Vi har redan gjort små förändringar i den. Dvs ett högskåp med ugn och en utdragbar back under spisen. ugnskåpet blir brevid 40 skafferiskåpet.
 
Har du en vyskiss över köket, det är lättare att se på dem. Tibroköks skisser är lite röriga!
 
Hej Solana, blir nog ett vackert kök det där ;) :)

Dock är det en sak som jag utan en sekunds tvekan skulle ändra på om det gällde mitt kök (men det är ju en smaksak förstås) och det är placeringen av diskbänken.
Som det ser ut nu så har ni ingen bra arb.yta, de är väldigt små/upphackade och utspridda i nuläget.
MEN, med en pytteliten förändring ;) så får du en kanonyta där du enligt min mening 'slår två flugor i en smäll', börja med DM istället för 80's lådhurts, sedan diskbänkskåp och efter det 80's storlådeskåp, voila...., en superb arb.yta på 130 cm mellan disk och häll och dessutom framför fönstret (den 'andra flugan' består av att du slipper putsa fönstret flera ggr/v pga. stänk från diskbänken ;)), blir kanon att stå och jobba vid och dessutom stor nog för bakning osv, ni verkar dessutom planera granitbänk om inte jag tolkar skissen fel, med det materialet får du en arbets/bakbänk som jag (nästan iaf.) skulle kunna döda för.

MVH//Christina.

*EDIT* Sedan måste jag erkänna att jag nog håller med 'Fasting65' (från den andra tråden) att det kanske kan upplevas lite som att man försökt trycka in så många skåp det bara går, jag skulle prova och be dem printa ut ett persp. ritningsförslag till med borttaget 40-överskåp till höger om köksfönstret, dvs. inget skåp mellan fönster och fläktkåpa, dessutom tycker jag att den där typen av fläktkåpa ser väldigt stor och nästan lite tung och dominant ut, nu är det ju en smaksak men det skulle vara intressant att se hur det ser ut med en smäckrare fläktkåpa i hörnmodell.
 
Aah nu förstår jag vad Fasting menade... DET SKÅPET ;D. Det kan mkt väl ligga något i det. Man kanske ska köra en 80 bred hörnkåpa. Skulle tror det är en 90 bredd. Detta med diskmask i början ska vi verkligen lura över!! Grejen är väl om det stänker ner vid burspråket :-/. Vi har just nu diskmask vid en vägg... aldrig mer det >:(
 
Jag skulle prova på en ritning med en annan typ av fläktkåpa, den modell som är inritad nu kräver nästan ett skåp på var sida för att inte se 'rumphuggen och ensam' ut.
Tror faktiskt att det skulle vara ett 'lyft med lite luft' ;)

Fundera på det där med DM's placering, en bättre och mer sammanhållen arb.yta spec. mellan disk och häll är värd nästan hur mycket som helst ;), dessutom så kommer luckan i utfällt läge att vara mycket mindre i vägen vid arbete i själva köksdelen samt vid urplock ur DM än om du har den mellan arb.ytan på 80 cm (nuv. skiss) och diskbänken :)

MVH//Christina.
 
FlitigaLisa skrev:
Har du en vyskiss över köket, det är lättare att se på dem. Tibroköks skisser är lite röriga!
http://www.mugglo.net/mix/solana/Perspektivritning-1.jpg
Kanske kan hjälpa?

Nu drar jag till Danmark och är tebax på måndag...
Får fundera vidare på detta...

Christina vilken kåpa menar du skulle passa bättre?
 
Min input:

- Hörnet med kåpan känns massivt och dominerande i kombination med alla högskåpen brevid. Väggskåpen på båda sidor gör att kåpan känns inklämd. Själv vill jag ha luft kring kåpan och skulle offra skåpet till vänster mellan fönstret och kåpan samt sätta ett mindre skåp (kanske ett 40 el 50) på höger sida om kåpan.

- Håller med om att diskbänkens placering gör att arbetsytorna känns sönerhackade. Flytta diskbänken mer ner mot hörnet. Förstår inte varför alla prompt ska ha diskbänken vid fönstret... ???

