Paxman skrev:
I vårt vardagsrum har man tidigare valt att måla ett fält bakom radiatorn som är någon decimeter bredare än vad radiatorn är bred. När vi tog ned gamla tapeter och målade väggarna istället, valde vi att låta detta fält vara kvar. Väggarna är mattvit färg och fältet bakom radiatorn är blank. Riktigt snyggt faktiskt, speciellt som alla snickerier är blankvita.
Ta gärna en bild och visa :)! Eller det kanske är svårt att få på bild om det bara är matt/blank vit som är skillnaden?
 
Ska se om jag kan få till någon rättvisande bild. (y)
 
Det är ju lite lurigt hur man i efterhand ska skriva om det arbete man har gjort och jag ser ju nu att när man läser detta så är det första vi började med kaminen och att vi inte tänkte på andra saker först. Så nu tänkte jag att det kanske kan vara på sin plats med ett förtydligande, eftersom det är ganska viktigt (tycker jag) när man ska ta sig an ett äldre hus. Hur ser det yttre klimatskalet ut? Det är ju något som man ska åtgärda i första hand ifall det krävs även om man helst vill börja tapetsera om i sovrummen. Därför, en kort summering av tankegångarna när vi köpte huset:

- Taket är orginal från 1960. vindskivorna och övrigt träarbete är förstås slitet (har nog aldrig målats om) men inga problem egentligen. Det var några tegelpannor som var spräckta/skadade. Takavvattningen och alla plåtdetaljer är i kopparplåt och alltså opåverkade av tidens tand. Det vi gjorde var att justera lutningen på någon takränna då den tappat lutningen och hade vattenansamling på något ställe. Vinden är jättefin och visar inga tecken på vare sig fukt eller mögelpåväxt (däremot 200 (inaktiva verkade det som i somras) getingbon eftersom takfoten är öppen utan nät). Slutsatsen med taket var i det läget: byt ut trasiga pannor, håll koll och byt taket om några år.
- Källare/dränering: Ingen omdränering är gjord på huset men källaren är relativt torr. Vissa ytterväggar har lite putssläpp i nederkant men inte så farligt. Omdränering är inte akut och min idé är att längre fram eventuellt göra en omdränering om vi känner att det behövs och i samband med det ordna till infarterna till huset. Det här är ju ett projekt på ganska mycket pengar så det får planeras för, men infarterna är idag rätt kassa så i alla fall dessa måste fixas. Foton från idag:

Framsidan med huvudentrén. Här var det nog inte egentligen tänkt att vara en infart från början, men vid besök och på sommaren är det rätt bekvämt att ställa bilar på framsidan. Denna blir oanvändbar vår och höst (lera).
DSC_0690.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan, nedfarten till garaget. Som ni kan se blir det vattenansamlingar och vägen är ju inte i toppskick, dock har det ju varit en ordentlig grusad infart så denna blir inte oanvändbar utan bara blöt (inget lerkladd).
DSC_0691.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Fasaden: Tegelfasaden är i stort bra, inga generella problem med fogar eller liknande. Vissa problemområden som jag kommer återkomma till senare.

Så visst har vi haft funderingar och gjort beslut på lite viktigare saker än vardagsrummet först, men inget arbete har utförts än (förutom byte av lite tegelpannor) så det blev inget skrivet om det i trådstarten :).
 
Redigerat:
Jag tror att de många här, förstår att ni hade de tankarna. Jag menar, du har ju visat tidigare i tråden att du inte har tummen mitt i handen, vilket visar att du förstår vikten av klimatskalet.
 
jockeping skrev:
Jag tror att de många här, förstår att ni hade de tankarna. Jag menar, du har ju visat tidigare i tråden att du inte har tummen mitt i handen, vilket visar att du förstår vikten av klimatskalet.
Ja, kanske så, men jag kände att det var viktigt att påpeka i alla fall :). Sedan så kan man väl säga att jag är rätt novis men försöker göra mitt bästa. Jag har tur som har farsan i närheten och han är en fixare som är duktig på mycket så vi gör det mesta tillsammans och resonerar oss till, vad vi hoppas är, bra lösningar (jag kommer säkert få en del förslag på hur vi skulle gjort eftersom :)). Han har även allmän elbehörighet vilket är guld eftersom vi drar om all el allt eftersom vi renoverar.
 
Sant :) Det finns ju en risk att någon kommenterar det.

Ja, ett bollplank är alltid bra att ha när man köper hus. Speciellt för oss noviser =)
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Nu kanske vi ska fortsätta där vi lämnade vardagsrummet senast :)

Som man kunde se av bilderna i Sketchup så bestämde vi oss för spotlights i taket. Vi gjorde även någon komplettering i form av extra uttag. Här spårat i väggen för ett nytt:
DSC_0849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite julafton när man får sådana här paket:
DSC_0890.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi funderade lite fram och tillbaka vilka typer av spottar (LED var självklart) och det slutade med Hide-a-lite comfort g2 (7W LED). Denna typ har 230V matning till ett drivdon vid varje lampa. Dosdimmer Eltako UNI EUD61NPN-UC 0-400W som skulle fungera med detta.

