det här är min favorit tråd på byggahus just nu så sluta inte skriva :)
 
Samma här! Hoppas få igång ett testsystem snart så jag kan bidra med lite bilder :)
 
jag funderar faktiskt på att ha ett system i växthuset. Man skulle ju kunna bygga lite mer på höjden då! Förra året blev det så fullt så att jag knappt kom in.
 
Det vore kul att se andras projekt också, tanken med tråden var ju inte direkt att visa upp mitt projekt, men jag började med det för att hålla lite liv i tråden:)

Men nu börjar jag ju bli klar med själva bygget som sagt var, nu är det mest att följa växterna som gäller.


Hydro är bra att köra i växthus, det är ju så de kommersiella odlarna kör. De har växthus med stödbelysning, stödvärme, ventilation för kylning och oscillerande fläktarna för att simulera vind (för att plantorna ska få "motion"). I växthus är det ju inte lika petigt med ljudnivå från pumpar eller risk för läckage heller, det går kanske att köra med andra pumpar då.

I växthus kan man ju också släppa in insekter för pollinering (men man riskerar ju också att släppa in skadeinsekter).


Har sett system där de kör DWC i flera dussin hinkar, luften distribueras i taket och det sitter fördelare med upp till 20 småslangar från som går ner i hinkarna. De har alltså en planta per hink. Fördelen med det är ju att man kan ge varje planta en skräddarsydd näringslösning, nackdelen är att det blir många hinkar näringslösning att blanda. Där tycker jag drip feed eller NFT verkar smidigare, mindre reservoar och den kan användas till många plantor.

Det går att köra DWC med kommunicerande kärl också, d.v.s. kärlen är ihopkopplade i botten så det är samma nivå i dem. Då kan man tömma och fylla via en av hinkarna (en utan planta).

En sak jag lärt mig med rockwool-pluggarna nu är att när man planterar om dem så måste de "ner under ytan" en bit, växterna verkar behöva stöd en bit ovanför rockwoolen (eller så borde jag petat ner fröna längre?).


Idag har jag dessutom googlat på en frågeställning jag hade... Blommar växterna av sig själv eller måste man simulera nån viss miljö??

Det varierar tydligen rätt mycket mellan olika växter, jag får se lite vad som händer. Många växter verkar blomma av sig själva när de blivit tillräckligt stora, men andra kan behöva ändrad näring (mindre kväve, mer fosfor). Med GHE Flora så har man ju tre komponenter så man kan ta mer Bloom och mindre Gro för att stimulera blommning. Det finns också tillsatser man kan köpa men det ligger jag lite lågt med.

Vissa växter behöver en period av kyla för att blomma (men jag tror inte det gäller grönsaker).

Nu är det ju bara smultron och tomater jag behöver få blommning av, resten är ju sånt man använder bladen från (undantaget broccolin, men den tror jag som sagt var inte kommer få plats i skåpet).
 
Redigerat:
Nu har tomaterna börjat rejält höga, linjalen som är 35 cm lång syns snart inte. Jag har ikväll beskurit de skott som var på väg rakt in i väggen och mellan de två plantorna, hoppas det inte tar kål på dem. Jag är lite osäker på var en tomatplanta sätter blommorna.

Jag tyckte dels att de två plantorna trasslade in sig för mycket i varandra och dels skuggar de övre grenarna de nedre. Med höga plantor borde man nästan ha belysning från sidan också... Kanske sätter nån lampa på insidan av dörren sen eller nåt.

Man kan också ana ett mörk streck som är den gröna ståltråden som är tänkt att staga upp dem (det sitter blompinnar monterade i bak-kant på lådan som stöd).

2016-03-18 16.45.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nu vågade jag då flytta upp belysningen nån decimeter till och kunde låta smultronplantorna flytta in i krukorna på dörren. Hoppas de inte hamnar för nära belysningen.

