thomasx skrev:
Läs manualen... ;)
Jag brukar använda mig av två tiolitershinkar, ungefär halvfulla.
Filtret i pistolhandtaget sköljer jag av under kranen.

Jag har heller aldrig rollat efter sprutning, och det har också blivit hur bra som helst. Garageportarna gick jag dock över med pensel, men det var för att få just en yta som såg penselmålad ut. Det tar inte många minuter att ta fram sprutan och fixa till den, säkert inte mycket mer än att ta fram rollerprylarna och fixa det.

När vi hade en målarfirma inne och målade på jobbet så sprutade de där, och de gick inte efter med roller. Även där blev resultatet alldeles utmärkt.
Värt att tillägga när det enbart ska sprutas är ju att det krävs en nästan perfekt klar yta om det ska bli bra, med klar yta menar jag en redan målad rolla vägg.
 
Munstycke: Kolla hur stort din pump klarar. Ju tjockare färg, desto större. Har för mig att x15 är det största ex Wagner 718 klarar.
 
Edit: 117 klarar...
 
Skrevs om att målare drar med roller efter sprutmålning. Tror det beror på att man vill skapa struktur men är inte säker.
 
Lime113 skrev:
Skrevs om att målare drar med roller efter sprutmålning. Tror det beror på att man vill skapa struktur men är inte säker.
Och det är så gott som omöjligt att bättra om man skulle få en skada när det är sprutmålat. Har man rullat efter är det möjligt att bättra.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Tog rådet från många här och la min HVLP-spruta åt sidan och rollade. Hade en bättre roller denna gång jämfört när jag gjorde taket. Gick smidigare än förväntat och gjorde mig lycklig. Att jämföra mot bilder jag la upp ovan är inte helt rättvisande då det bara var litet test sprayande.

2016-03-11 21.05.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-03-11 21.05.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-03-11 21.04.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där tycker jag du kan vara nöjd med!
 
Det finns en Wagner P115 och en P117 på blocket i Halmstad. Kom ut i natt. Tror dock det är näst intill fullpris.
 
Lime113 skrev:
Det finns en Wagner P115 och en P117 på blocket i Halmstad. Kom ut i natt. Tror dock det är näst intill fullpris.
Då blev de nog sålda snabbt, för de verkar inte finnas kvar på Blocket.
 
Såg nu vad Bauhaus tog för en P115.
Tror personen sålde P115 för 3 500 och P117 för 5 500.
 
Fråga: Det börjar komma ut en del Wagner P115 och P117 på blocket. Vad är era preferenser och vad bör man satsa på?
 
Lime113 skrev:
Fråga: Det börjar komma ut en del Wagner P115 och P117 på blocket. Vad är era preferenser och vad bör man satsa på?
P117 har jag och den är jag nöjd med. Jag tänker att då slipper jag hälla över färgen i en annan bunke och får mycket mindre rengöring. Möjligen är en fördel med P115 att du kan köra till färgen är nästan helt slut (jag vet inte men antar att det är så. Å andra sidan måste man ändå rengöra sugslangen till P117.

Sedan om jag inte minns fel är P117 lite kraftigare och jag undrar om det inte var så att det var någon skillnad med att P117 klarade fler färgtyper, om det var slamfärg, eller utomhusfärg eller något som skiljde. Kan vara värt att kolla upp.
 
Ska bygga ett fönsterbräden och elementskydd, 6x0,5 meter som ska målas med vit snickerifärg. Vill inte lägga en förmögenhet på färgsprutan, budgeten är väl rutn 1500 kr, och även om det tar emot med en grön Bosch, tror ni en BOSCH PFS 5000 gör jobbet? 1
 
mexitegel skrev:
Ska bygga ett fönsterbräden och elementskydd, 6x0,5 meter som ska målas med vit snickerifärg. Vill inte lägga en förmögenhet på färgsprutan, budgeten är väl rutn 1500 kr, och även om det tar emot med en grön Bosch, tror ni en BOSCH PFS 5000 gör jobbet? 1
Ja det gör den.
 
  • Gilla
MegaMagicMike och 1 till
  • Laddar…
Ja det tror jag med :) Grön Bosch brukar vara bra grejer. ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.