harry73 skrev:
Jag förstår inte precis varför det är så viktig att trädet skulle vara gemensam egendom. Oavsett vem som äger trädet får grannen ta bort rötter och grenar på sin sida tomtgränsen. Därmed har grannen oavsett om trädet ägs gemensamt eller om TS äger trädet rätt att ta bort så mycket av trädet att det i princip kan likställas med att ta ner trädet.
Att trädet nu står precis på tomtgränsen gör knappast grannens rätt att ta ner trädet mindre.

Jag skulle nästan vända på resonemanget här. Så länge båda grannar vill ha kvar trädet kan det stå kvar och när en inte längre vill ha kvar det, då tas den bort.
Nej du får inte gör något ingrepp på rötterna om det är risk att trädet dör
 
  • Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
Fullt förståeligt att polisen inte hinner med viktiga brott som misshandel, hot och stöld.

Om man höjer blicken lite så är det flyktingkatastrofer, EBOLA, Global miljöförstöring... och så orkar vi "få puls" för ett träd som kanske ändå borde tagits ner.
I-lands problem!

Handlar inte om att vara undfallande, utan att välja vad man ska få hjärtinfarkt över.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Björken kommer ju inte tillbaka, så mitt förslag är att utnyttja grannens eventuella dåliga samvete för att ha kört över dig och kräv av grannen att denne nu fullföljer jobbet och fräser bort stubben och återställer din tomt.

När detta väl är klart kan du plantera en ny björk inne på din tomt.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
"Det gäller bara ett träd...." "Kommunikation är nyckeln..." Men jösses, hur många kinder att vända till har ni egentligen? :D

Kommunikation har TS försökt med - ingen respons annat än "vad ska du göra åt det, trädet är ju nere."

Nej, det gäller inte bara ett träd, det handlar om att grannen sett det som sin självklara rätt att ta ner trädet utan att fråga TS. DET är ett tecken på översitteri, och DET anser jag är värt att stävja så fort det bara går. Spelar ingen roll om det är ett träd, en friggebod eller en parkeringsplats det handlar om. Förstår inte varför folk har så svårt att förstå det...

Självklart har vi bara TS sida av saken men som jag läser den information vi har så verkar grannen helt medveten om vad han gjort och verkar dessutom skita i att TS har något att invända. Det betyder att grannen har satt sina önskemål och sina rättigheter över TS:s dito. Det kan vara så att detta är en isolerad händelse, det vet vi inget om, inte heller TS, men jag hade velat stämma i bäcken och visat grannen att jag inte accepterar att denne gör saker som påverkar båda utan att fråga först. Det handlar om hyfs. Grannsämjan har grannen redan malt ner till damm och blåst i TS:s ansikte så varför bry sig om den?

Btw, oroa er inte för mitt hjärta, jag har inte hetsat upp mig. Tycker bara det är märkligt att råda TS att lägga sig med tassarna i vädret och blotta halsen när grannen tycker han är alfa-hanen på gatan....

Tänk om man hade en slant för varje gång någon drog upp världssvält, krig och miljöförstöring så fort man har en åsikt om ett "i-landsproblem"... Har man den inställningen är man i mina ögon välkommen att sälja allt man har och åka till något katastrofområde för att hjälpa till ideellt resten av livet. Jag för min del tänker inte be om ursäkt för att jag är född i ett i-land.

edit; vill TS inte polisanmäla så tycker jag pelpet kom med ett mycket bra förslag här ovan. Vore intressant om det går att övertala grannen till det dock. Den nya björken borde han dessutom få betala tycker jag...
 
Redigerat:
  • Gilla
andyv och 6 till
  • Laddar…
Att kräva att grannen även tar bort stubben tycker jag är vettigt. Då markerar du att han iallafall måste städa efter sig och det blir mycket extra jobb för dig om du måste göra det.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Fullt förståeligt att polisen inte hinner med viktiga brott som misshandel, hot och stöld.

Om man höjer blicken lite så är det flyktingkatastrofer, EBOLA, Global miljöförstöring... och så orkar vi "få puls" för ett träd som kanske ändå borde tagits ner.
I-lands problem!

Handlar inte om att vara undfallande, utan att välja vad man ska få hjärtinfarkt över.
Menar du på fullt allvar att man inte ska få anmäla mindre brott ?
Det var fan det dummaste jag hört på länge .
Så om jag går in på din tomt och sågar ner lite träd och åker lite fyrhjuling över gräsmattan , ja då spelar det ingen roll för det finns ju ebola flyktingkatastrofer ?
 
  • Gilla
andyv och 5 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Så om jag går in på din tomt och sågar ner lite träd...ja då spelar det ingen roll
Om du sågar ner ett gemensamt träd i gränsen som är förvuxet så skulle jag knappast bry mig, nej.
Alldeles riktigt uppfattat.

