Hej!

Har nu beslutat att införskaffa solceller till vårat hus (SMV Västervik byggt 2008). Det vi vill ha är:

* Komplett installation av firma, både solveller på taket samt invändig kabeldragning till elskåp osv.

* telematik, dvs kunna via app och/eller webb se fina diagram över el som vi förbrukat, alstrat, sålt osv...

* sälja överskottsel

* minst 3kW med möjlighet att bygga ut.



Har några frågor:

1) Vem ska man kontakta för ett komplett paket med bådehårdvara och installation? En googling på min ort + solcell gav ingenting märkligt nog, ändå leder vi solligan ;)

2) Hur göres kabeldragning smidigast, utanpåliggande eller går det att göra en osynlig installation? Vill helst inte ha synliga kablar. SMV har varit snåla med kablar från övervåning till kopplingsskåp så där finns inget att använda utan det behövs på något sätt dras nya.

3) Vilken hårdvara behövs och vart monteras den? Antar det behövs en likriktare, men vad mer? Behövs det någon extra box för att kunna sälja el, och för telematiklösningen?

4) FInns det några "rekommenderade" paket, dvs prisvärda och med bra ingående produkter? Har tittat lite på Nibe 3130 3kW just för att smålandsvillan erbjuder denna till sina nya hus. Kostnad ca 50000 kr för hårdvara, solceller och likriktare. Antar det tillkommer en del grejor här...

5) Hur lång tid tar det tills man får solcellsbidraget utbetalt? Det ligger nu på 20%, vilket är lite surt när vi har en röd-grön regering. Innan var det 35% har jag för mig.

6) Hur lång tid ska det ta för en firma att installera ovan i ett hyfsat nytt 1 1/2 plans hus som vårat? Gör elfirman allt jobb eller måste snickare blandas in för takjobbet?

7) Är 3 Kw en vettig nivå att börja på, eller ska jag satsa mer? Vill helst inte täcka hela taket då vi har planer på ett takfönster i allrummet där uppe.

Tack på förhand

/S
 
Hej igen!

Har fått en offert från Eon baserat på det paket de har rabatt på på hemsidan, och kommer förmodligen att hoppa på det. Tar dock gärna fortsatt emot svar på de funderingar jag har ovan, från de som redan har blivit med solceller...

/S
 
A
Fråga: Har du räknat på alternativet att investera pengarna solcellerna kostar i en billig indexfond och jämföra avkastningen på det jämfört med att köpa solceller över solcellernas tänkta livslängd? Det kanske är mer lönsamt, mindre besvär och mindre risk jämfört med solceller.
 
bra-byggare skrev:
Fråga: Har du räknat på alternativet att investera pengarna solcellerna kostar i en billig indexfond och jämföra avkastningen på det jämfört med att köpa solceller över solcellernas tänkta livslängd? Det kanske är mer lönsamt, mindre besvär och mindre risk jämfört med solceller.
Faktum är att det är just besparingar i indexfonder som jag tänker sälja av för att göra denna investering. Vi har besparingar så vi klarar oss och mer därtill, samt en hyfsat låg belåningsgrad. Sen investerar vi inte primärt i solceller för att tjäna pengar, våra driftskostnader årligen inkl uppvärmning är 9000 kwh, så vi lever ganska snålt. Dessutom förbrukar vi mest el på vintern då solcellerna också ger minst. Man burkar räkna med att ha sparat in pengarna på ca 10-15 år, och vi vet inte om vi bor kvar här ens om 5 år... Det handlar mer om att vara lite mer självförsörjande, att göra miljön en tjänst och lite som en "kul grej" också. VI pratar mycket om miljön och dess påverkan här hemma och det kan vara lärorikt för barnen också att vi "lever som vi lär". Är också väldigt teknikintresserad och jobbar med IT-lösningar, så den telematiska delen är av intresse för mig, såg att den växelriktaren Eon hade, hade ett JSON-gränssnitt så där kan man nog bygga någon rolig app :=)

