Hej, dags att byta larm, söker ett trådlöst villalarm som har möjlighet att koppla in till mitt fibernät/Telia och därifrån till secueitas el liknande central. Vill även ha gsm backup oxh 5-6 trådlösa dekkare, utomhussiren och 3 sek ping intervall. Någon som har fördlag ?
 
Risco agility 3
 
RilleRock
3 sekunders pollning. Värre än larmklass 4 1-väg som är 20 sekunder.
Kravet på larmklass 3-4 2-vägar är 180sek / 300minuter vilket kostar.

Om du nu har dessa krav på dig själv så skulle jag istället satsa på en SPC där du dels är din egen larmcentral via SPCconnect och kan ställa vilken ping du vill ner till 1 sekund och får pushmail vid pollningsfel.
Därefter kör IP pollning till larmcentral var 25 timmar dvs larmklass 1 utan att betala extra för det.

Finns ingen trådlös siren till SPC.
 
Spc klarar dock inte blandningen av trådlöst och trådbundna. Det trådlösa är brandat Crow och ej kompatibelt med resten...
 
...om det inte har hänt något sen jag var i kontakt med de sist för ca 9mån sen
 
(Jag pratar alltså om den trådlösa utomhussirenen)
 
D
Han menar nog ping/poll till trådlösa enheter. Ksenia, Agility kan man ställa in på minutnivå, men det kommer dränera batterierna.
 
Det låter som man behöver deckare som kommunicerar trådlöst men kan få nätström. Finns det ens sådana?(man vill väl dessutom ha batteri i som backup)
 
D
Varför skulle man behöva nätström? Då är det lika bra att dra trådade detektorer och slippa allt bekymmer som trådlösa detektorer för med sig.
Trådlösa detektorer fyller egentligen bara funktion att de kan placeras på ställen där sladd inte går att dra.
Allt annat är ju bara estetiskt krav.
Extronic rekommanderar pollning på 15-20min till Ksenia även om standardvärdet är 5min.
 
Du har helt uppenbart antingen ingen eller en mycket förstående fru :).
 
Agility, Visonic, Securitas Hemlarm... Ska man ha helt trådlöst lägger man lämpligen inte ned massor av pengar på ett stort system utan bättre tänka att byta upp sig några teknikgenerationer om sådär fem-tio år.

Tät pollning kommer inte göra någon glad, snarare nervös... Pollningen är för normala kunder inget sabotageskydd utan bara en koll att utrustningen är kvar och att kommunikation finns. Att larmcentralen pollar larmets centralenhet var 25:e timme är väl ganska lagom. Det finns kommunikationsstörningar på alla nät och ingen blir lyckligare av att känna till alla.

Att larmet pingar sina enheter var 5:e-10:e minut är väl också helt ok, särskilt med tanke på att larm om saknad enhet ställs ut först efter några misslyckade pingar. Vore som tidigare skrivtis nog dumt ställa ner pingintervall mycket. Batterierna töms och samtidigt finns det faktiskt en viss mängd tillåtna störningar som ett trådlöst larm ska tåla.

Är man rädd för sabotage lär man ha antimask och bortbrytningsskyddet aktiverat. Kan i sammanhanget intyga att visonic har en trådlös detektor med antimask och annat som är b-r-a.
 
Ja tack alla för bra svar, vilken djungen att börja gräva i! Jag hade inte tänkt polla detektorerna, utan snarare larmsändaren som jag tänkte skulle skicka en heartbeat till lämplig central var 3:e minut. Den får vara nätdriven liksom
mitt model (Telia fiber). Går den länken ned av något skäl vill jag veta om det, gärna med SMS till mig också men framförallt till larmcentralen. Tänkte att larmsändaren/centralenheten har batteribackup samt en GSM-sändare
i reserv. Har en kompis som råkat ut för störsändare för GSM-systemet, den drar tydligen en hel del effekt varför hans tips var att stänga av alla eluttag runt huset när vi inte är hemma.

Är det Risco Agility då som jag skall leta efter ?

Tack för bra tips!
 
Både agility och visonic kan göra det där. De har olika för och nackdelar.
 
Risvo agility ...
 
RilleRock
Csms skrev:
(Jag pratar alltså om den trådlösa utomhussirenen)
Skrev ju att det inte fanns någon trådlös siren till SPC och syftade såklart på utomhussirenen då olof nämde en sån :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.