Bra att veta nu när det skall bli fiber överallt. Det gäller att vakta tomtgränser så det inte blir genvägar och trassel.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Ska bli jätte intressant att höra vilken respons du får och hur mycket de försöker deala sig ur det.

Låter som det händer lite för ofta att man inte gör rätt med tillstånden i förväg och sedan mer eller mindre utnyttjar att folk inte vet hur de ska göra för att kräva rättelse och därför väljer att ta ett sämre erbjudande om kompensation mot att godkänna i efterhand istället.
 
Skicka ett mail till dom. Påstå att markarbeten för en mur runt tomten kommer utföras om 3 månader.
Vill dom ha kvar sin kabel får dom betala värdet för att gjuta armerad kulvert.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Jag har jobbat som beredare i 5år tidigare i mitt liv på ett av dem större bolagen i Sverige som gräver ned el ledningar och fiber. Vi ersatte (eller nätägaren) ersatte alltid markägaren vid intrång. Detta är lagstadgat. Finns 3 olika värderingar. Värderings protokoll och markupplåtelse avtal ska alltid vara med. Dock verkar dem gnidna stadsnäten frångå detta rätt rejält!

Va en beredare ute från Eltel förra veckan och kollade på min samt 2 grannars fiberförläggning. Sa att det är inga problem bara ni skickar avtalen med en uppvärdering med 25% som man brukar göra på tomtmark då du skriver under en upplåtelse på marken för all framtid. Bygger du något där och det strular får du som markägare se till att de kommer åt och kan laga felet.

Fick i slutet hem ett markupplåtelse avtal (inget värderingsprotokoll) medföljde där det stod att jag ska skriva under och jag får 0:- i ersättning för ca 55m intrång. Detta skriver jag aldrig i hela mitt liv under. Dem försöker att gå över tomter så mycket som möjligt så de slipper asfalts kosten på 1600kr/kvm! Men det de håller på med är fan kriminellt! Varför ska vi markägare upplåta mark till vinstdrivande kommunala stadsnät???
 
  • Gilla
Bettan74 och 4 till
  • Laddar…
Det finns knappast servitut för detta, utan det är solklart ett olaga intrång, egenmäktigt förfarande och lite annat smått och gott. Dessutom är, vad jag förstår, kabeln dragen längs en häck där man kan tänka sig diverse nyplanteringar. Alltså ett högst olämpligt ställe.
Avtalet ger fastighetsägaren en påtvingad skyldighet till oönskad varsamhet och kabelbolaget rätt till ytterligare arbeten. Nej, skriv för guds skull inte på detta!
 
  • Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
Darth Peter: Fortfarande inte tillåtet. Du vet om att det är en kabel där, då får muren vänta tills KFM gjort sitt. Om det sedan innebär skada för dig, till exempel att du får betala för avbokad murläggning eller liknande så skall fiberbolaget betala dig den kostnaden. Det förutsätter att bokningen av murningen har gjorts innan grävningen.

Som lagen säger skall man begränsa sin skada, vilket betyder att du inte kan pracka på dem massa extra kostnader genom att beställa/boka massa markarbeten så att det innebär extra kostnader för dig eller fiberbolaget.


memike: Att de gör såhär är för att mark har väldigt lite värde rent praktiskt sett. Värdet på markytan sjunker ytterst lite för att det ligger fiberkabel någon meter under. Därför för att slippa det administrativa att skicka ut säg en utbetalningsblankett på kanske 100 kr (som kostar 50 kr att lösa in) varje år så säger man istället 0 kr/ersättning.

Det är inte kriminellt att skriva ofördelaktiga avtal, förutsatt att man gör det innan grävningen.
 
Redigerat:
Jag menar att TS kan använda tomma hot. "Murarbetet" kan vara bokat sedan flera månader. Det kan inte fiberbolaget kolla upp. Och nu har dom skapat ett hinder.
TS är vänlig och upplyser dom om deras kommande problem.
 
