Qunaki skrev:
Securitias, Verisure, Assa och Yale är ju samma koncern och ägare, så det är ju inte så långt att gissa varför låset endast är kopplat till Verisures larm. Ingen öppenhet där inte. Så oberoende smartplugs etc., så får det bli ett fulhack för att lösa det. Yale-låsen har annars med sockel där man skulle kunna använda vilket styrsystem som helst, men de tror tyvärr att de tjänar mer pengar nu.
Den teorin kan vi avskriva direkt, eftersom Yale Doorman numera är integrerat även med Sector Alarm.
http://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-doorman/koppla-upp-yale-doorman/sector-alarm/

Qunaki skrev:
AndersPS: Godkänt sedan hösten 2015. Precis, de övriga punkterna glömde jag och det gör låset jäkligt kasst om det skall vara riktigt godkänt (anser att det är väl bra att kunna som i en app låsets status, men icke).
Men ofta behöver vi i vanliga hus inte ha ett godkänt lås, och nästa sak är att FB oftast godkänner dem ändå (Alla städer är fulla med ej godkända motorlås - som FB godkänt).
Som jag tolkar det är låset inte godkänt om du kopplar upp det, även om du inte styr det via uppkopplingen. Så i praktiken försvinner all mening att använda det om man ska uppfylla de reglerna. Men som du säger, försäkringsbolag godkänner i princip alltid sådana lösningar, det gäller ju dock bara att folk är medvetna om att man behöver få ett separat godkännande av det.
 
Hallo
En fundering. Jag har en Aeon multisensor som visar fel lux. Känner en lux mätare av ir ljus? Har en kamera som sitter bakom och lyser med ir på multisensorn.

Angående lås förstår jag inte varför det är så viktigt med klass eftersom nästan varje dörr har ett fönster och krossar man det kan man ju vrida om låset. Bättre med larm eller som jag en hund som vaktar :) och då får man dessutom en trogen vän på köpet.
 
Tomas Andersson skrev:
Angående lås förstår jag inte varför det är så viktigt med klass eftersom nästan varje dörr har ett fönster och krossar man det kan man ju vrida om låset. Bättre med larm eller som jag en hund som vaktar :) och då får man dessutom en trogen vän på köpet.
Enkelt. För att Yale Doorman ska vara godkänt får det inte går att öppna med vredet på insidan. Så även om du slår in fönstret och vrider vredet, så kommer du inte att kunna låsa upp dörren.
 
Tomas Andersson skrev:
Angående lås förstår jag inte varför det är så viktigt med klass eftersom nästan varje dörr har ett fönster och krossar man det kan man ju vrida om låset. Bättre med larm eller som jag en hund som vaktar :) och då får man dessutom en trogen vän på köpet.
Viktigt behöver det inte vara, men funktionen i sig. Ett låshus i klass 3 har betydligt högre styrka för att stå emot en kofot och annan påverkan. Men ett lås i sig består av flera delar där alla skall/måste uppfylla samma krav. Ex det finns inget vred på insidan som gör att man kan öppna det utan nyckel, eller som AndersPS skriver om Yale (fast det finns andra lösningar också), att man styr när/hur vredet på insidan fungerar. För en privatperson i villa/lägenhet behöver man normalt inte bry sig, men man bör nog tänka till en gång till att hur lätt det är att krossa en ruta och gå in. Det är just detta man med ett bättre lås hanterar. Ett sämre lås eller större möjligheter ger lättare inbrott. Några tusenlappar för att skydda några hundratusen är väl inte fel.
Vad det i grunden handlar om är att bara för att man blandar in lite elektronik får de som godkänner lås spader och gör låset i sig ointressant. Som tur är är försäkringsbolagen mer villiga att godkänna det i alla fall, för det klarar inbrottsmekaniskt kraven = ett bättre lås.
Att lägga nyckeln under mattan är ju inte längre en option i 99,99% i Sverige längre. Hundratusentals hus har så dåliga lås, eller möjligheter att tömma dem kvickt är skrämmande. Lås skall liksom bara vara "billigt" och är ett onödigt ont och fördjävligt att de går sönder efter endast 30 år. Det är roligare att spendera 30-tusen på statusprylar än 3 papp på ett lås.
 
Jag har en Qubino Flush On/Off Thermostat som jag använder för att styra elgolvärme i badrummet. I söndags lyckades jag lösa ut jordfelsbrytaren så att hela huset blev svart och efter det så rapporterar den inte temperatur längre och golvärmen har inte heller fungerat. Den rapporterar current consumption som då har varit 0 hela tiden och nu prövade jag att höja börvärdet så att den började värma men den rapporterar inte temperatur, den rapporterar current consumption 642 w så den värmer ju.

Då jag löste ut jordfelsbrytaren så lyckades jag sätta ihop fas, nolla och jord där det inte var spänning på, säkringen var avslagen.

Någon som råkat ut för problem med Qubino Flush On/Off Thermostat?
 
Jag har en tryckknapp i hallen (enkel) som tänder en utelampa. Jag har tänkt att köpa en Aeon Labs switch, som jag har använt annars, men funderar på om man skulle ha två tryckknappar istället. Låta den ena styra lampan och den andra aktivera en scen.
Vad behöver jag? Behövs det dra om el?
 
Kronbrytare och 2 st fjädrar till den. Du behöver eventuellt dra fram nolla beroende på vilken switch du använder.
 
Jag har hört rekommendationer om Qubino, men jag har inte provat själv.

snowballtwo: Qubino Flush 2 Relay klarar två tryckknappar och går att associera med andra brytare.
Undvik TKB (som annars också hade löst problemet, om de inte funkat så dåligt).
 
Jag har Qubino Flush 2 Relay och det verkar fungera bra. Jag har haft några "falska" tändningar, men det det jag inte om det orsakas av switchen. (när man släcker, så tänds ljuset igen efter 1 sekund)

Det är ju bra formatfaktor på switchen.
 
TE-Rex skrev:
Kronbrytare och 2 st fjädrar till den. Du behöver eventuellt dra fram nolla beroende på vilken switch du använder.
Räcker det med att byta ut själva "knapparna" då eller? Nolla är draget i alla fall. Den "nya" tryckknappen är bara kopplad till pucken och inte på något annat?

Edit: jag kör med qubino-dimmer på en del ställen, de funkar riktigt bra!
 
Du får väl byta den enkla mot en kron och du kopplar i princip knapparna till pucken, ja.
 
Normalt brukar man koppla nolla->brytare->puck (och på Qubino måste man väl?). Aeon Labs stödjer puck->brytare->puck om man vill det. (Okänt varför.) Lampswitchar är nästan alltid redan kopplade nolla->brytare->(lampa).
 
Mirar skrev:
Normalt brukar man koppla nolla->brytare->puck (och på Qubino måste man väl?). Aeon Labs stödjer puck->brytare->puck om man vill det. (Okänt varför.) Lampswitchar är nästan alltid redan kopplade nolla->brytare->(lampa).
Man bryter väl alltid fasen med brytaren? Eller missuppfattar jag det du skrev?
 
Eh, ja, jag är nog tankspridd...
 
Ska koppla in en Insatsbrytare (typ Fibaro FGS-222 , 2X1,5kW) men är osäker på om det kommer fungera.

Tanken är att med ena utgången styra LED-decklights på 10x0.5W, 12V (d.v.s. med transformator).
Decklights
På den andra utgången utebelysningen där det idag sitter en vanlig E27 halogen. Lär väl så småningom bytas till en LED-lampa på runt 5-10W.

Fungerar detta att koppla in på samma puck?
Vilken puck är i så fall bäst lämpad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.