Här var det rör och sladdar!
DSC_0910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Direkt mellan kök och vardagsrum fanns en rätt smal dörr, men vi ville ha lite luftigare mellan så det blev tigern i väggen för att göra en lite bredare öppning utan dörr. Alla elrör i vardagsrummet kom in uppifrån. Utom ett. Gissa var.

DSC_0928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret kom upp från golvet mitt i tröskeln och vardagsrummet var delat på två säkringar (del av hall + vardagsrum norr samt vardagsrum söder + del av belysning och 1 uttag i kök). Både dessa hamnade nu på samma säkring (vi drog ett nytt rör över taket från andra sidan vardagsrummet) och vi "skrotade" röret. Eventuellt tar vi det sedan när vi gör iordning köket, vi får se.

Vi började även sätta panel i taket. Vi valde vitvaxad v-spont från Södra.
DSC_0940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni sätter spottar i paneltak, kom ihåg att sätta dem mitt i brädorna (annars kan det läcka genom ljus på sidorna, och man kan se upp till baksidan av spotten vilken inte är så snyggt. Fick tipset av kusinen som är elektriker innan vi började.
DSC_0937.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Katten vill gärna vara med...
DSC_0938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svenjohn och 5 till
  • Laddar…
D
Ska bli kul att följa :)
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Ska bli kul att se.
Är ni nöjda med ljuset i vardagsrummet? Jag tycker själv det blir för skuggigt med bara spottar som allmänbelysning.
 
Ramnemark skrev:
Ska bli kul att se.
Är ni nöjda med ljuset i vardagsrummet? Jag tycker själv det blir för skuggigt med bara spottar som allmänbelysning.
Jo, vi är nöjda med ljuset! Men över matsalsbordet så har vi en kristallkrona som vi använder när vi sitter där och sedan har vi satt dit uttag för en till taklampa ovanför TV-bordet, men där har vi faktiskt ingen lampa än... Så det finns möjlighet till annan belysning också men tycker det funkar bra med spottar också (de sitter ganska tätt så det kanske underlättar?). Kommer lite bilder på fortsättningen sedan :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Kan du styra spottarna i grupper eller är det alla av och på samtidigt?
 
Krikkan skrev:
Kan du styra spottarna i grupper eller är det alla av och på samtidigt?
Det är två grupper, en grupp med 9 st över Tv/kamin-delen och en med 6 st över matsalsdelen. Båda kan manövreras från genomgången till köket och dörren till hallen
 
Hajjen skrev:
Ta gärna en bild och visa :)! Eller det kanske är svårt att få på bild om det bara är matt/blank vit som är skillnaden?
Jag har inte glömt! :) Det var som väntat ganska svårt att få till rättvisa bilder, men här är i alla fall två försök:


Här låg jag på golvet och försökte få till lite blänk i den blanka färgen...gick sådär...:p Ytan bakom elementet är också lite grov, så den blanka effekten blir inte så framträdande. Fönsterbrädan måste jag f*n göra en ny...förra ägaren var inte så noga i sina projekt! :rolleyes:
IMG_5019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här ser det ut mer rakt på (sprickan? Japp, det är tretex-vägg! :p). Eftersom väggen är vitmålad syns knappt skillnaden mellan fälten i verkligheten heller, men med annan färg på väggen eller tapet skulle det ju bli stor kontrast.
IMG_5020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag gillar är att fältet bakom radiatorn går ihop med snickerierna och man slipper tapetsera eller måla med annan färg än vit bakom radiatorn.
 
Paxman skrev:
Jag har inte glömt! :) Det var som väntat ganska svårt att få till rättvisa bilder, men här är i alla fall två försök:.
Som jag misstänkte lite svårt att fånga på bild :) Kan ju vara mer effektfullt om man inte har vitt mot vitt och det är ju i alla fall ett sätt att slippa tapetsera bakom element!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Altandörren i vardagsrummet var som jag tror jag skrev i rätt dåligt skick så den bestämde vi oss för att byta ut.

Hämtar nya dörren:
DSC_0959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fick hjälp att lyfta på den på släpvagnen med truck men jag vetetusan hur vi fick av den sedan... Gristungt paket men av kom det.

Gamla dörren bortriven (inspontad karm i väggen, bara att dela med tigern...). På den här tiden var väl drev inte så noga så måttet var ganska precis efter standard-dörrmåttet. Fick ta upp lite för att få plats för drev men behålla standardstorlek på dörr.
DSC_0969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär såg väggen ut vid dörren.
DSC_0971.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får lite hjälp en snickare som vi känner. Pardörrar kan vara lite luriga sa han så då lyckades vi locka hit honom för att få lite assistans. Som inflyttningspresent fick jag en kartong med träkilar - det kan man inte vara utan som husägare fick jag veta :).
DSC_0975.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tada:
DSC_0983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.