Hej
Har en nyligen installerad f1255.
Dock känns det inte som installatören riktigt har koll på optimering.
Känns inte så bra när jag kolla att det varit 1306 kompressor-startar.

Skulle gärna vilja ha tips på hur jag kan optimera den på bästa sätt.
 
Svårt att se hur vp går på uplink vill du se mera exakt kör en usb loggning då ser man de viktigaste temperaturerna. Vill du minska antalet starter ska du antagligen ändra gradminuter för start av kompressor till ett mindre värde tex -120 men minska även gm för eltillsats annars kan elen gå in i onödan. Såg att innegivaren inte var inkopplad varför inte ? effekt vakten är den inkopplad ?
 
Tydligen "brukar" man inte ha innergivaren enligt VVS installatören.
Har rymsgivare för golvvärme i ett par rum. Vissa radiatorer är apgamla.
Vet inte om den här installatören är så kompetent.
Effektvakten aktiverar man i en meny va?
 
1306 starter på hur lång tid? Jag har också en 1255 och jag har haft 142 starter på 2830 drifttimmar.

Du kanske skulle behöva en tank till ditt värmesystem.
 
Thiasvovve skrev:
Tydligen "brukar" man inte ha innergivaren enligt VVS installatören.
Har rymsgivare för golvvärme i ett par rum. Vissa radiatorer är apgamla.
Vet inte om den här installatören är så kompetent.
Effektvakten aktiverar man i en meny va?
Jag skulle börja med att ställa rumsgivarna på max så att vp får reglera temperaturen som det är tänkt. Jag skulle absolut installera rumsgivaren den följer med vp och man kan ställa hur mycket den ska reglera mellan 0-6. Tror inte man behöver aktivera effektvakten endast ange vilken huvud säkring man har sen ska det sköta sig själv. Prova kör en usb loggning och bifoga filen här så ser man hur vp går.
 
Hur gör man en USB loggning? 😬
 
Stoppa i ett usb minne i vp då dyker en ny meny upp välj usb loggning efter 1 dygn välj att avsluta loggning usb uttaget sitter bakom en plastlucka vid displayen.
 
Jaha letade i de vanliga menyerna. måste missat det i USB-menyn när jag uppdaterade.
Stort tack.
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställde ner till -120
Några mer tips?
 
Nej inte utan att ha sett loggen och antagligen är det rätt ok de nyare Nibe vp ställer in det mesta rätt bra själv.
 
Tack.
Jag har ju ett par rum med golvvärme,3st nya radiatorer med termostat samt resten av äldre modell med vred.
 
Ställ alla termostater på max så du hittar rätt värme kurva fast det är nog för sent för det nu det får du ta till vintern.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Nuhar jag loggat, dock så missade jag att den var inställd på 5sek intervall :)
 
Redigerat:
C
Logga med 1 minuts intervall i 1 dygn. Ladda sedan upp ursprungsfilen. Ingen orkar/kan göra något med en PDF fil.
 
Lägg upp filen i original format så får man kolumnerna rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.