RilleRock
D
olof63 skrev:
Ja tack alla för bra svar, vilken djungen att börja gräva i! Jag hade inte tänkt polla detektorerna, utan snarare larmsändaren som jag tänkte skulle skicka en heartbeat till lämplig central var 3:e minut. Den får vara nätdriven liksom
mitt model (Telia fiber). Går den länken ned av något skäl vill jag veta om det, gärna med SMS till mig också men framförallt till larmcentralen. Tänkte att larmsändaren/centralenheten har batteribackup samt en GSM-sändare
i reserv. Har en kompis som råkat ut för störsändare för GSM-systemet, den drar tydligen en hel del effekt varför hans tips var att stänga av alla eluttag runt huset när vi inte är hemma.

Är det Risco Agility då som jag skall leta efter ?

Tack för bra tips!
Hänger inte riktigt med i resonemanget ovan, hur påverkar störsändaren effekten på eluttagen? Vad gör det för skillnad om du stänger av elen annat än att hindra någon från att utlösa jordfelsbrytare/säkringar?
Ska du polla larmcentralen som Rille sagt på larmklass +4 så är det nog bäst du anlitar en riktig installatör. Ingen central kommer vilja koppla upp dig som privatperson med risk för alla falsklarm varje gång din router tar en kafferast.

edit: är du orolig för störsändare ska du inte skaffa dig ett trådlöst larm hur som helst. I praktiken kan inbrottet redan vara över och/eller centralen sönderslagen innan något larm gått iväg.
 
Redigerat:
D
Csms skrev:
Du har helt uppenbart antingen ingen eller en mycket förstående fru :).
Det låter vi vara osagt :)
3.8mm tjock vit kabel som limmas försiktigt i taket syns ju knappt om man nu inte har svarta väggar. Annars kan du väl föreslå att hon får inhandla lite snygga taklister eller vad det nu kallas och dekorera med.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Det låter vi vara osagt :)
3.8mm tjock vit kabel som limmas försiktigt i taket syns ju knappt om man nu inte har svarta väggar. Annars kan du väl föreslå att hon får inhandla lite snygga taklister eller vad det nu kallas och dekorera med.
Om man skall gå enligt regelverket så står det speciellt att kabel skall vara permanent fastsatt men limmning är inte tillåtet.
Finns en del välkända företag som funnits ett tag i branschen som gjort detta ganska mycket....:p

Men de kan bli riktigt snyggt runt en smyg med stuckatur osv.
 
RilleRock
Hänger heller inte riktigt med resonemanget.

Hög pollningsfrekvens till larmcentral och trådlöst system.

Är ungefär som tjejen som bantar köper chips och cola light.
Makes no sense :p

Skämtosido, är trådbundet helt uteslutet?
 
  • Gilla
Rena
  • Laddar…
D
RilleRock skrev:
Om man skall gå enligt regelverket så står det speciellt att kabel skall vara permanent fastsatt men limmning är inte tillåtet.
Finns en del välkända företag som funnits ett tag i branschen som gjort detta ganska mycket....:p

Men de kan bli riktigt snyggt runt en smyg med stuckatur osv.
Kände jag inte till att det inte var tillåtet, men ja jag minns limningen från en larmfirma som gjorde så på 80-talet. Han gjorde det snyggt =)
Känns som det spelar liten roll för DIY. En limmad kabel sitter ungefär lika hårt i väggen som med klammer, och drar man ner hela skiten så bör ju sabotage utlösas. Jag kör med mina fula vita klamrar.
 
Jag rådde precis en vän som bygger hus att dra flexrör upp i vissa hörnvinklar i takhöjd ;-)....
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
RilleRock
DMOL skrev:
Kände jag inte till att det inte var tillåtet, men ja jag minns limningen från en larmfirma som gjorde så på 80-talet. Han gjorde det snyggt =)
Känns som det spelar liten roll för DIY. En limmad kabel sitter ungefär lika hårt i väggen som med klammer, och drar man ner hela skiten så bör ju sabotage utlösas. Jag kör med mina fula vita klamrar.
Nä hemma hade jag med gjort så om det hade behövts.
Har vind som tur är.

Som du slår med hammare eller spikpistol?
Med spikpistol kan man få det rätt snyggt med en kabel längs med list.
 
RilleRock
Csms skrev:
Jag rådde precis en vän som bygger hus att dra flexrör upp i vissa hörnvinklar i takhöjd ;-)....
De kommer hans fru att tacka dig för :D
 
D
RilleRock skrev:
Nä hemma hade jag med gjort så om det hade behövts.
Har vind som tur är.

Som du slår med hammare eller spikpistol?
Med spikpistol kan man få det rätt snyggt med en kabel längs med list.
Kör med hammare och schneider eller tillex. Velade lite över spikpistol... ångrar mig att jag inte köpte en sådan, men hamnade i diskussion med någon som avrådde mig pga att man skulle behöva de där dyra klamrarna med plast för att inte klämma sönder kablarna. Så här i efterhand när jag typ ändå slagit sönder och böjt cat6 kablar utan minsta signalförlust kunde man säkert köra på vanliga stift till pistol.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Kör med hammare och schneider eller tillex. Velade lite över spikpistol... ångrar mig att jag inte köpte en sådan, men hamnade i diskussion med någon som avrådde mig pga att man skulle behöva de där dyra klamrarna med plast för att inte klämma sönder kablarna. Så här i efterhand när jag typ ändå slagit sönder och böjt cat6 kablar utan minsta signalförlust kunde man säkert köra på vanliga stift till pistol.
Kört på dessa utan plast åravis utan klämt något en enda gång.
Kör pistolen på "min", är det puts/tegel kör ja på "max"
51MdEMRfHmL._SY355_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
Och skiter det sig i tegeln får man lägga fram ett VP10 eller en list beroende på utrymme.
 
Många bra tips här! Störsändsren var för att slå ut gsm boxen, så då tänkte jag att eluttag som är strömlösa gör det svårare för inkräktaren.

Håller med att trådat är bäst, tänk bara på alla bstteribyten, men nu drog jag inte tomrör vid byggnstionen... Skall inte ge mig på att installera själv, detfår bli någon lokal förmåga i Stockholm. Kollar på Risco och söker en firma i veckan.

Tack så länge
 
D
D
RilleRock skrev:
Kört på dessa utan plast åravis utan klämt något en enda gång.
Kör pistolen på "min", är det puts/tegel kör ja på "max"
Bra tips. Får se om jag plockar på mig en sådan vid nästa projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.