Nollan går direkt till nollskenan, samtliga 3 fasledare till varsin pol på brytaren.

Skulle det vara så att man gör som Tobbe_3 säger så ska detta ändå göras av behörig. Jag tänker då inte bekosta det, och kan jag förklara det för föreningen och därpå åter igen trycka på att jag bekostar indragning av trefas själv så blir summan 0kr för dom.
Annars kan dom allt bekosta en jourelektriker för mig som kommer redan samma kväll, annars kan dom vänta på anmälan från elsäkerhetsverket eller något liknande.

Detta är nämligen troligtvis gjort i föreningens samtliga 301 bostadsrätter..
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ouch.....

Vad är det för klåpare som har installerat? De får väl komma och koppla om alla centralerna, det här är ändå en klockren reklamation. Enda räddande faktorn skulle vara att det sitter en trefasskena i gruppcentralen så att det bara är var tredje säkring som funkar (=man har använt färdigbyggda centraler) men något säger mig att det inte är så....

Är det spänning på de andra ledarna i "trefasgruppen"?
 
Nejdå, ingen trefasskena, samtliga grupper är igång.

Färdigkopplade centraler.. Nja, Malmbergs HB, Hager JFB och Malmbergs dvärgar..
Avklippt fasskena utan sidostycken.

Spänning på samtliga då som i inlägget nämner att annat går på det övriga:

Fas 1: Tvättmaskinsuttag, Uttag tak (trafo spottar)
Fas 2: Tvättmaskinsuttag, Uttag vägg, Toalett (väggmonterad), Brytare till spegelskåp (belysning)
Fas 3: Tvättmaskinsuttag
 
Med tvättmaskinsuttag menar du en sån anslutningsdosa på väggen, där man går in med en kabel för fast anslutning?
 
tommib
XaZe skrev:
Nejdå, ingen trefasskena, samtliga grupper är igång.

Färdigkopplade centraler.. Nja, Malmbergs HB, Hager JFB och Malmbergs dvärgar..
Avklippt fasskena utan sidostycken.

Spänning på samtliga då som i inlägget nämner att annat går på det övriga:

Fas 1: Tvättmaskinsuttag, Uttag tak (trafo spottar)
Fas 2: Tvättmaskinsuttag, Uttag vägg, Toalett (väggmonterad), Brytare till spegelskåp (belysning)
Fas 3: Tvättmaskinsuttag
Jadu.... då ska du nog höra av dig till styrelsen och be att de reklamerar jobbet. Firman som har ställt till det får väl komma och koppla om allt. Gratis.

Jag var på väg att skriva något om att du kanske kunde använda detta som utpressning för att få styrelsen att gå med på att du ska få dra trefas upp till din lägenhet, men två fel gör inte ett rätt. Dessutom är detta med "trefasgruppen" ett så allvarligt fel att det bör åtgärdas. Inte direkt farligt nu men potentiellt farligt i framtiden. ESV skulle säkert vilja fråga den behörige i firman ett och annat...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
XaZe skrev:
Nollan går direkt till nollskenan, samtliga 3 fasledare till varsin pol på brytaren.

Skulle det vara så att man gör som Tobbe_3 säger så ska detta ändå göras av behörig. Jag tänker då inte bekosta det, och kan jag förklara det för föreningen och därpå åter igen trycka på att jag bekostar indragning av trefas själv så blir summan 0kr för dom.
Annars kan dom allt bekosta en jourelektriker för mig som kommer redan samma kväll, annars kan dom vänta på anmälan från elsäkerhetsverket eller något liknande.

Detta är nämligen troligtvis gjort i föreningens samtliga 301 bostadsrätter..
Jag uppfattade att badrumsinstallationen var ett jobb du hade beställt och bara utfört i din lägenhet. Medan stambytet och elcentralen var ett jobb som var gjort i alla lägenheter.
 
Tobbe_3: Köket matas idag som sagt med 20A brytare till köket. Då vi bekostade byte av resterande utgående ledningar efter centralen så drogs det även nytt till köket. Eftersom vi fortfarande bara kör 1-fas så valde vi att dimensionera så att det fungerar tills dess att vi får igenom vår trefasindragning.. så det drogs in 5st 6mm2 ledare.

Strip: Exakt, egentligen bara en kopplingsdosa med plint i och gummigenomföring för kabeln.

tommib skrev:
Jadu.... då ska du nog höra av dig till styrelsen och be att de reklamerar jobbet. Firman som har ställt till det får väl komma och koppla om allt. Gratis.

Jag var på väg att skriva något om att du kanske kunde använda detta som utpressning för att få styrelsen att gå med på att du ska få dra trefas upp till din lägenhet, men två fel gör inte ett rätt. Dessutom är detta med "trefasgruppen" ett så allvarligt fel att det bör åtgärdas. Inte direkt farligt nu men potentiellt farligt i framtiden. ESV skulle säkert vilja fråga den behörige i firman ett och annat...
Mjo. Delvis lekt med den tanken också. Väldigt bra argument för att få igenom min vilja.
Samtidigt är jag först och främst mest intresserad av säkerheten för mig och min familj, samt för att övriga grannar i samma hus inte ska bränna ner min lägenhet. Och vidare till övriga i föreningen som troligtvis är lyckligt ovetandes..

