RilleRock
user7 skrev:
Hej igen!

Nu är det dags att försöka sig på inkoppling av sirenen, en TL-30X. Jag vill initialt aktivera den med positiv spänning för att inte inte väcka grannarna om jag fixar med larmen och klipper strömmen etc. Jag har ett batteri kopplat i den, kan jag koppla så här för att får +12 styrning till blixtljuset t.ex:

OP5 -> Siren Control (5)
OP4 -> Flash Control (6)
+12 ->Battery Charge (1)
0v -> Ground (4)
Anti tampering -> BHO
Anti tampering + motstånd -> TR
Ingen bra ide det där :p
Du skall styra den med kommande negativ styrning då OP4-6 ger ut 0V.
Annars ser de rätt ut.
 
RilleRock
user7 skrev:
Jag vill initialt aktivera den med positiv spänning för att inte inte väcka grannarna om jag fixar med larmen och klipper strömmen e
Tappar den laddningsspänningen kommer den dra igång så du vet.
 
Tack, var insnöad på att jag testade sirenen utan centralen och styrde den på +12v. Tack för tipset om laddspänningen också det hade kunna slutat med en vaken och upprörd familj, hade gärna sett att det gick att slå av till en början som sagt. Den gick att köra endast på batteri och styra utan att den lät hela tiden, men då hade den ju aldrig fät laddspänning alls sen batteriet kopplades in.
 
Angående elanslutningen av centralapparaten anges två saker i manualen som jag funderar över.
1. Den måste kopplas via strömbrytare som bryter båda faserna samtidigt. Det ansluts ju bara en fas? Dvärgbrytare i elcentral som bryter fasen ska väl uppfylla det kravet?
2. Nätkabeln måste vara av typ H05VV-F (RKK). Det är väl tveksamt om RKK får användas i fast installation? Jag har slang i väggen mellan elcentral och SPC centralenheten. Där vore det väl lämpligare med EKK?
 
Jag har kopplat ihop en SPC 4320 med en manöverpanel (SPCK420), en trådad PIR och en trådlös rökdetektor. Allt fungerade som det skulle på köksbordet.

Sedan har jag tagit bort trådarna, skruvat upp centralapparaten på väggen och kopplat in manöverpanelen. Nu får jag ingen kontakt med manöverpanelen. När jag kopplar in trådarna så syns det att manöverpanelen får ström, men den lyser inte upp, det står ingen text i displayen och lampan som indikerar att den får ström lyser inte. I webinterfacet syns inte manöverpanelen och jag kan inte se att några fel rapporteras där. Någon aning om hur man felsöker det här???
 
RilleRock
Adelson skrev:
Angående elanslutningen av centralapparaten anges två saker i manualen som jag funderar över.
1. Den måste kopplas via strömbrytare som bryter båda faserna samtidigt. Det ansluts ju bara en fas? Dvärgbrytare i elcentral som bryter fasen ska väl uppfylla det kravet?
Korrekt,

2. Nätkabeln måste vara av typ H05VV-F (RKK). Det är väl tveksamt om RKK får användas i fast installation? Jag har slang i väggen mellan elcentral och SPC centralenheten. Där vore det väl lämpligare med EKK?
Mycket lämpligare.
 
RilleRock
krijo210 skrev:
Jag har kopplat ihop en SPC 4320 med en manöverpanel (SPCK420), en trådad PIR och en trådlös rökdetektor. Allt fungerade som det skulle på köksbordet.

Sedan har jag tagit bort trådarna, skruvat upp centralapparaten på väggen och kopplat in manöverpanelen. Nu får jag ingen kontakt med manöverpanelen. När jag kopplar in trådarna så syns det att manöverpanelen får ström, men den lyser inte upp, det står ingen text i displayen och lampan som indikerar att den får ström lyser inte. I webinterfacet syns inte manöverpanelen och jag kan inte se att några fel rapporteras där. Någon aning om hur man felsöker det här???
Har du rätt polaritet på trådarna?
 
