Mattias_Jo1 skrev:
Har inte varit inne i My Zipato på ett tag och ser "upgrade to PRO" och då går man att man skall köpa credits. Är det bara att färsen ticket så ordnar det sig. Vill inte betala för att få tillbaka.
Du får köpa credits först och sedan handla för dem. Men du, som alla andra, som registrerade under BETA tiden har ju pro på det mesta. Beta tiden är ju inte slut ännu och kanske aldrig tar slut? 😊
Vad är det du vill ha tag på som du inte har? Att kunna få med innehållet i switchar och variabler i meddelanden kräver att man köper Messages Pro men det mesta övrigt har du redan. Jag gjorde misstaget att köpa Pro regelskapare men har fått tillbaka pengarna.
Verkar vara ett upplägg till för att folk ska begå misstag utan att upptäcka det. Helt stilenligt. Kommer ingen varning att man håller på och köper något man redan har.
 
Aha..ok.
Har problem med att få en Oregon THGR122 att komma igång. Får no end points. Min andra är inget problem med. Lagt till och tagit bort i appen men då söker den bara. Via PCn så ploppar den in men funkar inte
 
Mattias_Jo1 skrev:
Aha..ok.
Har problem med att få en Oregon THGR122 att komma igång. Får no end points. Min andra är inget problem med. Lagt till och tagit bort i appen men då söker den bara. Via PCn så ploppar den in men funkar inte
Du har väl råkat ut för något liknande som jag. Köpte 5 st Fibaro Motion Sensors. Installerade första problemfritt och väntade flera veckor innan jag skulle fortsätta med 2 och 3. Men det gick inte. Har en ticket nu med supporten. De har svarat en gång nu att det är löst. Men det var det inte.
Trots att jag inte gjort några uppgraderingar så är systemet instabilt. Tror de mixtrar konstant med serverprogramvaran?

Skriv en Ticket. Nog enda lösningen.

Här har du länken till det svar jag fick från Zipato efter att ställt frågan om vad som ingår under BETA tiden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/zipabox.225675/page-123#post-2381052
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Funkade via dashboard....i betaboxen😕
Har själv bara enkla ljus på och av. Men men...lägga in en sån här borde ju gå som i ett nafs kan man tycka.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Du kan få lägga till och ta bort flera gånger innan det fungerar. Jag gjorde minst 15 försök innan det lirade.
 
power650 skrev:
Du har inte "keep online" aktiverad?
Även Zipato påstår att jag hade "keep online" aktiverat.

Så idag har jag gjort en kontrollerad test.

Såhär såg "Keep online" ut före testet:

2016-03-01 Keep online - Before test.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan tog jag först bara bort datakabeln och under den tiden startade inte systemet om. Sedan bröt jag elförsörjningen efter ca 1 timma och återställe elförsörjningen igen omedelbart. Efter det startade systemet om konstant var 20:de minut.

Efter att jag återställt nätverkskabeln såg "Keep online" ut såhär: (omstarterna upphörde också automatiskt)

2016-03-01 Keep online - After test.JPG


Det finns starka skäl för alla att göra en ordentlig test av vad som händer hemma om det kommer ett längre dataavbrott.

Tillägg:
Återigen, enligt min åsikt och erfarenhet, bevisat att boxen inte minns något efter en omstart. Enda rimliga förklaringen till händelseförloppet är att "Keep online" är en flagga som är > 0 när boxen inte ska starta om automatiskt och som nollställs när boxen startar om av annan orsak. Sedan fortsätter den starta om eftersom flaggan nollas.

Tillägg 2:
Vi som har Zipabox har alltså ett system som styrs från utlandet. Det är ju en drömsituation. Vi måste ha datakabeln i om systemet ska fungera. Tänk vad enkelt att skapa kaos i ett land med sådana system. Det gäller att allt kan köras med datakabeln utplockad.
 
Redigerat:
CrazyFin skrev:
Jag började min Z-Wave-"karriär" med just försöken att mäta min hemförbrukning på alla tre faserna samt totalförbrukningen (jag har 3-fasversionen). Denna "2nd edition" är dessutom den varianten utan USB-port och utan batterier och istället drivs mätaren av nätspänningen.