Kom på en annan fråga: Är det någon som har testat solceller i kombination med en batteribuffert? Tänkte på det användarscenariot om man har en elbil, den står ju på jobbet på dagen och sen kommer man hem säg vid 18 och då kanske det inte finns tillräckligt med output från solcellerna att ladda bilen fullt på kvällen, det hade varit bra om man då hade haft dagens solenergi lagrat för att kunna använda på kvällar/nätter när man t.ex. behöver belysning. Man får ju ett betydligt trögare system då, för så fort solen slutar lysa så får man ju köpa el. Med en batteribackup hade man kanske klarat kvällarna också efter att solen gått ner? Går det att koppla in batteribackupper i samtliga befintliga solcellslösningar?

/S
 
Med en Sma växelriktare kan man logga sin anläggning gratis via bluetooth till en gammal Android telefon som sedan skickar upp data via wifi till ex pvoutput.com sen finns det gott om appar som kan hämta data till din vanliga telefon.

Då varje anläggning är unik så rekommenderar jag att man inte bara köper ett färdigt standardpaneler utan att anläggningen designas utefter de givna förutsättningarna som man har.
Ex på app som jag har till min anläggning.
Screenshot_2015-06-09-14-41-08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk till min http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422
 
Solortus anlitade en fd kollega. Han blev nöjd. De utgick från gamleby så det är väl nära Västervik. Kan inte hjälpa dig med de andra svaren tyvärr.

Läste helt fel( hus typ/ plats) glöm svaret
 
Redigerat:
Finns en hel del info om att designa sin egen anläggning på www.solcellforum.se även om man inte bygger själv så är det inte fel att vara lite påläst och veta vad man köper och varför, lycka till!
 
steve5432 skrev:
5) Hur lång tid tar det tills man får solcellsbidraget utbetalt? Det ligger nu på 20%, vilket är lite surt när vi har en röd-grön regering. Innan var det 35% har jag för mig.
Tror det är ca 1½ år sen jag sökte. Har ännu inte fått.
 
haavard skrev:
Tror det är ca 1½ år sen jag sökte. Har ännu inte fått.
Är inte de pengarna slut?
 
steve5432 skrev:
1) Vem ska man kontakta för ett komplett paket med bådehårdvara och installation? En googling på min ort + solcell gav ingenting märkligt nog, ändå leder vi solligan ;)
Googla på Blekinge och solcell: http://www.solectpower.se/om-oss :D
 
DE pengarna är slut, men det kommer nya emellanåt. Jag hoppas få positivt besked nästa gång det beviljas pengar.
 
Hej!

Det blev ett paket från eon (medel) med en beräknad årsproduktion på 3500 kWh som ska installeras närmaste veckorna. Det är ungefär en tredjedel av vår årsförbrukning, så det ska bli spännande att se hur det blir i praktiken. Har precis fyllt i blankett för momsregistrering, och herregud vad krångligt alltså. Borde finnas en "genväg" för mikroproducenter där man slipper allt byråkratiskt krångel. *Suck*.

Bryr mig inte om att söka solcellsbidrag utan får en ROT-schablonersättning som är 15% av paketets kostnad, vilket ungefär motsvarar vad det vanliga 50% rotavdraget hade gett mig. Sparar ca 9500 kr.

Undrar vad som hade hänt om jag även hade ansökt om solcellsbidrag. I min värld hade jag fått bidrag - rotavdrag tillbaka, men min och myndigheternas uppfattningar brukar skilja sig åt.

Återkommer när anläggningen är monterad och "up and running".

/S
 
haavard skrev:
DE pengarna är slut, men det kommer nya emellanåt. Jag hoppas få positivt besked nästa gång det beviljas pengar.
Och i dag ringde Länsstyrelsen. De står för 35 % (upp till 420 000 kr) av kostnaden. :)
 
Gött fick oxå besked häromdagen om beviljat bidrag för min utbyggnad ☺

För 420000 så kan du bygga en stöddig anläggning på typ 35 kW, kör hårt!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.