Ok, det börjar likna något. Har ni tänkt anlita någon arkitekt?
 
[QUOTE
Ett ickeproblem i min värld. Men sen vet jag inte om du var sarkastisk eller ej.[/QUOTE]

Jag var absolut inte sarkastisk. Men i bastu och spa kanske en del dryck åker ner och att springa blöta genom hela huset är inget vidare. Saknar själv toa i garage och skulle önskat att jag hade det så jag slipper gå in i huset med meckkläder, hade varit bättre att kunna lösa detta i garaget och även kunna tvätta av sig innan man går "hem".
 
En tanke är att ta bort vägg och dörr mellan omkl och teknik som gör omkl väldigt trång
Bänken (om det är en sån) kan sitta på väggen till tvättstugan i stället
Då blir det mer space
 
Mr9 skrev:
Jag var absolut inte sarkastisk. Men i bastu och spa kanske en del dryck åker ner och att springa blöta genom hela huset är inget vidare. Saknar själv toa i garage och skulle önskat att jag hade det så jag slipper gå in i huset med meckkläder, hade varit bättre att kunna lösa detta i garaget och även kunna tvätta av sig innan man går "hem".
Okej! Jag har då själv aldrig upplevt att någon skulle bli så akut skitnödig att man måste lämna bastun, och de få gånger det kan inträffa så får man leva med att gå genom huset. Och är det så att det börjar trycka hårt på kissblåsan kan man ju antingen gå ut (ute på landet kan ingen se dig kissa...). Visst hade det varit trevligt att ha en toalett där, men någonstans måste man ju dra gränser! :)

I garaget upplever jag heller inte det som ett stort problem. Kissnödig=utomhus, annars går man in. Så kan man passa på att ta sig en bulle samtidigt1 Tvättställ finns vid dörren till garaget så man kan tvätta sig iaf.
 
vanpire skrev:
En tanke är att ta bort vägg och dörr mellan omkl och teknik som gör omkl väldigt trång
Bänken (om det är en sån) kan sitta på väggen till tvättstugan i stället
Då blir det mer space
Bra synpunkt. Teknikrummet kommer nog få sig en omgång för att minska ner storleken lite.
 
Jag hade absolut prioriterat en toa i anslutning till bastun. Att gå ut och göra sina behov i samband med bastubadande känns inte ok!
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Pissa i duschen, skit i toan ;)
 
Om du ska bygga huset själv antar jag att ni tänkt bo där tills ni trillar av pinnen och då är ju en smart planlösning a och o. Vi bor i hus nu men är inne på att bygga nytt.

Jag saknar ett sovrum - dels för gäster och dels om ett tredje barn kanske blir aktuellt. Så man slipper flytta vid ett sådant läge.

För mig som har barn är kök vänt mot trädgården viktigt. Då kan jag stå inne men ändå se dem ute i ögonvrån.

Jag hade kapat ert sovrum och gjort större gästtoa/förråd i hallen. Med barnvagnar, skor och skit tar det mycket plats. I sovrummet sover man bara...
 
luscious skrev:
Jag saknar ett sovrum - dels för gäster och dels om ett tredje barn kanske blir aktuellt. Så man slipper flytta vid ett sådant läge. .
Jag saknar också ett extrarum i dessa skisser, ett sådant rum som kan användas som tex gästrum, hemmakontor och reservsovrum (om det skulle komma fler barn, tex) etc.
 
skydiver skrev:
Okej! Jag har då själv aldrig upplevt att någon skulle bli så akut skitnödig att man måste lämna bastun, och de få gånger det kan inträffa så får man leva med att gå genom huset. Och är det så att det börjar trycka hårt på kissblåsan kan man ju antingen gå ut (ute på landet kan ingen se dig kissa...). Visst hade det varit trevligt att ha en toalett där, men någonstans måste man ju dra gränser! :)

I garaget upplever jag heller inte det som ett stort problem. Kissnödig=utomhus, annars går man in. Så kan man passa på att ta sig en bulle samtidigt1 Tvättställ finns vid dörren till garaget så man kan tvätta sig iaf.
Duscharna vid bastun kommer säkert användas rätt mycket till vardags också om ni blir flera i familjen, det är smidigt att ha en toa nära tillhands vid duschen.

Jag vet inte om du bara kommer svara att du kan kissa ute och skita på andra toan i så fall, men tänk lite vidare än så. Den 12-åriga dottern som nyss fått mens ska duscha och uppskattar ett toabås i direkt anslutning till duschen för att ta av/på bindan ifred. Eller betänk att det är en snöig vinter och frun bestämmer att hon inte vill se någon mer gul snö utanför bastun...
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Snyggt, nya versionen ser mycket rimligare ut i mina ögon :)
 
  • Gilla
Tech82
  • Laddar…
TowaTei skrev:
Jag saknar också ett extrarum i dessa skisser, ett sådant rum som kan användas som tex gästrum, hemmakontor och reservsovrum (om det skulle komma fler barn, tex) etc.
Nu har vi inga barn alls än, och att planera hus för 3 barn känns väldigt avlägset. Men värt att ha i åtanke!

klonk skrev:
Den 12-åriga dottern som nyss fått mens ska duscha och uppskattar ett toabås i direkt anslutning till duschen för att ta av/på bindan ifred. Eller betänk att det är en snöig vinter och frun bestämmer att hon inte vill se någon mer gul snö utanför bastun...
Bra poäng du har där ändå, det var ett scenario jag inte tänkt mig!
 
skydiver skrev:
Nu har vi inga barn alls än, och att planera hus för 3 barn känns väldigt avlägset.
Ah ok, jag hade missat den lilla detaljen! :D Då tar jag tillbaka allt, ni har ju två extrarum redan nu.
 
Har laborerat lite med att få in en toalett vid bastuytan, vilket även gav en större omklädningsdel och bättre disponerat teknikutrymme. Även gjort vissa små storleksjusteringar och flyttat runt lite vid barnrum/gästrum.

Funderar fram och tillbaka på om man skulle ta bort toaletten vid entrén. Jag gillar verkligen tanken på att ha en toalett där, men den känns lite svårmotiverad ibland.

Byggahus v2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där tycker jag blev väldigt bra.

Fast garanterat ha master sovrumsdörren in till v-rummet. Inte in till gästerna.

Överlag tycker jag det är otroligt mycket trevligare att ha ett litet attefalls till gästerna så jag tycker det är helt rätt att inte satsa på värsta hotellrummet för gästerna.
Vid omkl/tvätt kan man också ha någon skjutdörr. Blir lite trångt med dörrar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.