Ca 25 träd (asp? ) skall snart sågas bort. De flesta ligger på grannens tomt. Jag vill plantera en häck där istället, och tänkte gräva upp rötterna ordentligt för att få de bästa förutsättningarna.

Kollade med ledningskollen, och de har nu markerat att en teleledning går ca en halvmeter parallellt med träden, i grannens tomt. Antar att det blir dyrt som fan om jag skulle gräva sönder den.

Hur nära de kapade träden kan häcken stå? Hur klarar sig trädrötterna och hur kan jag vid behov få bort dem utan att sabba ledningen?


IMG_20160321_145207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Montera häcken 70cm in på din sida så är du ju på säkra sidan? Och du slipper dividera med framtida grannar om vems häcken är....
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
harry73
varför vill du plantera häck på grannens tomt?
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Du kan plantera dom hur nära du vill, om du kompletterar för den naturliga försurning som träden innebär (vilken inträffar när träden tar upp vatten). Så kalka, göd med stallgödsel och plantera.
Aspar har dock förmågan av att yngla av sig via rötterna, så risken är stor att ni har en ofrivilligt planterad häck där. Därför ska man döda dessa träd ordentligt innan fällning samt gräva upp alla rotskott.
Så bjud över grannen på en pilsner och diskutera hur ni ska få död på rötterna tillsammans.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Montera häcken 70cm in på din sida så är du ju på säkra sidan? Och du slipper dividera med framtida grannar om vems häcken är....
Tror du att 70cm räcker? Jag vill vara på säkra sidan, samtidigt som jag vill ha så mycket mark som möjligt.

harry73 skrev:
varför vill du plantera häck på grannens tomt?
Sorry, var otydlig. Häcken kommer att vara på min sida staketet, som ska få vara kvar.


MissAnpassad skrev:
Du kan plantera dom hur nära du vill, om du kompletterar för den naturliga försurning som träden innebär (vilken inträffar när träden tar upp vatten). Så kalka, göd med stallgödsel och plantera.
Aspar har dock förmågan av att yngla av sig via rötterna, så risken är stor att ni har en ofrivilligt planterad häck där. Därför ska man döda dessa träd ordentligt innan fällning samt gräva upp alla rotskott.
Så bjud över grannen på en pilsner och diskutera hur ni ska få död på rötterna tillsammans.
Jag vågar inte gräva pga teleledningen. Tanken var att han skulle fälla alla träd och jag skulle gräva bort rötterna när det ska dräneras. Jobbigt med aspar. Grannen vill bara fälla träden, och där slutar hans intresse. Tidigare ägare till huset hade vägrat fälla träden i 15 års tid :)
 
Om 70 räcker beror ju på vilken häck du ska plantera......
 
Funderade på thuja smaragd. Vill att de ska bli ca 3m höga, ingen aning om hur rotsystem en utvecklas
 
harry73
Jag gillar inte att använda bekämpingsmedel, men ändå föreslår jag att du penslar stubbarna efter att du kapat träden, för att senare fräsa ner stubbarna och låta rötterna vara. Känns mycket bättre än att skada en teleledning
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
Tror du att 70cm räcker? Jag vill vara på säkra sidan, samtidigt som jag vill ha så mycket mark som möjligt.



Sorry, var otydlig. Häcken kommer att vara på min sida staketet, som ska få vara kvar.




Jag vågar inte gräva pga teleledningen. Tanken var att han skulle fälla alla träd och jag skulle gräva bort rötterna när det ska dräneras. Jobbigt med aspar. Grannen vill bara fälla träden, och där slutar hans intresse. Tidigare ägare till huset hade vägrat fälla träden i 15 års tid :)
Bjud över grannen att läsa mitt inlägg efter en pilsner. Liten omformulering.
 
harry73 skrev:
Jag gillar inte att använda bekämpingsmedel, men ändå föreslår jag att du penslar stubbarna efter att du kapat träden, för att senare fräsa ner stubbarna och låta rötterna vara. Känns mycket bättre än att skada en teleledning
Låter som den bästa idén.
Försiktigt gräva bort rötter som tar sig in till min tomt, och ha ett visst avstånd. Antar att det bara är att börja gräva för hand :confused:
 
Avvakta en eller två säsonger innan du planterar smaragden så att du är helt säker på att rötterna är borta/döda. Thujan kan vara känslig och smaragden ganska dyr. Bra att du ändå väljer den sorten thuja.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
C
Instämmer. Är det asp blir det snabbt en hel skog av sly om man inte fått kål på rotsystemet ordentligt.
Skotten kommer upp till 5-10m från stubbarna så att gräva upp rötter är nog föga effektivt mot just detta misstänker jag.
Om man inte vill använda bekämpningsmedel (om inte annat om man t.ex. vill spara vissa stammar), tar det 3-4 säsonger innan det gett med sig om man håller efter skotten.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tråkiga svar, yonna och cpalm, jag vill ju gräva snart! Nej, men det är bättre att tänka till före. Ska försöka se om det verkligen är asp, litade helt på grannen då jag inte kan skilja mellan gran och tall :p
 
Vid nybygget satte jag stora buskar (eg ett par år gamla bambu) i hårdgummibyttor (såna som man använder till att röra betong, billigare än trädgårdsbyttor, med borrade hål i botten) som insynsskydd vid uteplatsen. Ett par sålde jag senare inkl bytta, ett par planterade jag själv. Sedan kunde jag i lugn och ro vänta på att häckarna växte.
 
Smart! Då behöver jag ca 30 byttor, som får användas till chili och tomatkrukor när de gjort sitt. Vill ju ha dem höga, men köper 60-80cm smaragder eftersom jag är för snål för 2m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.