Har inte hört mycket positivt om slagskruvdragare, så det har jag försökt välja bort. Har en grön Bosch(?) slagborr (nät) som lätt går igenom min mjöliga betonghålsten.

Ljus och batterindikator är ett måste.
 
Slagborrmaskin och slagskruvdragare är två olika maskintyper.

Slagskruvdragen är som en mutterpistol till bilen, den nyttjar momentet i ett svänghjul i kombination med lite andra delar för att skapa en mycket kraftigt moment som slår i en vriadande rörelse. Perfekt för att all grov skruv.
 
-MH- skrev:
Har inte hört mycket positivt om slagskruvdragare, så det har jag försökt välja bort. Har en grön Bosch(?) slagborr (nät) som lätt går igenom min mjöliga betonghålsten.

Ljus och batterindikator är ett måste.
Jag har enbart positivt att säga om slagskruvdragare, de är helt suveräna.

De ska absolut inte förväxlas med slagborrmaskiner som är något helt annat.

Slagskruvdragaren slår inte axiellt, den slår radiellt, vilket ger en betydligt ökad kraft att få i skruven, samtidigt som momentet som behövs för att hålla emot maskinen när skruven tar emot nästan helt försvinner. Man behöver inte hålla alls lika hårt i maskinen och slipper vridningen i handleden, vilket gör att man orkar jobba mycket mer/längre med maskinen.

Jag tror det finns en sekvens som visar lite om det i ett test av en Bosch borrskruvdragare som jag testade för BH's räkning för en tid sedan.

Jo, ljus är såklart ett måste :) Se bara till att lampa sitter på lämpligt ställe, så att ljuset fungerar bra.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Om jag förstod rätt bor du i Götet, du får gärna titta förbi och provköra min slagskruvdragare om du vill prova.
 
Aha, jag kanske blandade ihop termerna. Är det vad Metabo kallar impulse? Sådan vore såklart bra, men finns det under 3K?
 
Kan man borra med slagskruvdragare? Förborra för 5mm skruv typ.

Kan man lossa muttrarna på bilen med en slagskruvdragare?
 
Impulse på Metabo är väl för att lossa på skruvar där skallen på skruven är dålig ?

Ja om hjulen är dragna med rätt moment, så kan du lossa hjulbultarna. Men är ju inte direkt rätt verktyg för det.
och borra kan man väl göra med den, om du har bitsfäste på borren. men föredrar nog vanliga borrskruvdragaren till det.
 
Ha, tur att man frågar i alla fall. :) Men vad är då den där slagskruvdragaren bra på? Man kan inte borra, man inte byta hjul på bilen..

Om jag förstår saken rätt: Borrskruvdragare bäst för för att borra, slagskruvdsragare bäst för att dra in skruv?
 
-MH- skrev:
Ha, tur att man frågar i alla fall. :) Men vad är då den där slagskruvdragaren bra på? Man kan inte borra, man inte byta hjul på bilen..

Om jag förstår saken rätt: Borrskruvdragare bäst för för att borra, slagskruvdsragare bäst för att dra in skruv?
Den är bra på att exv. dra franska träskruv mod större eller dylikt. Annars är den bra på att dra skruvar för hårt och långt ner i trät... ;) (Har jag inte demat min Makita?)

Jag har två gamla BD över du kan få annars... ;)
 
Det finns inte en enda skruvdragare som du kan ha till att byta hjul på bilen. Men om du ändå ska, så funkar slagskruvdragare bra mycket bättre än övriga. Been there done that. Jag lossar och efterdraralltid för hand. För att transportera muttrarna av och på använda det jag just slagskruvdragaren.

Det går alldeles utmärkt att förborra i trä, been there done that.

Det börjar bli mycket förutfattade meningar nu från folk som uppenbarligen inte testat, tycker jag.
 
Om det nu var mig du tänkte på Tomasx ?
Ja självklart kan man borra med slagskruvdragaren, men jag tycker inte man har samma "stabilitet" på borren, borren glappar lite för mkt i mitt tycke. ( kan vara dåliga bitsborr som jag har) Men jag föredrar borrskruvdragaren iaf.
Och till min bil så drar slagskruvdragaren loss mina hjulbultar, dragna till 120 nm i ett nafs, Milwaukke cid18.
Men det är ju naturligtvis bättre att ha en mutterdragare till det.
 
Aeroabuser skrev:
Om det nu var mig du tänkte på Tomasx ?
Ja självklart kan man borra med slagskruvdragaren, men jag tycker inte man har samma "stabilitet" på borren, borren glappar lite för mkt i mitt tycke. ( kan vara dåliga bitsborr som jag har) Men jag föredrar borrskruvdragaren iaf.
Och till min bil så drar slagskruvdragaren loss mina hjulbultar, dragna till 120 nm i ett nafs, Milwaukke cid18.
Men det är ju naturligtvis bättre att ha en mutterdragare till det.
Drar du åt med slagskruvdragaren också, och nöjer dig med det?
 
Just för att skruva så är slagskruvdragaren helt överlägsen. En vanlig maskin gängar sönder skruven så fort du håller lite snett, eller vrider av dig handleden när den nyper till. Jag använder min slag 8 gånger av 10 (borr-skruvdragaren bara till hålsåg och större borr).
Enda nackdelen enligt mig med en slagskruvdragare är att den för ett jävla oväsen när den slår.

Att ha båda är helt klart bäst.
Mitt Makita kit kostade 4000kr för både slag och borr med 2st 4Ah batteri
 
Jag drar åt tills den börjar slå/knacka, sen efterdrar jag med momentnyckel.
Därav jag skrev 120 nm. för sån känsla har jag inte i avtryckarfingret :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.