Hej! Jag vill bygga en öppning med bardisk i väggen mellan där det står rum och kök som jag markerat med en röd pil. Tillskillnad mot nya ritningar är det inte tydligt markerat vad som är bärande eller ej. Som jag tolkar ritningen är det endast väggarna mot angränasnde lägenhet och trapphuset som är bärande och ej den väggen mellan mitt kök och rum (annars skulle enligt ritningen även den väggen som har garderob vara bärande som är en supertunn vägg).

Jättetacksam för svar om ni på forumet kan hjälpa mig med om den väggen är bärande eller ej?! Hoppas verkligen jag tolkat detta rätt :)

P.S. Bilagorna är en närbild på min lägenhet och en bild på våningsplanet!


ritning pil.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ritning huset pil.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
är övriga väggar gjutna så är det garanterat inte en bärande vägg. Man bygger normalt inte så utan de är de tjocka (gjutna) väggarna som är själva stommen.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Hur vet jag om de övriga är gjutna? styrelsen visste ej om väggen var bärande utan hänvisade mig till byggnadsnämden som gav mig dessa ritningar (känner att jag inte vet vem jag ska fråga om något) Men de bärande måste väl vara de väggar som visas dubbelt så tjocka och som löper i mitten? eller vet du hur kan jag 100% vara säker, eller kan jag vara 100% säker med dessa ritningar och att endast de extra tjocka väggarna är bärande? ringat in i rött de jag tolkat som bärande, håller du med? vill ju såga upp ett hål i väggen och att det sedan visar sig vara bärande.
och tack tack för att du svarar så snabbt uppskattas verkligen :D bärande väggar.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Om de inringade väggar är bärande eller om de är så tjock av annan anledning (brandsäkerhet) är kanske inte så intressant för dig, men väggen mellan köksvrå och rum är i alla fall inte bärande (för tunn och den står i fel riktning)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Saken är den att i verkligheten är den inte tunn utan kanske 25cm och det gör mig osäker? men du menar att utav ritningen, väggens position är den ej bärande? när jag behöver ansöka om bygglov hos styrelsen räcker det då att hänvisa till ritningen och väggens position. Är väldigt ny på detta så ursäkta om dum fråga!
 
Vill du gardera dig, sätter du en balk där väggen är nu.
Tittar man på den stora ritningen är det en matalkov nedanför din lägenhet och motsvarande lägenhet har matvrå med hel vägg. Den med matalkov har någon typ av bärande balk i öppningen, om ritningen stämmer.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
harry73
ByggLouise skrev:
Saken är den att i verkligheten är den inte tunn utan kanske 25cm och det gör mig osäker?
Det förstår jag.
Men då testar vi något annat. Ta en (större) spik ock försök att slå den in i en av de väggar du tror är bärande (helst någonstans där det inte är synlig). Gör sedan samma sak på väggen mellan rum och köksvrå och kolla om den är mjukare.
Eller så tar du en sten/betongborr) och borrar ett hål i båda väggtyper. Titta också på dammets färg (röd är tegelsten, grå är betong/lättbetong, vitt är kalk/ytongblock)
Sen kan du också testa om tak och golv är betong eller träbalkar.

Allt tillsammans kan stärka din förmodan att väggen inte är bärande.
 
OK tack så mycket,

Då väggen är ca 25cm går det inte att avgöra om den är bärande med endast ritningen, eller? utan jag måste göra ett test med tex spik?

Om väggen är bärande, är det dyrt att sätta in en balk om det enda jag ska göra är att slå ut ett fönster/hål med bardisk! En snickare sa till mig att det kostade 10.000 för en byggmästare att bara komma och titta på det och att det skulle vara jättedyrt att förstärka, kändes väldigt orimligt och jag har inte kunskap nog attt göra det själv.
 
O
Jag tror inte att väggen är bärande! Däremot skulle jag gissa på att de väggarna som du ringat in är med största sannolikhet bärande.
För om man kollar på ritningen så känns borde inte den väggen vara bärande. Väggen mot trapphuset är med stor sannolikhet bärande. Så då behövs det inte en till bärande vägg, bara någon meter in.
För sammantaget så talar det mesta om att väggen inte är bärande. Jag tror att om jag satt i styrelsen så skulle jag godkänt rivningen av väggen.
Kom ihåg att du behöver styrelsens godkännande innan du river väggen.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Kan du ta några bilder? Det låter orimligt att man skulle bygga väggen 25 cm tjock utan anledning. Finns det en infälld skjutdörr i väggen? Innehåller den rör eller ventilation?
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Hör dig för bland grannarna, det är antagligen redan någon som gjort denna förändring....
 
  • Gilla
ByggLouise och 1 till
  • Laddar…
Jag har bifogat en bild, finns endast ett eluttag i väggen! jag har svårt att se att väggen innehåller någon form av rör men vet ej hur jag skulle se det? har precis köpt den så detta är en bild från mäklaren men hoppas den är tydlig nog! men tack för all hjälp :) visa vägg.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onekligen en rätt bastant vägg. Om jag vore styrelsen så skulle jag vilja att du återkom med en konstruktörs intyg om att väggen kan tas bort.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
ByggLouise skrev:
Saken är den att i verkligheten är den inte tunn utan kanske 25cm och det gör mig osäker?
Om den väggen, som du vill ta bort, är 25 cm tjock så borde ytterväggen vara 75 cm eller ännu tjockare..... Jag tror inte att den är så tjock, så fel ritar man inte på en ritning.
Hur har du gjort för att komma fram till att väggen är 25 cm tjock? Du har ju dörrar på båda sidor så det borde inte vara svårt att mäta tjockleken med 1 cm feltolerans.

Om du knackar på väggen är det då ett stumt ljud du får eller ett lite ihåligt ljud?
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Jag har ännu inte flyttat dit så inte mätt exakt tjocklek(var på en höft) men ok den är lite smalare bakom än det man ser från bilden(ca 25cm) men tror ändå väggen är ca 20cm, den är rätt tjock! ljudet var inte helt ihåligt men väggen är rätt tjock så tror det beror på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.