Dum fråga kanske men lägger man bara ett frö bland leca kulorna och slår igång vattnet så växer det? :)

Känner att det börjar klia lite i odlingsfingrarna....
 
nino skrev:
Dum fråga kanske men lägger man bara ett frö bland leca kulorna och slår igång vattnet så växer det? :)

Känner att det börjar klia lite i odlingsfingrarna....
Du måste rota fröet i torvbriketter eller hellre rockwool kuber. Att bara peta ner ett frö bland lecakulor kommer antagligen inte att lyckas eftersom det torkar ut för lätt.
 
Ja just ja det har nog blivit sagt tidigare
 
Nerre skrev:
Idag har jag dessutom googlat på en frågeställning jag hade... Blommar växterna av sig själv eller måste man simulera nån viss miljö??
Du måste antagligen ruska om plantorna så att de polineras ordentligt eftersom du odlar inomhus.
 
Finndjävel skrev:
Du måste rota fröet i torvbriketter eller hellre rockwool kuber. Att bara peta ner ett frö bland lecakulor kommer antagligen inte att lyckas eftersom det torkar ut för lätt.
Jag sådde faktiskt rädisor direkt i lecakulor, men det var de små lecakulorna (2-4 mm). I de stora lecakulorna funkar det dåligt, fröet sköljs ner till botten där.

Det går också att gro fröna separat (googla på "pappersmetoden") och plantera dem när de börjat gro, men även där är det svårt med de stora lecakulorna.

Man kan gro fröna i skumgummi också (finns "growcubes" av skumgummi), men rockwool är bättre på att hålla rätt fuktighet.

Även perlite går att gro frön i, den håller fukten bra men den ger inte fröna så bra stöd och man behöver få bort perliten när man planerar om till hydro eftersom den innehåller småbitar som kan sköljas med och bilda proppar i slangarna.

Finns även nåt som kallas "cocos", det är gjort av fiber och ska från cocosnöt, det är alltså inte riktigt ett inert medium. Det har konsistens ungefär som snus om jag förstått rätt.


Man gror inte fröerna i hydro heller, man ger dem bara vatten när man gror dem. Fröet innehåller tillräckligt med näring för plantan i början så man kan döda den med för mycket näring. När den fått sina första två karaktärsblad brukar man planera om till hydro.

Karaktärsbladen är de riktiga bladen, i stort sett alla frön börjar med två små hjärtblad (som inte alla ser ut som plantans vanliga blad). Gräslöken kom dock bara med spröt direkt.

Jag har rockwoolkuberna står i 2-3 mm vatten så suger de upp lagom för fröet att fro och växa, har man andra media kan man behöva vattna. De står också i ett minidrivhus tills de planteras om.

Men sen ställer jag alltså bara ner rockwoolkuben bland lecakulor i större kruka (ibland några på botten av krukan för att få upp den).




Att jag behöver pollinera är jag redan medveten om. Tomater lär vara självpollinerande så där klarar de det kanske själva mha fläkten jag kör några gånger om dygnet. Smultronen är jag osäker på, ska bygga en pensel av påskfjädrar tänkte jag (sen när påsk-sakerna kommer fram).
 
Redigerat:
Den här lösningen kändes rätt bra. Lite svårare att skära ut fönstret ur flaskan än att bara kapa den, men de sitter ihop stadigare, och även om det läcker bredvid slangen eller korken så hamnar det i flaskan under (utom efter sista flaskan då).

2016-03-19 17.16.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Behöver köpa rätt borr dock, hade bara 24 och 29 mm, borde köra med 28 (korken på flaskan är 30 mm, gängorna på halsen 28 mm).

Har fortfarande inte provpumpat, jag ska nog skaffa en luftpump och prova att bygga med "airlift". Har letat som en tok efter info om hur man dimensionerar en airlift-pump men inte hittat nåt.

Airlift bygger alltså på att man pumpar in luft nertill i en slang (t.ex. via en T-koppling eller nåt som ser ut som en ejektor), luften stiger och drar med sig vätskan och fungerar alltså som en pump. Men jag vet inget alls om vad man behöver för dimensioner på grejerna... Spontant bort en rätt smal slang krävas för annars lär väl bubblorna åka genom vätskan utan att dra med sig nåt. Men hur högt kan den lyfta? Hur mycket luftflöde behövs?

Vet inte om det blir en tystare pump heller faktiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Airlift_pump
 
bilden funkar inte här :(
 
Den laddade inte för mig först av nån anledning men när jag klickade på den så öppnades den i alla fall. Och sen när jag laddade om sidan så funkade den. Den är upplagd precis som alla mina andra bilder (tagen med mobilen och sen när jag skrivit inlägget har jag plockat den från Dropbox på datorn och laddat upp, inte länkat).
 
Vi måste dricka mer läsk, men konstruktionen ser ju faktiskt ut att kunna fungera.

2016-03-19 21.47.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De nedre flaskorna har bara "fönster" på en sida, vet inte om man borde ha på bägge sidor så det kan växa utanför liksom. Är ju bara rötterna som behöver vara inne i flaskan (i "trattdelen"). Var tvungen att skära upp ett fönster i alla fall för att kunna skruva på korken inuti.

De övre flaskorna bör nog ha botten kvar också sen, men nu hade jag inga fler flaskor och hade redan skurit botten av de där.

Måste provlasta dem sen och se att inte korken åker genom hålen så allt trillar i golvet.

De gröna slangarna är lite långa nu också, jag hade en slang som jag kapade i fyra lika långa delar bara, men de behöver alltså kapas några centimeter till.


Återstår att försöka få en airlift-pump att fungera, behöver nog luftpump för det. Försökte med att blåsa men mina lungor räckte inte till, såg hur vattnet sakta vandrade uppåt men det hann bara komma halvvägs upp innan mina lungor var tomma. Och så fort jag slutade blåsa sjönk ju allt tillbaka.
 
Oj. Det där är ju mer läsk än vad vi gör åt på ett år. Jag får hitta på något annat om jag ska bygga något sådant.
 
Finns ju mineralvatten i PET om man nu inte vill dricka läsk:)
 
Ja Lidl har billigt vatten på 1.5l :)
 
Känns inte helt okej att köpa vatten när det är gratis hemma, sånär som på elförbrukningen på vattenpumpen. Men jag kommer på något, det största problemet är att övertyga frun om att vi behöver en odling I finrummet.
 
Ska man bygga något så behövs det ju i alla fall material. PET-flaskor är i det närmaste gratis i jämförelse med andra material.

Elförbrukningen för pumpen är inte så farlig.

Micropumparna jag kör med är på 5,8 W, de som går mest körs då 15 minuter 12 gånger i timmen, d.v.s. 0,018 kWh per dygn. Ebb/flod-systemets pump körs 6 gånger om dygnet i 4 minuter har jag för mig.

Pumpen till smultronen är visserligen på hela 12 W så den är väl värst, men den körs då alltså 15 minuter 12 gånger om dygnet bara så det blir 0,036 kWh per dygn.

Det som drar mest för mig är belysningen, det ligger runt 130 W totalt och är ju igång 16 timmar om dygnet. Det ger 2 kWh per dygn.
 
Verkligen kul tråd, jag har ett väldigt sug att odla i köket men tyvärr ingen plats. Om den där Ikea-grejen börjar säljas i Sverige kan det dock hända att frun kan övertygas...

Fortsätt posta era hemmabyggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.