Jag har provat att polvända både ström och XBUS. Om jag vänder på strömmen så händer ingenting. Om jag vänder på XBUS så syns det att manöverpanelen får ström, men den startar inte.
 
RilleRock
krijo210 skrev:
Jag har provat att polvända både ström och XBUS. Om jag vänder på strömmen så händer ingenting. Om jag vänder på XBUS så syns det att manöverpanelen får ström, men den startar inte.
Vad ger centralen ut på hjälpkraften?
Du har inte kortslutit något?
Testa med att göra en mjukreset med ett tryck på den gula testknappen upp till höger på centralkortet.
(Dubbelkolla innan så du kopplat både spänning och xbus rätt innan du gör det),
 
RilleRock skrev:
Vad ger centralen ut på hjälpkraften?
Du har inte kortslutit något?
Testa med att göra en mjukreset med ett tryck på den gula testknappen upp till höger på centralkortet.
(Dubbelkolla innan så du kopplat både spänning och xbus rätt innan du gör det),
Hjälpkraften får jag kolla när jag kommer hem igen.

Det enda som är inkopplat är panelen, så inget borde vara kortslutet.

Jag har provat att koppla in en PIR och den fungerar, så strömmen från centralen är ok. Det jag inte kunnat verifiera är om XBus från centralen fungerar som det ska. Några förslag på hur man gör det?

Jag har gjort en soft reset, och förutom att det tog lång tid innan jag fick kontakt med webgränssnittet igen och jag hann börja bli lite orolig, så ändrade det ingenting. I webgränssnittet är samliga XBus-status gröna, oavsett jag polvänder ledarna till panelen eller ej. Antal anslutna enheter är 0.

Hur känslig är centralen för kortslutningar? Det är absolut ingenting jag provat, men tål den tex att kortsluta 0V och 12V, eller kortsluta 12V till någon av XBus-ledarna, eller kortsluta XBus-ledarna med varandra?

På baksidan av panelen sitter ett fyrkantigt chip. Jag har noterat att det blir mycket varmt. Är det normalt, eller kan det röra sig om en kortslutning där?
 
Power
Mains: OK
Mains time sync.: OK (50Hz)
Battery: OK
Battery Voltage: 13.5V
Battery Current: 0mA
Aux. Voltage: 13.5V
Aux. Current: 0mA
Aux. Fuse: OK
Ext.Bell Fuse: OK
Int. Bell Fuse: OK

X-BUS
Cable status: OK
Devices: Online: 0
Devices: Comms: OK
Devices: Lid tamper: OK
Devices: Ant. tamper: OK
Devices: RF Jamming: OK
Devices: Fuse: OK
Devices: Mains: OK
Devices: Battery: OK
Devices: PSU Fault: OK
 
D
Om säkringen inte löst ut och du fick det att fungera på bordet så är väl det mest rimliga att du antingen kopplat in den fel på plats eller skadat manöverpanelen. Dubbelkollat att rätt ledare går till rätt plats?
Vad är det förresten för kabel du använder?
 
Redigerat:
Fick precis för mig att testa mitt larm. Larmade på som vanligt och var kvar i huset.
Men jag kunde gå runt som vanligt och inget larm utlöstes (!)
Gick in i webgränssnittet och kollade, kan jag ha missat något här nere i högra hörnet?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg att detektorerna blinkade till när jag gick runt...
 
Vid ändra typ hade jag glömt läggning in Område.
Nu larmade det och tjöt som fan, men det krävdes ganska många "upptäckter" från detektorerna innan dom larmade. Går detta att ändra?
 
RilleRock
Vespa skrev:
Vid ändra typ hade jag glömt läggning in Område.
Nu larmade det och tjöt som fan, men det krävdes ganska många "upptäckter" från detektorerna innan dom larmade. Går detta att ändra?
Beror på din detektor.
På de flesta kan man ändra känsligheten.

Sen om du bara har ett område brukar jag döpa om det till "Inbrottslarm" så blir det lite mer logiskt vidd till/frånkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.