Sen är det klart att det hör till hyfs att diskutera det innan.

Men visst. Du har faktiskt en poäng... (y)
Frun blev kallad "hora" av några småglin här på stan för ett tag sen.
Tack vare att man inte får göra nåt och markera, och struntar i att anmäla det, så fostras nästa generations ligister som beter sig som dom vill.
 
Polos skrev:
Nej du får inte gör något ingrepp på rötterna om det är risk att trädet dör
Varför får man inte göra ingrepp på rötterna om trädet kan dö?

"Tränger gren eller rot in... " etc.

I skogen brukar jag och många med mig köra på att de som först fäller träd mitt på gränsen får det. Man skall inte ha träd mitt på gränsen, det slutar bara dom dem här tråden började.
 
O
MagHam skrev:
Om du sågar ner ett gemensamt träd i gränsen som är förvuxet så skulle jag knappast bry mig, nej.
Alldeles riktigt uppfattat.

Sen är det klart att det hör till hyfs att diskutera det innan.

Men visst. Du har faktiskt en poäng... (y)
Frun blev kallad "hora" av några småglin här på stan för ett tag sen.
Tack vare att man inte får göra nåt och markera, och struntar i att anmäla det, så fostras nästa generations ligister som beter sig som dom vill.
Det är svårt att jämföra om någon kallar sin hustru för "hora"... Det är en strid väl värd att ta.... Som jag sagt tidigare man väljer sina strider. (vi väljer att utelämna detaljer om den striden, dessa lär vara barnförbjudna :p )

Allmänt... Jag har svårt att förstå varför vissa drar saker så långt... Bara för att jag inte tycker att man ska ta striden om ett träd, så innebär det inte att jag inte kan välja andra strider.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man kan väl konstatera att vi tycker olika och har olika toleransnivå...
Om vi lägger TS problem åt sidan ett tag så vill jag upprepa mig (även andra sagt det):

För framtida sämja - Plantera aldrig något i en gräns, dela inte garageuppfart vattenpumpar etc om det går att anordna eget. Om var och en har sina grejjer på sin mark blir det mindre risk för friktion.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Gör en polisanmälan, även om den läggs ned lika fort som de får den, så lär grannen få ett dokument om att han är anmäld. Har ni redan en dålig rellation så markerar detta att du inte tollererar vad som helst.
Var en runt stockholm som fällde träd som inte var hens. Var rätt dryga böter för det.
Läggs anmälan ned får grannen inte veta om att han blivit polisanmäld, så för den skull spelar det ingen roll.
Fast man kan ju säga till grannen att saken är polisanmäld och visa upp en kopia av anmälan. Men det hjälper ju trots allt inte att lösa problemet. Trädet är borta ändå.
 
Problemet TS har att lösa är ju inte att det inte längre står ett träd där. Det är inte så mycket att göra åt, om man inte kan se till att grannen blir ålagd att återplantera då, men se i så fall MagHams inlägg #40.
Det TS KAN göra däremot är att se till att liknande ingrepp inte sker igen plus att se till att grannen städar efter sig, typ. Eller så struntar TS i det, men riskerar då att liknande ingrepp sker igen.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
Kan bli dyrt för grannen om du väljer att driva det.

Han blir ersättningsskyldig för din halva av trädet. Se dom i Hovrätten 2010:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12343478.ab
Ett av träden som hon sågade ner stod på grannens tomt. Den andra två stod på 25% rep 50% på grannens tomt.

"Gerd Tellstig, 68, fällde tre träd på gränsen mellan hennes tomt och grannens.
Nu har hon dömts att betala nästan en halv miljon kronor.
– Ett och trekvarts träd har förstört hela mitt liv, säger hon."

Sen om du ska göra något åt det och få en livsovän som granne... Det är ju en helt annan sak.
Själv är jag mån om grannsämjan.
 
ToRy skrev:
Problemet TS har att lösa är ju inte att det inte längre står ett träd där. Det är inte så mycket att göra åt, om man inte kan se till att grannen blir ålagd att återplantera då, men se i så fall MagHams inlägg #40.
Det TS KAN göra däremot är att se till att liknande ingrepp inte sker igen plus att se till att grannen städar efter sig, typ. Eller så struntar TS i det, men riskerar då att liknande ingrepp sker igen.
Fast man kan lika gärna vända på resonemanget, om TS väljer att ta den här "lilla" striden så kanske grannen sätter sig på tvären när TS vill göra nåt större ingrepp på sin tomt i framtiden. Det kan bli ganska jobbigt att ha en arg paragrafryttare på andra sidan häcken den dagen man vill bygga ut eller liknande.
 
  • Gilla
sajjen
  • Laddar…
Inte snällt att såga ner Isländska popikoner
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.