D
MagHam skrev:
Fjärrvärme är inte alltid så säker- överrasknings- eller problemfri som du vill påskina.
patriklarsson skrev:
Min privata åsikt. Har man fjärrvärme eller ska byta ut växlare (stor kostnad)
Som ett annat mått på hur "problemfri" och hur hög kostnaden för fjärrvärme är, så kan jag teckna underhållsgaranti för 1,284:-/år. Då åtgärdas alla eventuella fel på fjärrvärmeanläggningen gratis (arbete inkl. material) och när hela fjärrvärmeväxlaren bedöms så gammal så den bör bytas ut så ingår även kostnaden för detta.

Svara nu ärligt alla bergvärme och luft/vatten-värmepumpsägare. Om ni fick erbjudandet att för 1,284:-/år få fri service inkl. material och gratis utbyte av värmepump när den har gjort sitt efter xx år, skulle ni då inte ha kastat er över ett sådant erbjudande? Jag skulle i alla fall ha gjort det.

Det är ett klart tecken för mig att fjärrvärmen underhållsmässigt är klart mycket billigare än LVVP och VVVP.
 
D
camaro1969 skrev:
vad kostade den initiala anslutningen?
Entreprenad 23,000:- (skulle jag fått betala oavsett)
Anslutning avtalspaket 3: 41,000:- (inga fasta avgifter samt garanteras 20 öre/kWh lägre energipris)
Uppgradering till avtalspaket 4: 48,000:- (garanteras 40 öre/kWh lägre energipris)

Sedan betalade jag 4,500:- extra vid installationen för sanering/sågning/rivning av oljetank, men det var inget obligatoriskt.

Eftersom jag gör av med ca 40 MWh/år så har jag tjänat in de extra 89,000:- jag betalat för länge sedan...
 
När jag installerade bergvärmen så tecknade jag försäkring som ersätter allt kostnad och 4 års försäkring från år 6 till 10 kostade då 3000 kr i dag tror jag det går att teckna längre försäkring men priset har också stigit. Håller med att fjärrvärmen bör vara bra mycket billigare i underhåll den innehåller endast enkla grejer med lång livs längd och får man ett ok Kilowatt pris är det ju ett bra alternativ men det är ju det som brukar vara problemet.
 
D
smurfen72 skrev:
När jag installerade bergvärmen så tecknade jag försäkring som ersätter allt kostnad och 4 års försäkring från år 6 till 10 kostade då 3000 kr i dag tror jag det går att teckna längre försäkring men priset har också stigit.
Jo, men de försäkringarna går inte riktigt att jämföra med den underhållsgaranti som jag talar om pga:

1. Värmepumpens försäkring bygger på att ditt försäkringsbolag tar smällen och de 3,000:- du betalade för är en slags självriskeliminering (och täcker värdeminskningsavdrag). Jag tror inte ens att du får någon ersättning om reparationen inte går upp till din självrisk på hemförsäkringen (vilket iofs reparatören mer än gärna fixar genom att se till att fakturan hamnar på rätt belopp, de har sällan något emot att fakturera för mycket).

2. Du kan inte hålla igång din extraförsäkring hur länge som helst. 8-10 år brukar vara max. Sedan står man utan skydd och får ändå bekosta utbytet av värmepumpen...
 
Jo vet att det är en försäkring som nyttjar hemförsäkringen men den ersätter all kostnad för mig. Tror man kan ha försäkring upp till år 14 numera 10 var max när jag tecknade och blir det nått dyrt fel efter det så åker den ut och jag köper en helt ny vp med garanti. Man får en vp i dag för drygt 50000 kr och håller dom minst 10 år men troligtvis dubbla livslängden om man ger dom bra förutsättningar blir det inte så blodig kostnad jämfört vad dom spar in.
 
DIY_freak skrev:
Entreprenad 23,000:- (skulle jag fått betala oavsett)
Anslutning avtalspaket 3: 41,000:- (inga fasta avgifter samt garanteras 20 öre/kWh lägre energipris)
Uppgradering till avtalspaket 4: 48,000:- (garanteras 40 öre/kWh lägre energipris)

Sedan betalade jag 4,500:- extra vid installationen för sanering/sågning/rivning av oljetank, men det var inget obligatoriskt.

Eftersom jag gör av med ca 40 MWh/år så har jag tjänat in de extra 89,000:- jag betalat för länge sedan...

För din del så har du i alla fall haft tur och fått fjärrvärmen till riktigt bra pris. Installation och uppgradering till paket 4 för 112 000 kr.

För samma grej hade vi fått betala 205 000 kronor från samma bolag.
Från början hade vi ingen fast avgift på fjärrvärmen utan en dag runt 2002 dök det ner ett papper om ändrat avtal och prismodell. Plötsligt skulle vi betala drygt 4000 kronor om året i fast avgift. Det här är en nackdel med fjärrvärmebolagen, helt plötsligt kan de få för sig att byta ut avtalet och då har man inte så många alternativ; antingen betala eller säga upp avtalet.
 
D
FG skrev:
För din del så har du i alla fall haft tur och fått fjärrvärmen till riktigt bra pris. Installation och uppgradering till paket 4 för 112 000 kr.