Jag uppfattar detta som ett enkelt problem att lösa. Går det verkligen inte att tala med fiberbolaget?
Har du sökt högsta hönset?
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Darth Peter: Det är då så att fiberbolaget kan säga "Om ni bygger över våran fiber så att den inte blir åtkomlig för servicearbeten så kommer vi att debitera nertiden vid eventuellt avbrott". Och de har dem full rätt att göra eftersom, som sagt, du har inte rätt att ta dig själv för rätt utan du får så vackert som ta detta via KFM på ett civiliserat sätt om inte fiberbolaget ger sig, dvs det är du som får skjuta upp murabetet.
Om uppskjutningen sedan leder till en kostnad, t.ex. för att du avbokat några murare som då tar betalt för att du avbokat enligt gängse avtal, så skall du givetvis kunna visa faktura/kvitto på det för att få ersättningen.

Så fiberbolaget kan utan problem ignorera det tomma hotet. Verkställer du hotet så kommer det vara du som förlorar ändå.

Vi har myndigheter av en anledning! Bara att vända sig till myndigheter om man får sina rättigheter kränkta. Myndigheter finns inte bara för syns skull!
 
  • Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
sebastiannielsen skrev:
Darth Peter: Det är då så att fiberbolaget kan säga "Om ni bygger över våran fiber så att den inte blir åtkomlig för servicearbeten så kommer vi att debitera nertiden vid eventuellt avbrott". Och de har dem full rätt att göra eftersom, som sagt, du har inte rätt att ta dig själv för rätt utan du får så vackert som ta detta via KFM på ett civiliserat sätt om inte fiberbolaget ger sig, dvs det är du som får skjuta upp murabetet.
Om uppskjutningen sedan leder till en kostnad, t.ex. för att du avbokat några murare som då tar betalt för att du avbokat enligt gängse avtal, så skall du givetvis kunna visa faktura/kvitto på det för att få ersättningen.

Så fiberbolaget kan utan problem ignorera det tomma hotet. Verkställer du hotet så kommer det vara du som förlorar ändå.

Vi har myndigheter av en anledning! Bara att vända sig till myndigheter om man får sina rättigheter kränkta. Myndigheter finns inte bara för syns skull!
Antingen missförstår du, eller så missförstår jag själv. Hans tomma hot gör ju att fiberbolaget (potentiellt) tror att det kommer medföra en stor kostnad för dem ifall de inte tar bort kabeln, då de får betala det avbokade markarbetet, Det handlar ju inte om att förstöra deras kabel, inte ens om att hota med att förstöra den, hotet består i att man har ett (påstått) markarbete bokat som de får stå för ifall det måste avbokas pga. deras felaktigt placerade kabel.
 
  • Gilla
Darth Peter
  • Laddar…
Visst, men de kan kräva in papper på arbetet. Det hade jag gjort om jag vore fiberbolaget. Som sagt, kronofogdemyndigheten finns av en anledning, fungerar det inte att prata civiliserat med fiberbolaget UTAN massa hot och sådant, så fungerar KFM väldigt bra.
 
Är det inom stadsplan? Trots att du äger tomten kan viss del av den vara allmän platsmark, alltså mark som är till för allmänna ändamål så som vägar, elskåp och kablar. Är det däremot kvartersmark är det du som bestämmer. Be kommunen komma och sätta ut.

Hsh tycker jag inte att det är speciellt snyggt gjort av Skanovas entreprenör att göra på detta sättet.
 
Verkar meningslöst och onödigt att hålla på och uppfinna tomma hot när det är ett så solklart fall.
Det enda som behöver göras är att tydligt anmoda dem ta bort den.
Ange ett sista datum för när man sedan kommer lämna det till KFM om inget skett. Mycket enklare och effektivare med reella konsekvenser istället.
 
  • Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
Darth Peter skrev:
Jag menar att TS kan använda tomma hot. "Murarbetet" kan vara bokat sedan flera månader. Det kan inte fiberbolaget kolla upp. Och nu har dom skapat ett hinder.
TS är vänlig och upplyser dom om deras kommande problem.
Det är trams att använda hot eller tomma hot. Varför inte bara säga som det är? Sluta krångla. Om motparten fortsätter att krångla mer än dom redan gjort, DÅ kan man lägga moteld i motsvarande grad. Att göra det i en första åtgärd är bara amatörmässigt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
D
Om du är helt säker på att markytan är din så stäm dem om de inte återställer marken omgående till urspungligt skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.