förvisso kunde gera en 70mm sockel men inte kunde kapa en stolpe på 125x125 då skenan den går på bara har 110mm till anhållet.
Jag hade kunnat leta själv men jag förstår inte deras specifikationer på kapmått,
90/45
45/90 och allt vad det står, vilket anger vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.