2016-03-18 16.44.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Eftersom jag inte kommer åt så bra att mäta med pH/EC-mätare i dunkarna så har jag tillverkat en liten mätkopp med slang. Kopplar på den på en av droppslangarna några sekunder när pumpen går så jag får lite lösning att mäta på. Funkar inte för att göra justeringar, men jag har ju kommit fram till att man ska vara försiktig med justeringar "under drift".

2016-03-18 16.44.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




I ebb/flod-lådan satte jag ner en liten hylsa för att även där kunna mäta enklare (mäter alltså under de minuter det är flod, pumpen går fyra minuter så jag har mätbar nivå i ungefär 2 minuter). Hylsans placering gör också att det borde gå att pytsa i pH down där om pH blir högt (det borde rinna ner genom det närmsta returhålet innan det når krukorna på vänstersidan). Jag har ju ändå bara i pyttelite nu när jag insett att växterna inte gillar snabba pH-förändringar.

2016-03-18 16.44.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Så här ser det ut nere med tomaternas rötter just nu (där ser man också myggnätet jag satt i returavloppet för att inte rötterna ska åka ner där). Bilden är tagen genom den högra broccolikrukans hål (man ser det röda buntbandet som håller slangen där också, borde kanske klippa ändarna där men de är ju nere i lådan så jag har inte orkat).
2016-03-18 16.48.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite ihoprullat myggnät sitter också i smultronkrukornas returavlopp, eftersom annars finns det en liten risk att en leca-kula lägger sig mitt över hålet och då kan det bli stopp. Även om lecakulor borde flyta så kan ju vattentrycket suga fast den.

Tyvärr låter det lite mycket om returslangarna från dessa krukor, det liksom gurglar lite. Får se om familjen vänjer sig (jag själv är döv så jag störs inte av det:) ).


Nu är det ju också tomt i den vänstra av lådorna (smultronen satt där tills ikväll), men det får vara tomt så länge. Kommer nog att få flytta dit nåt senare, måste kolla vilka växter som gillar den styrkan på näringslösning. Den pumpen är bortkopplad från timern tills vidare.


En lite lustigt sak är att jag har två rockwoolpluggar där fröna inte tagit sig. En persilja och en gräslök. Det som är konstigt är att jag sådde nya fröer i dem för ett par veckor sen och de har inte heller tagit sig (jag skymtar dock nåt grönt i den ena så det är kanske bara tröga frön). Har ingen aning om ifall enstaka pluggar kan vara "dåliga", men av alla frön jag sått hittills är det alltså bara de två pluggarna som inte tagit sig.

2 tomat, 3 smultron, 2 timjan, 2 ruccola, 2 broccoli, 2 gräslök, 2 persilja. Det blir 15 frön och två som inte tagit sig. Eller egentligen är det väl fler frön för några sådde jag två frön i varje plugg... men minns inte vilka. Men i alla de som jag sådde två frön i tror jag bägge har grott (utom möjligen gräslöken).

Rädisornas frön sådde jag inte i pluggar utan direkt i små lecakulor, de fröna var stora och grodde väldigt snabbt ändå. Över förväntan. De skickade ner rötter snabbt också, redan när hjärtbladen kom så stack det ut små rötter under krukorna.
 
Kanske har du svarat på det innan, men varifrån köper du näringen? Eller går den rent av producera själv?
 
Jag har köpt GHE Flora, jag köpte bara två av tre komponenter först (trodde inte man behövde alla tre) så jag har köpt både från Professional Grow och Ebboflod.

Ska man producera själv ska man i såna fall köpa olika salter och blanda, det blir rätt komplext och är antagligen svårare att få tag på.

Det går iofs att göra egen näring från kompost, men problemet där är att man vet ju ingenting om vad den innehåller. Växter i jord får en viss buffrande effekt av jorden men i hydro så får växterna näringen mycket mer koncentrerat till rötterna så det kan vara känsligare för obalans.