Kan man ringa ESV och fråga hur läget ligger till? Och kan man få dessa att komma och göra en inspektion?
 
Det är inte alla gånger helt lätt att dra in trefas in i lägenheten. Har du mätaren i lägenheten? Vart hittar du trefasen? Från källaren? Vilken våning bor du på. Hur får du dit matning på ett snyggt sett som inte retar upp de ännu mer?
 
Jag är inte helt med. Om stambytet bara har bytt centralerna och du sedan anlitat en elektriker för att dra om elen i din lägenhet så är det väll du som ska reklamera det mot den du anlitat? Vad är ditt argument för att BRF ska dra in 3-fas? Att din elektriker dragit för snålt med trådar?

Jag kanske missförstått så rätta mig gärna :)
 
Ramnemark: Nämnda 5ledare in i badrummet är gjort samtidigt som stambytet.
Dvs inte gjort av dom jag anlitat.
Och för snålt med trådar?, skulle kalla det tvärtom i detta fall.

Som bevis om dom ber mig bevisa att det inte är jag som gjort detta så kan jag be dom kolla i restrerande 300 av föreningens lägenheter.
 
Redigerat:
Grytlappen: Elmätarna sitter i elcentralen mer eller mindre rakt under min lghcentral. Bor på plan 2, så totalt 3 våningar med takhöjd på 2,53. Maxlängd på ledningarna lär ligga runt 12-15m. Gjutna 25mm stålrör bakom centralen.

Förklarat för föreningen att om det vid provdragning sitter stumt så struntar vi i det då det troligtvis måste gå via trapphus.
Detta vill jag inte mest för mina grannars skull och föreningen i överlag rent estetiskt.
(I sådant fall vill jag dock att föreningen löser problemet med fuldragningen fortfarande.)

Men även en provdragning motsäger dom sig. Frågan är varför..
 
Går det att få fram vem eller under vems behörighet som jobbet är gjort? Jag tror inte ESV intresserar sig annars. Dom är intresserade av att eventuellt dra in behörigheten för den person som utfört jobbet. De kan också förelägga dig eller föreningen (den som är innehavare) att snarast åtgärda felet eftersom det är nån av er, vanligen du, som ansvarar för anläggningen. ESV har inga mandat att förelägga elfirman att fixa alla 300 lägenheter. Du ska i så fall polisanmäla att firman gjort en farlig installation, men då kan du bli anmäld själv för du får inte ha en farlig anläggning! Du är ansvarig enligt ellagen att se till att den är säker :x Så, jag vet inte, men du får kanske inga problem lösta genom att anmäla detta, du kanske endast får mer problem på halsen... Kanske lugnast att ge elfirman en chans först att skyndsamt åtgärda. Jag tycker mycket beror på hur de bemöter detta.
 
Oviljan från styrelsen vad gäller att få trefas kanske ligger i hur mätarplatserna är utförda. Är det lite olyckligt med små tavlor i block och snålt utrymme kan det vara ganska besvärligt att fixa särskilt för enstaka lägenheter. Fixa bilder från elrummet så kan man bedöma bättre.

Ofta kanske det bottnar i okunskap som sen ger låsningar och ovilja att söka lösningar, det är ju iofs inte konstigt att styrelsen inte har kunskaper i detta. Däremot verkar ju elen utförd med onödiga klara principiella brister, det borde gå att utnyttja från BRF sida om viljan finns. Helt onödigt att sånt ska behöva förekomma men som Bo skriver blanda inte in ESV i detaljerna det ger nog inget snarare tvärtom. Däremot kanske du kan kontakta dem allmänt kring frågan de brukar syssla med mer övergripande tillsynsprojekt och här verkar det ju vara ett utbrett systematiskt fel som även faller in på behörighet, delegation, överinseende osv.

Annars är en vettig praktisk lösning att koppla allt på en pol som Tobbe_3 skrev då är det korrekt om än udda och taffligt gjort.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
XaZe skrev:
Ramnemark: Nämnda 5ledare in i badrummet är gjort samtidigt som stambytet.
Dvs inte gjort av dom jag anlitat.
Och för snålt med trådar?, skulle kalla det tvärtom i detta fall.

Som bevis om dom ber mig bevisa att det inte är jag som gjort detta så kan jag be dom kolla i restrerande 300 av föreningens lägenheter.
Då är jag med på hur det gick till, och ja då borde föreningen dra in 3-fas. Vad jag menar med "för snålt med trådar" är att vid en-fas bör du ha en noll-ledare per grupp. Nu har du en på 3 grupper.
 
Exakt, eller dimensionerad Nolla för teoretiska 30A.

Ska fortsätta kriget med era råd. Återkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.