Hej

Ska totalrenovera min lägenhet och tänkte ifall det är något jag bör ändra på kökslayouten .Ritningen från IKEA är inte perfekt då jag ska ha två överskåp ovanför väggskåpen som är samma bred som skåpet under men 40cm höga samt att hallen inte syns. Ska även ha skafferi och kyl/frys på motsvarande sida (se skiss). Tanken med att inte ha något väggskåp ovanför kombiungen är att skapa en luftigare känsla och att man direkt när man öppnar ytterdörren ska se vardagsrummet.

Är det något jag bör tänka på angående kökets layout?
Antalet lådor i bänkskåpen?
Placering av kombiugn?
Något annat?

Nytt kök
Ikea kök.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss över nya planlösningen

Ny planlösning HW.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nuvarande planlösning

Nuvarande planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bör väl nämna att takhöjden är 280 cm.
 
BirgitS
Har du både en vanlig ugn och en kombiugn eller är det något annat som ser ut som en ugn?

Med tanke på att du har kläder hängande direkt till vänster om köksdelen tror jag inte att ett överskåp längst till vänster påverkar vad man ser från ytterdörren.

Är passbiten längst till höger tillräckligt bred för att det ska gå att öppna skåpsdörren helt utan att handtaget slår i väggen?
 
BirgitS skrev:
Har du både en vanlig ugn och en kombiugn eller är det något annat som ser ut som en ugn?

Med tanke på att du har kläder hängande direkt till vänster om köksdelen tror jag inte att ett överskåp längst till vänster påverkar vad man ser från ytterdörren.

Är passbiten längst till höger tillräckligt bred för att det ska gå att öppna skåpsdörren helt utan att handtaget slår i väggen?
Skissen är aningen gammal. Hade tänkt ha hatthyllan rakt när man kliver in.

Ja det är en vanlig ugn och en kombiugn ytterst.

Ja, passbiten är tillräckligt bred för att dörren ska gå och öppna.
 
BirgitS
En kombiugn är väl en kombination av en vanlig ugn och en mikro och det brukar man köpa när man bara vill ha en enhet och inte två.
https://www.byggahus.se/forum/kok/9833-kombinerad-ugn-micro.html
https://www.byggahus.se/forum/kok/9493-kombiugn.html
I ett så litet kök har man nog bättre nytta av lite mer förvaring som du får om du ersätter kombiugnen med en vanlig mindre mikro som kan byggas in i ett överskåp i stället.

Själv skulle jag lägga in hela lägenheten i Sweet Home 3D för att kunna "gå runt" i den och se hur siktlinjen från ytterdörren mot vardagsrummet blir i verkligheten och vilken placering av hatthylla som är minst i vägen, liksom hur sovrummet fungerar att röra sig i.
 
Ska absolut prova sweet home 3d. Tack för tipset.

Blir det verkligen lite förvaring i då köket är 3,25 långt, 2,80 högt där kyl/frysen är på motsatt sida samt ett stort skafferi?

Anledningen till att jag vill ha en kombiugn är när jag tillagar en stek så kräver den en annan temperatur än rostade rotfrukter och då är det smidigt med två ugnar. Ett annat exempel är om du gräddar en paj och inte vill att den ska ta smak av köttet vilket den kommer att göra om de är i en varmluftsugn tillsammans.
 
BirgitS
Ingen orsak :)

RicWib skrev:
Blir det verkligen lite förvaring i då köket är 3,25 långt, 2,80 högt där kyl/frysen är på motsatt sida samt ett stort skafferi?
Nej, antagligen inte. Det är nog bara jag som är bortskämd med 5 + 2 m långt kök.

Naturligtvis ska du bygga köket efter dina behov.
 
RicWib skrev:
Anledningen till att jag vill ha en kombiugn är när jag tillagar en stek så kräver den en annan temperatur än rostade rotfrukter och då är det smidigt med två ugnar. Ett annat exempel är om du gräddar en paj och inte vill att den ska ta smak av köttet vilket den kommer att göra om de är i en varmluftsugn tillsammans.
+1

Jag har både "riktig" ugn och en kombiugn, och det är guld värt att ha både och! Det är kanske det som jag gillar allra mest i mitt nya kök.

Kombiugnen (i mitt fall mikro + varmluft + grill) agerar ofta potatisugn medan köttet tillagas i den stora. Fast allra oftast använder jag den som tallriksvärmare/värmeskåp. :)
 
I övrigt håller jag med BirgitS – klura (tex via 3d-program) på om de slopade överskåpen ger den effekt du hoppas på. Om ja, kör! Om nej, klura ett varv till på om det vore bra med lite extra förvaringsplats. Å andra sidan, men de inte inritade överskåpen så har du bra utrymme för sällan använda pryttlar. I övrigt inga invändningar, det där känns genomtänkt.
 
Jag hade satt ugn och mikro ovanpå varandra och ovanpå ett skåp så man slipper böja sig ner när man använder vitvarorna.
 
Tycker det är mycket användbart med två ugnar. Däremot skulle jag starkt rekommendera en ångugn som kombiugn istället för microvarianten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.