Vinn miljövänlig proffsfärg till vårens renoveringsprojekt!

farg.jpg

Skippa plastfärgerna som förorenar inomhusmiljön när du målar om till våren. Tillsammans med Färgbygge AB, som är en producent av färg som är snäll mot både människor och miljö, tävlar vi ut 20 liter Färgbygge Väggfärg i valfri kulör, en vattenbaserad matt täckfärg där hälsa, miljö och kvalitet står i fokus.

Enligt Kemikalieinspektionen innehåller vår inomhusmiljö idag över 500 organiska ämnen, emitterade från olika byggprodukter, och flera av dessa kan försämra vår hälsa. Målsättningen när Färgbygge tagit fram den här färgen har varit att använda sig av bra naturliga råvaror och inte tillsätta några toxiska kemikalier eller lösningsmedel, allt för att bidra till en mer giftfri vardag. Samtidigt är det en premiumfärg med vacker lyster och goda tekniska egenskaper.

Totalt värde cirka: 4 000 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad består ECO Proffs väggfärg i huvudsak av?


1. Vatten, pigment, mineraliskt fyllnadsmedel, ketoner och MI (Metylisotiazolinon)
X. Vatten, pigment, mineraliskt fyllnadsmedel, vegetabilisk olja och BIT (Benzisothiazolinone)
2. Vatten, pigment, mineraliskt fyllnadsmedel, vegetabilisk olja och kaseinlim

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 25 mars.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Färgbygge. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Färgbygge för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
Lär mig gärna och 1 till
  • Laddar…
Svar 2. Vatten, pigment, mineraliskt fyllnadsmedel, vegetabilisk olja och kasernlim

Jag hade tänkt vänta med att göra klart andra halvan av nedervåningen och kraftsamla tills nästa år men med detta tillskott av färg skulle det bli möjligt redan i år.
 
D09
Svar 2

Jag har inga färger hemma 😳

Skulle det bli krig så skulle försvaret göra om mitt hus till en operationssal 😁


image.jpeg
 
  • Gilla
Christel Månsson
  • Laddar…
Svar 2

Håller på och totalrenoverar mitt hus, så 20l miljövänlig färg skulle passa bra nu när det första rummet ska spacklas och målas innan resten av dom 90kvm påbörjas.
 
Svar: 2

100 år gammalt hus. Förre ägaren drog över ett lager vit färg över det röda, över det lila, över det orange, över det gröna. Säg den färg detta hus inte hade innan det knapphändigt täcktes av flammigt vitt.

Jag har börjat återställa, förbättra, älska detta hus igen. Med er hjälp går det snabbare :D
 
Svar: 2

Då vi ska ha vårat första barn och håller på med barnrummet, skulle denna färg passa oss otroligt bra eftersom vi strävar att ha så lite kemikalier som möjligt i huset speciellt i detta rum. Vi vill göra allt vi kan så att vårat barn får en så bra start som möjligt här i livet.
 
Svar 2

Efter att dottern har börjat dekorera väggarna på egenhand vore detta en toppenvinst!! Så kanske vi kan enas om en fin färg istället för de "snoppgubbar" som just nu pryder väggen!

image.jpg
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Svar 2.

Jag har gjort många renoveringar med dåliga färger av olika slag, är så less på dessa kemikalier! Det vore underbart att få måla med rena, fräscha färger som inte är skadliga för hälsan eller naturen, saknar den känslan, känslan av att använda genomgående hälsosamma produkter i sitt hem. Närmaste renoveringen är tak och väggar i min och min frus sovrum, vore ju guld värt att få introducera den känslan där (y)
 
Genomgår precis skilsmässa där jag behåller huset ...skulle vara gott att kunna få sätta min prägel på huset genom att fräscha upp några rum. Denna vinst gör att jag kan börja direkt...skulle vara gott att slippa vänta...skilsmässor är dyra saker :)
 
Svar 2.

Efter att ha brottats med slipning av 4 lager tapet och efterföljande tapetsering av hela nedervåningen är det nu dags för övervåningen, tack o lov ser det ut att kunna målas i varje rum, det skulle vara guld värt att vinna denna färgen. Renoveringen hittills har tagit över 2 år och det är minst sagt slitsamt att vara förpassad till de rum ännu inte ser ut som en krigszon. Att måla resterande rum skull göra huset beboeligt på nolltid.
 
P
Svar: 2

Min motivering är at dela vinsten med min bror. Han jobbar heltid som undersköterska, och har precis köpt sin första lägenhet. Jag har lovat hjälpa honom renovera då han jobbar natt på strokeavdelningen. Detta skulle hjälpa hans redan smala plånbok, och hans syter (dvs mig) som kommer göra jobbet. Och jag gillar skarpt miljötänket bakom denna färg!
 
M
Svar: alternativ 2
Motivering: Vår familj har mycket som behöver målas både inne och ute nu i vår och i år, och att få göra det med miljövänliga färger vore toppen. Utomhus väljer vi slamfärg och inomhus låter produkterna från Färgbygge väldigt lockande!
 
Svar: 2
Bygger en stuga som kommer att behöva färg, mycket färg. Bygger till stor del med återvunnet material och vill måla med miljövänlig färg.
 
Svar 2

Jag borde vinna färgen för då får vi frid i huset när färgen istället pryder & jag samtidigt lyder :)
 
svar: 2. Vatten, pigment, mineraliskt fyllnadsmedel, vegetabilisk olja och kaseinlim


Jag och killen ska flytta till hus i sommar. Vi skulle behöva lite bättre färg som passar oss eftersom vi har 2 barn i hushållet. ;D


bloodsband@live.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.