RilleRock
KristoferL skrev:
Så skulle jag kunna göra! Använder två utgångar idag för att se status på larmet via Z-wave och "push" till min mobil.
Kan jag alltså ha en utgång som jag manuellt låser/låser upp med samtidigt som den utgången också kan låsa/låsa upp om larmet slås av/på?
Låter som en bra lösning!
Nej, du måste ha 2 olika utgångar då det är olika funktioner du knyter till utgången.
Som jag förstått det kommer du enbart ha motorlåset i dörren och inget daglås som är styrt?

Mapping gate utgången styr öppnaingång på dacen om du har ett daglås annars får den också läggas in mellan 4 och 6 i vänstra plintraden.
Och då programmeras som en puls så att den inte hindrar motorlåset från att låsa när det blir pålarmat.
Den potfria utgång som styr till/från skall läggas in mellan 4 och 6 i vänstra plintraden D/N = Day Night
D/N måste aktiveras när du initierar motorlåset (Dip 5) med dacen.

Du får testa dig fram vad som passar dig/er bäst.

Kolvläget hade jag lagt som inpasseringssektion.
 
RilleRock skrev:
Nej, du måste ha 2 olika utgångar då det är olika funktioner du knyter till utgången.
Som jag förstått det kommer du enbart ha motorlåset i dörren och inget daglås som är styrt?

Mapping gate utgången styr öppnaingång på dacen om du har ett daglås annars får den också läggas in mellan 4 och 6 i vänstra plintraden.
Och då programmeras som en puls så att den inte hindrar motorlåset från att låsa när det blir pålarmat.
Den potfria utgång som styr till/från skall läggas in mellan 4 och 6 i vänstra plintraden D/N = Day Night
D/N måste aktiveras när du initierar motorlåset (Dip 5) med dacen.

Du får testa dig fram vad som passar dig/er bäst.

Kolvläget hade jag lagt som inpasseringssektion.
Tack! Min elektriker får kolla på det där! Ska bara hitta DACen till något överkomligt pris :)
 
Jomen, visst har det gått lite tid sen jag tänkte köra igång! :) men nu är det på G!

Behöver borra genom dörrbladet för kablarna men funderar på om det finns någon nackdel att fräsa ett tunt spår längs "kanten" på dörrbladet? Först rakt upp från kistan sedan längs ovansidan och sist ner längs baksidan. Spåret behöver inte vara så grovt och sedan spacklas det igen! Eventuellt lägger jag en tunn slang för framtida omdragning.

Känns lite vanskligt att borra genom dörrbladet, känns lätt att borra lite snett och vips så är man mitt ute på dörren :)

Men finns det något som gör att man inte borde fräsa?
 
Hej! men man borrar alltid genom dörrbladet, är det en massivdörr eller har den en kärna av något annat material ?
//Goerana
 
Inte så svårt att borra igenom.
Lägg upp dörren på bockar. Sätt en maskeringstape från start till mål att sikta efter. Har du en linjelaser så ställer du upp den för att borra rakt i horisontalplanet. Sedan borrar du halva sträckan från vardera hållet med installatörsborr med förlängare. Du behöver inte träffa exakt. Använder du plattborr så måste du rensa hålen från spån ofta. Annars fastnar borret.
Plattborr har också fördelar. Slipa om den så att spetsen är längre och bredare än den var från början. Om den träffar det andra hålet i kanten, eller till och med lite utanför, så kommer den att rikta in sig i hålet från andra sidan. Det blir en chikan i hålet, men det brukar inte vara svårt att trycka igenom kabeln ändå. Krånglar det kan dragtråd användas.
För dold överföring av kabeln till karmen använder du en sådan här
http://shop.gothes.se/shop/templates/prodlista.asp?GroupGuid=399
mvh Findus
 
Det var det jag var rädd för :D nåväl, för väl göra ett försök!
Dörren är massiv!
 
RilleRock
KristoferL skrev:
Det var det jag var rädd för :D nåväl, för väl göra ett försök!
Dörren är massiv!
Lycka till :p
 
Jag brukar spänna fast en regel i dörren som "pekar ut" en meter från dörren, så att man lättare håller borrmaskinen i rätt vinkel (både i x och y-led).
 
  • Gilla
RilleRock och 2 till
  • Laddar…
Står inför precis samma arbete inom det närmsta, får väl se hur det går med borrandet. Massiv eländig gammal dörr... Rapportera gärna hur det gick, tipset med regeln ska jag ta med mig!
 
Kolla upp eltryckeslås också, där första delen av tryckesrörelsen är öppnaknapp från insidan.
Borde finnas för utsida också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.