Jag trodde det skulle vara dyrt men det går inte åt såna enorma mängder. Ungefär 60 ml totalt till 10 liter näringslösning tror jag att det blir. Eftersom jag har en flaska av varje har jag ju 3 liter totalt så det borde räcka till ungefär 500 liter. Jag har nu iofs ungefär 50 liter i systemet (20 liter vardera i de två drip-systemen och 8 liter i eff/flod) så det räcker väl bara cirka 10 byten. Men jag verkar inte behöva byta varje vecka utan det verkar räcka med varannan eller var tredje.

Fördelen med Flora är som sagt var att det är tre komponenter, man kan justera om man vill ha mycket kväve eller mycket fosfor (vid blomning och fruktbildning ska man helst ha lite mindre kväve och mer fosfor). Det finns andra näringar som är 2-komponents och t.o.m. 1-komponents. Men 1-komponents har nackdelar, de är inte lika stabila. De olika mineralerna tenderar att reagera med varandra över tiden och ge fällningar, det undviker man med lösningarna med 2 eller 3 komponenter.
 
Blir näringen "dålig" efter Nån vecka alltså?
Då vore det väl bättre med 10l dunkar istället för 20l :)
 
Nej, den blir inte dålig, den äts upp av växterna. Och eftersom man inte vet exakt vilka näringsämnen som de slurpat i sig så måste man byta lösning för annars finns det risk att det till slut blir för överskott av nåt ämne och det kan vara skadligt för växterna.

Det är därför det är bra med rätt stor volym, då är det mycket näring i den och EC sjunker sakta. 1 gallon per planta brukar rekommenderas, det är väl runt 3 liter? Det funkar med mindre dock, men håller sig stabilare om man har mer (har jag konstaterat).

EC är alltså ett mått på hur mycket "näringsämnen" som finns lösta i vattnet, men EC talar tyvärr inte om vilka. Det är bara direkt när man har blandad ny lösning som man vet den exakta sammansättningen på näringslösningen, sen förändras sammansättningen vartefter växterna "äter". EC sjunker och pH stiger sakta (i alla fall om man ser till att hålla volymen konstant, vatten avdunstar efter hand och då stiger EC lite, det kan vara bra att fylla på med pH-balanserat vatten lite då och då alltså).

Just att det dunstar lite gör att man behöver ha koll på volymen, det har jag inte i mina svarta dunkar har jag insett... Jag behöver fixa nån form av nivåmätare på dem. Kanske inte skulle målat dem helt svarta utan maskerat en remsa så man ser nivån, men tror inte det funkar att maskera den där gummifärgen jag använt... Ska klura lite på nån flottör, behöver ju inte se exakt nivå utan det räcker att se "det är dags att fylla på lite".

Den näringslösning som man "kastar" går att använda till att vattna växter utomhus (eller om man har jordväxande växter i växthuset), fast det funkar inget bra när det är vinter tyvärr:)
 
Ok tack för svar
 
På Hemköp hittade jag Jozo Mineralsalt (grönt lock), 70% KCl. Nu kan jag tillverka förvaringsvätska för pH-proben (med lite batterivatten och saltet).

Hittils har jag bara haft en fuktad skumgummibit i locket för att den inte ska torka ut, men enligt vad jag läst är en mättad lösning av KCl bäst (eftersom proben tydligen innehåller KCl så undviker man då jonvandring in eller ut). Vet inte hur mycket det "sabbar" att det är 30% NaCl och lite jod i, men jag gissar att det i alla fall är bättre än bara vatten (blir mindre osmos om det är mer lika utanför som inuti).

Finns förvaringsvätska att köpa men har inte hittat mindre flaska än för 250 spänn och det kändes lite overkill med en stor flaska när man bara behöver droppar...

Har letat förut efter salt med hög halt KCl, men Seltin låg bara på 30% KCl tror jag. Men hade läst nånstans att nån hade hittat salt med 70% så jag har letat i alla affärer:)

Har sett att i vissa fall rekommenderas förvaring i kalibreringslösningen för pH 4, men jag har bara en påse sån och har inte velat "slösa bort" den på förvaring. Hade tänkt att när jag har använt den första gången kan jag ta nån droppe till skumgummibiten i locket.