För samma grej hade vi fått betala 205 000 kronor från samma bolag.
Från början hade vi ingen fast avgift på fjärrvärmen utan en dag runt 2002 dök det ner ett papper om ändrat avtal och prismodell. Plötsligt skulle vi betala drygt 4000 kronor om året i fast avgift.
Ja, jag är ju nöjd med hur det hela har utvecklat sig för min del. Jag vet att du har påpekat detta om den fasta avgiften för din del tidigare, men jag har aldrig riktigt förstått vad det hela går ut på. Om du nu hade fjärrvärme redan 2002, varför hade inte du samma möjlighet att hoppa på de olika avtalspaketen (3 på den tiden och 4 som kom senare)?

Redan när jag tecknade mig för fjärrvärme 2001 så hade de fast avgift för de som inte ville göra någon kontantinsats alls, om jag minns rätt. De fasta avgiften de har nu för de som inte gör (eller har gjort) någon kontantinsats är 4,164:-/år och då inkluderar det underhållsgarantin som annars kostar 1,284:-.

Så någon dramatisk ökning av den fasta avgiften har inte jag kunnat notera. Det är klart att om du kopplades in långt tidigare, så kanske du hade ett bättre avtal än jag erbjöds 2001, men det jag då inte kan förstå är varför inte du hade kunnat vandra samma bana som jag gjorde, om du hade velat?
 
DIY_freak skrev:
Ja, jag är ju nöjd med hur det hela har utvecklat sig för min del. Jag vet att du har påpekat detta om den fasta avgiften för din del tidigare, men jag har aldrig riktigt förstått vad det hela går ut på. Om du nu hade fjärrvärme redan 2002, varför hade inte du samma möjlighet att hoppa på de olika avtalspaketen (3 på den tiden och 4 som kom senare)?

Redan när jag tecknade mig för fjärrvärme 2001 så hade de fast avgift för de som inte ville göra någon kontantinsats alls, om jag minns rätt. De fasta avgiften de har nu för de som inte gör (eller har gjort) någon kontantinsats är 4,164:-/år och då inkluderar det underhållsgarantin som annars kostar 1,284:-.

Så någon dramatisk ökning av den fasta avgiften har inte jag kunnat notera. Det är klart att om du kopplades in långt tidigare, så kanske du hade ett bättre avtal än jag erbjöds 2001, men det jag då inte kan förstå är varför inte du hade kunnat vandra samma bana som jag gjorde, om du hade velat?
Vi betalade i dagens penningvärde 75 000 kronor för installation och fjärrvärmecentral, då ägde man hela anläggningen. 2005 hade vi kunnat uppgradera till avtal 4 för 130 000 kr. Totalt 205 000 kr alltså.

Du skriver att du betalade 41 000 kronor för avtal 3, är det verkligen den korrekta kostnaden?
2005 kostade avtal 3 81 000 kr. FV2 31 000, FV3 81 000 kr, FV4 130 000 kr.

2003 var den fasta avgiften 3300 kr och 2016 är den 4164 kr.
 
D
FG skrev:
Vi betalade i dagens penningvärde 75 000 kronor för installation och fjärrvärmecentral, då ägde man hela anläggningen. 2005 hade vi kunnat uppgradera till avtal 4 för 130 000 kr. Totalt 205 000 kr alltså.

Du skriver att du betalade 41 000 kronor för avtal 3, är det verkligen den korrekta kostnaden?
2005 kostade avtal 3 81 000 kr. FV2 31 000, FV3 81 000 kr, FV4 130 000 kr.
Men vad betalade du i dåvarande penningvärde (och när var det)? Det är klart att 41,000:- är rätt pris för avtal 3. Har ju fått gå tillbaka till avtalspärmen för att komma ihåg alla kostnader, så det är taget direkt från avtalet.

FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där ser man. Kan undra hur det kommer sig att de sedan dubblerade priset för paket 3. 1981 installerades vår fjärrvärme för 28 000 kronor.
 
Y Yaken skrev:
Ja, det är ju det vanliga argumentet mot fjärrvärme. Men hur mycket friare är du på elmarknaden då - egentligen?
Du kan tjäna några öre på att byta leverantörer, men nätavgifterna kan du inte göra något åt, där är du låst till din nätägare. Och vad är det som verkar gå upp varje år, jo just nätavgifterna...

Jag har fjärrvärme och är mycket nöjd. Oslagbar driftsäkerhet, obegränsat med varmvatten och inga fläktar och kompressorer som låter. Visst, jämför du med dagens elpriser så är det väl knapp skillnad. Men vi vet inte vad som händer med elpriserna på säg 5 år, med stängning av kärnkraft och nuvarande energipolitik så kan det gå upp snabbt.
Sitter och läser och funderar på uppvärmningen på ett hus jag har köpt och du hade ganska rätt om elpriset och ca 5 år
 
M
M M-bra skrev:
Sitter och läser och funderar på uppvärmningen på ett hus jag har köpt och du hade ganska rätt om elpriset och ca 5 år
För att det denna vinter har blivit en tillfällig topp pga. Rysslands höjning av gaspriset för leveranser till EU?

Fjärrvärme kostar enligt vad jag kan hitta 98öre/kWh idag. Har man en värmepump så kan man räkna med en årsfaktor på minst Cop 3. Dom senaste 10 åren har jag legat klart under 150öre/kWh i snitt för elkostnaden, inkl. dom 69 örena jag betalar till nätägaren inkl. moms och skatt. Med min värmepumps Cop 3 så ligger kostnaden för uppvärmning på under 50 öre/kWh i snitt dom senaste 10 åren. Har alltid haft rörligt elpris.
 
  • Gilla
M-bra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.