Skulle nog själv köra följande:
DM(60)-DBskåp(80)-Lådcombo(80)-Lådcombo(50)-Hörn
På så sätt får man en fin obruten linje som går in mot hörnet.

// WM
 
Wintermute skrev:
Förstår inte varför alla prompt ska ha diskbänken vid fönstret... ???

// WM
gammal tradition.... :-/ från tider då man utnyttjade dagsljuset som arbetsbelysning och hällde ut diskvatten genom fönster... ;)
gaia
 
Får man vara lite bakåtsträvande..? Om du inte använder ugnen dagligen, skulle du kunna flytta ner den under bänknivå och därmed vinna 60cm bänkyta.
 
Jag hade nog skippat högskåpet till höger om kyl/frys och flyttat dessa till höger. Visserligen förlorar du förvaring men du får mer bänkyta och ett överskåp till. Du skulle oxå kunna ha ugnen under hällen och då få plats med ett skafferi i alla fall. Om det ska stå till höger eller vänster om kyl/frys är väl en smak sak men det är aldrig fel med bänkyta vid kyl/frys när man kommer hem från affären med massor av mat! Hörnet med spisen ser lite trångt och instängt ut, vilket oxå skulle bli bättre med ovanstående förslag. Vi har grannar som placerat sin häll i hörnet med en liknande fläkt över, de har dock inga skåp på sidorna, och det känns lite instängt... Fläkten ser klumpig ut. Kanske det finns en nättare fläkt?
Sätt dig ner och tänk hur det skulle se ut när du lagar mat i köket, när du kommer hem med mat, när ni har gäster osv. Då tror jag att det klarnar hur du vill ha det!
 
Solana skrev:
Christina vilken kåpa menar du skulle passa bättre?
Jag skulle personligen föredra en lösning när det gäller fläktkåpan ungefär åt det här hållet, däremot kan man väl inte säga att det absolut passar bättre, det är ju en smaksak och inget är väl 'rätt eller fel' i det fallet :)
Om du tittar noga på bilden så ser du att man 'byggt fram' väggen lite i hörnet (dvs. även bakom fläktkåpan) och alltså sluppit 90 gradersvinkeln, den lösningen gör att du får ett 'oändligt' större urval av fläktkåpor att välja på, hörnmodeller finns det betydligt färre varianter att välja mellan och de blir lätt lite 'klumpiga'.

MVH//Christina.

norling1.JPG

*EDIT* Om du föredrar det 90-gr hörnet längst in vid väggen, så kommer här ett exempel på en nättare variant av hörnfläktkåpa.
0.659701001070985986.jpg

*EDIT* Här kommer ytterligare ett ex. utan glas, men hörnmod. blir snabbt skrymmande som du ser.
facett.jpg
 
Christina!!

Jag blev förtjust i teglet som var på baksidan av den första bilden du visade!!

Är det riktigt tegel eller fusk? Var är det köpt och ungefärligt prisläge??

Tacksam för svar, vi är precis i köpläge av fusktegel eller skiffer just nu!!!

mvh Tulle
 
Nästa fråga till Christina!!

Vilken höjd är det på den teglade skivan??
Vi kommer att bygga en bardisk med spishäll ungefär som bilden visar.


Tack igen!!
mvh Anna
 
Tulle skrev:
Christina!!
Är det riktigt tegel eller fusk? Var är det köpt och ungefärligt prisläge??
Förlåt min otydlighet, det är alltså inte bilder från mitt eget hem som visas på någon av de bilder jag länkar in här på forumet, blivit så van vid att 'alla' vet att jag inte har någon hemsida och att det som jag länkar in i olika trådar alltid bara är ämnade som illustrationer till de olika diskussioner som för tillfället förs.
Ska jag visa bilder från mitt eget hem så är det mail som gäller ;)
Men det är ju omöjligt att veta när man är ny på forumet :)

Så ang. teglet på bilden så har jag tyvärr ingen som helst aning om var det kommer ifrån.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.