Efter MYCKET strul med Zipaboxen och HEM3:an (samma problem som du beskriver) och kontakter med både Zipato samt Aeon Labs som hävdade att det INTE är något fel på HEM3:an och Aeon Labs skyllde på Zipato och Zipato skyllde på Aeon Labs... Jag gav helt upp och så testade jag med en mjukvarulösning istället för Zipabox. Testade med HS3 PRO (Homeseer) och kunde då så småningom konstatera att HEM3:an skickar TOTAL-värdena på samma nod som värdena för fasklämma nummer 1?! Helt galet!

Då kontaktade jag Homeseer-supporten som redan 2 dagar senare insåg samma sak som jag att HEM3:an skickar total-datat för hela mätningen till samma nod som fasklämma 1. Dom var dock j---kligt snabba och fixade en betaversion av deras Z-wave-plugin för HS3 PRO som helt enkelt inte rapporterar ut totalförbrukningen och nu har jag alla tre faserna fungerande som visar W, kWh, Volt samt Amps för alla 3 faserna individuellt. Coolt!

Det man får göra nu är att själv istället räkna ut totalförbrukningen genom ett script som summerar de tre faserna till ett totalvärde. Stökigt men tvunget tills Aeon Labs fixar denna firmware bugg i deras HEM 2nd edition.

Jag har varit i kontakt med Aeon Labs men nu efter att jag (och även Homeseer) har påtalat denna firmwarebugg så har det varit total radiotystnad från Aeon Labs... :mad:
Dessutom är det så att det INTE går att uppdatera firmware "remotely" i dessa HEM 2nd editions. Det betyder alltså att Aeon Labs skulle behöva återkalla en j---kla massa HEM 2nd editions-enheter eftersom dom egentligen är felaktiga.

Det jag inte fattar är hur denna kunde bli Z-wave-certifierad trots denna ganska uppenbara firmwarebugg?! :eek:
Hej Hur har detta gått? Verkar vara samma strul med NorthQ och Zipa
 
Zipaboxen verkar populär på blocket sälj nu
 
Mattias_Jo1 skrev:
Zipaboxen verkar populär på blocket sälj nu
Usch ja, TRE hela annonser.... det måste ju vara panik!!
 
Är det fler som får upp ett nytt utseende när m,an loggar in på my zipato med mobilen?
 
Inte på iPhone iaf
 
Screenshot_2016-03-19-18-04-43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som det fungerar bra för.? Väldigt segt från min mobil.
 
Samma här. Testade med en Lumia 920 och det kändes meningslöst att försöka vänta ut. Stod bara "laddar applikation" i flera minuter. Var ansluten till WiFi.
 
Halloj,

Vet att HTTP sensorer har diskuterats flitigt i tråden, och min fråga är väl helt enkelt hur pålitlig funktionen är bortsett från omstart? Det tog några dagar innan jag fick en mörkt true/false regel att fungera utan att jag egentligen tror att jag ändrade någonting. Sen har den fungerat bra i några veckor för att nu missa påslag och avslag. Det märkligaste är att jag kan se att den mitt på dagen ibland får en push på mörkt=false trots att den fick det på morgonen.

Finns det något bättre sätt att få en global variabel?

Min regel är enklast möjliga. Om schemaläggare sunset, HTTP-request.

Kan jag göra regeln mer komplicerad, men så att den fungerar bättre?
 
Racergenius skrev:
Halloj,

Vet att HTTP sensorer har diskuterats flitigt i tråden, och min fråga är väl helt enkelt hur pålitlig funktionen är bortsett från omstart? Det tog några dagar innan jag fick en mörkt true/false regel att fungera utan att jag egentligen tror att jag ändrade någonting. Sen har den fungerat bra i några veckor för att nu missa påslag och avslag. Det märkligaste är att jag kan se att den mitt på dagen ibland får en push på mörkt=false trots att den fick det på morgonen.

Finns det något bättre sätt att få en global variabel?

Min regel är enklast möjliga. Om schemaläggare sunset, HTTP-request.

Kan jag göra regeln mer komplicerad, men så att den fungerar bättre?
Lite svårt att veta vad du vill uppnå.
Jag jobbar i de flesta fal med virtuella switchar. Sensorer använder jag bara i de få fall jag vill kunna ställa om med ett HTTPS kommando över nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.