Excel
Fick en JFB installerad idag.

Nu på kvällen satte jag på utomhusbelysningen och JFB löste ut. Jag har 4 st utomhus belysning som orsaken ligger.

En av dessa är en stolpe och är osyddad mot fukt. Jag gissar på denna armatur.

Kan jag koppla ur armaturerna en och en och sedan testa om JFB löser eller ej?

Några andra tips?
 
Jag rekommenderar att du bryter strömmen till utomhusgruppen och inspekterar alla kopplingspunkter, då hittar du säkert felet. Skulle ingenting uppenbart visa sig kan du behöva ta omaket att börja särskilja och mäta. Du har i alla fall ett guldläge i att felet är så pass isolerat. Det kan vara betydligt värre med trippande JFBer.
 
Excel
Tack för tipset, jag börjar med stolpen som står oskyddad. Ska jag titta efter rost?
 
Titta i första hand efter fukt, fast rost är ju inte heller bra.
 
Excel
Jepp, återkommer med svaret när jag hittar det.
 
Excel
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta hittade jag på stolpen. Jag tog bort lampan på stolpen, JFB löser ut ändå.

Jag plockar bort resterande armaturer och då löser inte JFB. Monterar jag tillbaka en testad armatur så bryter JFB.

Kan tillägga stt det är en trappkoppling, vad ska jag göra?
 
Excel skrev:
[bild]
Vad ska jag göra?
Koppla enligt gällande bestämmelser.
Inte så konstigt att JFB löser när det ser ut sådär.
 
Excel
Jag funderar varför inte JFB löser ut när jag plockat bort övriga armaturer.

Det ser ju fördjävligt ut i stolpen. Dessutom saknas jordkabel. Jag menar att JFB borde lösa ut även om armaturerna togs bort.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att du först o främst ska vara glad över att du har en JFB. En ojordad armatur i metall utomhus med uppenbara isolationsfel är verkligen att be om olyckor. Det faktiska fel du har just nu verkar dock på din beskrivning ligga i de övriga armaturerna som inte finns på bild, men det spelar ingen roll. Ser de ung likadana ut så behöver samtliga ses över.

Kommer det en kabel nedifrån plinten? Förhoppningsvis når kabelmanteln nån centimeter över kanten så att en dosa kan monteras över den. Anslutningen av kabeln till armaturen ska göras där i en torr och tär kapsling.

Jord måste dras fram om det saknas.

Sedan låter det som att armaturen i övrigt behöver ses över. Kanske är anslutningen vid lampsockeln lika tafflig.

Jobbet är klart när man gått igenom alla dessa kopplingspunkter, inte enbart när JFBn låter sig nöjas.

Du nämner också trappkoppling. Sitter det en strömbrytare på en stolpe också? Det kan förklara antalet trådar som syns på bild.
 
Armaturerna är kanske av klass 2 typ?
 
Excel
Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att du först o främst ska vara glad över att du har en JFB. En ojordad armatur i metall utomhus med uppenbara isolationsfel är verkligen att be om olyckor. Det faktiska fel du har just nu verkar dock på din beskrivning ligga i de övriga armaturerna som inte finns på bild, men det spelar ingen roll. Ser de ung likadana ut så behöver samtliga ses över.

Kommer det en kabel nedifrån plinten? Förhoppningsvis når kabelmanteln nån centimeter över kanten så att en dosa kan monteras över den. Anslutningen av kabeln till armaturen ska göras där i en torr och tär kapsling.

Jord måste dras fram om det saknas.

Sedan låter det som att armaturen i övrigt behöver ses över. Kanske är anslutningen vid lampsockeln lika tafflig.

Jobbet är klart när man gått igenom alla dessa kopplingspunkter, inte enbart när JFBn låter sig nöjas.

Du nämner också trappkoppling. Sitter det en strömbrytare på en stolpe också? Det kan förklara antalet trådar som syns på bild.

Det sitter en strömbrytare till på garageväggen skyddad.

Man kan ju inte utesluta fel i de andra två armaturerna. Jag provade att ansluta båda dessa till ett jordat uttag med JFB på. Båda srmaturerna fungerade utan att JFB löste. Det ser snyggt och prydligt ut bakom dessa.

Men när jag monterar tillbaka någon av dem så löser JFB ut. Det är detta som är lite konstigt??

Jag ska försöka kika lite mer på kablarna vid stolpen. Det ser ju fördjävligt ut.

Jag är glad att jag fick en JFB monterad med tanke hur det såg ut i armaturen på stolpen. Den elektrikern som gjorde detta kunde ha dödat någon.
 
Redigerat:
Du säger ju att armaturerna är ojordade, så när du kör dem i "provbänk" så finns kanske ingen jord som får JFBn lösa. Men när de däremot sitter på plats så får de jord via betongfundamenten.
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Excel
Bo.Siltberg skrev:
Du säger ju att armaturerna är ojordade, så när du kör dem i "provbänk" så finns kanske ingen jord som får JFBn lösa. Men när de däremot sitter på plats så får de jord via betongfundamenten.
Jag var lite otydlig, de två som jag testade är jordade. Och jag testade dessa två i ett jordat uttag. Det är den som sitter på stolpen som är ojordad.

Totalt är det tre lampor inblandade, två är jordade och sitter på garage(testade) den sista sitter på en stolpe av trä och är ojordad. JFB bryter trots att jag kapat fas och nollan till denna.

Matningen kommer frän hus och via trästolpen (foto) sen vidare till garage där det finns ytterligare trappströmbrytare.

Garaget är byggt senare än huset och har egen JFB.
 
Redigerat:
Det kan även vara ett fel där nolla och skyddsjord är sammankopplade någonstans. En annan variant är att man fuljordat något genom att koppla skyddsjord till nollan. När sedan detta kommer i kontakt med " sann jord" då löser jfb ut.

Är det trappkoppling och garage inblandat behöver man även kolla att allt försörjs och "nollas" på rätt plint. Det kan ha blivet en tankevurpa som inte har märkts innan jordfelsbrytaren.

Det var bara några spekulationer som man kan kolla upp. En elanläggning kan " fungera" med dessa fel sålänge jfb saknas.

Oavsett behöver utomhus installationen förbättras med en riktig Kopplingsboxen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Jag ska titta på kablarna vid trästolpen igen, jag lossade en nu på kvällen och det var grön beläggning så jag antar att det ger dåliga kontaktytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.