Ska köpa mer kalibreringslösning sen också, men jag tror man kan återanvända samma ett par gånger i alla fall om man förvarar påsarna kallt och förslutna. Den pH-mätare jag använder har 2-punktskalibrering, vid 4 och 7, och det följde med två små påsar lösning i paketet.
 
Redigerat:
L-Bror
Kul tråd. :)
Började själv min hydroponics-resa för ca 6 veckor sedan.
Ska plugga och testa rejält inför sommaren då jag planerar för en NFT jordgubb anläggning.

Men man börjar billigt och enkelt så det inte blir så jobbigt om/när man gör helt fel

Försök ett / Plock sallad
WP_20160209_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterat

WP_20160211_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vecka

WP_20160216_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två veckor

WP_20160316_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sex veckor

Nästa är isbergssallad, salladsärtor och örter
Blir nog två lådor till på bänken innan påsken är över.
 
Vad är det för system i den där lådan? DWC?

Smart-lådorna är riktigt praktiska till sånt här, tyvärr är det oftast de transparenta man hittar på rea (Clas O hade t.ex. rea nyligen men hade bara transparenta).


Jag kom på att jag har inte helt slut på byggplaner, har en fungering på hängande odling i köksfönstret. Göra "krukor" av kapade PET-flaskor och köra drip feed från toppen (resterande krukor får alltså "resterna" från krukan ovanför).

Jag har ju pump nu som klarar pumphöjden (från golven nedanför fönstret till överkant) och 4 mm matningsslangar. Om flaskorna hänger rakt över varandra kanske det räcker med att borra hål i korken och trycka igenom en slang som går ner till nästa kruka. Men vet inte om den borde vara lite grövre än slangarna som matar, risk att det blir översvämmning i översta krukan annars...

Ska slänga ihop en prototyp och provköra i duschen tror jag. Låter flaskorna vara transparenta så länge, sen när de ska börja användas får de lackas (svart för att stoppa ljuset och vitt utanpå det för att de inte ska bli för varma i solen).
 
L-Bror
Nerre skrev:
Vad är det för system i den där lådan? DWC?
Jupp..
DWC
Har en luftpump som går 15 min av /15 min på - 24/7

Nerre skrev:
Smart-lådorna är riktigt praktiska till sånt här, tyvärr är det oftast de transparenta man hittar på rea (Clas O hade t.ex. rea nyligen men hade bara transparenta).
Hittade några Grå, Svarta och Oranga hos den lokala bygghandeln.
Finns i många andra ljusinsläppande färger men dom vill man ju inte ha.

Kör förtillfället med GHE Flora och får, vad jag anser, ett gott resultat.
 
Redigerat:
Ja mina svarta är köpta på Bauhaus, har en grå som jag tror är köpt på Jysk en gång i tiden (tror de fortfarande har en del grå, men inte alla storlekar).


Fick ett ryck och byggde en första prototyp till fönstersystem. Orkade inte skrubba bort etiketten från flaskorna och skar bara av botten för att inte råka göra dem för korta. Man kan eventuellt ha dem så långa men skära upp "fönster" mitt på sidan för att komma åt växterna.

Bara två flaskor än så länge, har inte provpumpat heller, slängde i lite lecakulor eftersom slangen är böjd och de lätta flaskorna inte hängde rakt utan lite tyngd.

2016-03-19 14.32.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är ju alltså att nedre delen (från korken upp till där etiketten börjar ungefär) sen ska målas så de inte släpper in ljus till rötterna.

Jag tror att det går att få in 4 flaskor på höjden i köksfönstret, man borde kunna få in 4 eller 5 i bredd.

Men som sagt var, jag börjar med att kolla om konstruktionen fungerar:)

Den här varianten är kanske fiffigare insåg jag just...
http://nouw.com/varganess/windowfarm---egna-gronsaker-med-fonstero-8458311


(Flasksamlingen på golvet är flaskor till mitt vinbryggande, de ska diskas (de flera är ursköljda men inte diskade))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.