En liten avknoppning på tråden här.

Har haft mitt SPC 4300 inkopplat i ca 1,5 år och det har fungerat jättebra men upplever att belysningen på manöverpanelen K623 nästan har slocknat, den lyser bara jättesvagt. Vill minnas att den var mycket starkare i början.

DSC_0669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild från kvällen för att få en uppfattning om hur svagt den lyset när man tänt knappsatsen.

Tacksam för svar.
 
Hej

Planen är att införskaffa en SPC 5320/30 men undrar över hur jag kan hantera min garagebyggnad som befinner sig 50meter bort då jag inte kan köra trådat dit.

Jag vill använda mig av värmedetektor istället för rökdetektor och naturligtvis vill jag ha magnetkontakter på porten samt en dörr och ett par fönster, en IR detektor och siren vore också lämpligt.
Kan man köra trådat i garaget och sedan "förlänga" till villan och SPC central mha trådlös SiWay, t ex SPCW130 trådad i garaget. Eller går det aldrig att köra "trådat på distans" till centralen.

Hur ska jag göra? Trådat mellan garage och villa är uteslutet av flera anledningar och det blir ju ganska dyrt om alla prylarna i garaget behöver vara av trådlös typ. Dessutom vet jag inte hur jag får till en värmedetektor utan trådlös förlängning till villan eftersom det bara finns trådlös rökdetektor.
 
Det finns ingen färdig lösning för att köra trådlös kommunikation mellan flera enheter när det gäller SPC.

Alternativen för dig är:

1. Kabel

2. Två stycken moxa rs485 till ethernet-omvandlare tillsammans med en wifi-länk. Har aldrig testat det personligen, men det brukar fungera med andra system som kör RS485.

3. Använda trådlösa enheter i garaget.


Av dessa alternativ är jag rädd för att det sistnämnda blir billigast och enklast, medans det första blir bäst :)
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Golla skrev:
Hej

Planen är att införskaffa en SPC 5320/30 men undrar över hur jag kan hantera min garagebyggnad som befinner sig 50meter bort då jag inte kan köra trådat dit.

Jag vill använda mig av värmedetektor istället för rökdetektor och naturligtvis vill jag ha magnetkontakter på porten samt en dörr och ett par fönster, en IR detektor och siren vore också lämpligt.
Kan man köra trådat i garaget och sedan "förlänga" till villan och SPC central mha trådlös SiWay, t ex SPCW130 trådad i garaget. Eller går det aldrig att köra "trådat på distans" till centralen.

Hur ska jag göra? Trådat mellan garage och villa är uteslutet av flera anledningar och det blir ju ganska dyrt om alla prylarna i garaget behöver vara av trådlös typ. Dessutom vet jag inte hur jag får till en värmedetektor utan trådlös förlängning till villan eftersom det bara finns trådlös rökdetektor.
Är det helt omöjligt med kabel? Trådlösa enheter drar iväg i pris och vissa inte ens görbart
 
D
Fixa ytterligare larm separat till garaget?
50m är ganska långt utan förstärkning.
 
Rörtryckning är inte aktuellt för att få trådat. :)


50m är ganska långt utan förstärkning
.
Enligt något datablad skulle det trådlösa SiWay gå upp till 300m vid fri sikt då borde väl 50m fungerat om SiWaysändaren i princip hade befunnit sig i fönstret av villan?

MEN om jag vill ha annan branddetektor än den trådlösa rökdetektorn så måste jag ju köra trådat eller "trådat över wifi".

SPC53x0 har ju dubbla x-bus så då kan jag väl köra en sekundär x-bus till 8+2expander i garaget utan att riskera att störa primär x-bus till manöverpanel mm?
Expandern över wifi med Moxa eller betydligt billigare http://www.idealez.com/27363898/product-detail/en_US/92369 som också klarar punkt till punkt och custom baudrate.

En SPCP332.300 inkl expander 8input + 2output skulle väl då fungera i garaget för att ha X magnetkontakter+PIR och siren+blixt?
 
Golla skrev:
Rörtryckning är inte aktuellt för att få trådat. :)


.
Enligt något datablad skulle det trådlösa SiWay gå upp till 300m vid fri sikt då borde väl 50m fungerat om SiWaysändaren i princip hade befunnit sig i fönstret av villan?

MEN om jag vill ha annan branddetektor än den trådlösa rökdetektorn så måste jag ju köra trådat eller "trådat över wifi".

SPC53x0 har ju dubbla x-bus så då kan jag väl köra en sekundär x-bus till 8+2expander i garaget utan att riskera att störa primär x-bus till manöverpanel mm?
Expandern över wifi med Moxa eller betydligt billigare [länk] som också klarar punkt till punkt och custom baudrate.

En SPCP332.300 inkl expander 8input + 2output skulle väl då fungera i garaget för att ha X magnetkontakter+PIR och siren+blixt?
Tro inte på den räckvidden, rätt tveksam.
"Trådat över wi-fi" i den prisklassen hade jag aldrig i hela världen använt till larm. Kan du lika gärna köpa nått billigt Kina-larm på eBay.

Ja den kan du köra 8 sektioner in och 2 ut på.
 
Räckvidden på trådlös spc är under all kritik!
 
probeb skrev:
Räckvidden på trådlös spc är under all kritik!
Det är inte riktigt min erfarenhet, jag har centralen på ena sidan fet murad skorsten och en trådlös deckare två våningar ned i källaren i motsatt del av huset, jag trodde aldrig det skulle funka, men det gjorde det...
 
probeb skrev:
Räckvidden på trådlös spc är under all kritik!
Där finns olika trådlösa moduler, vissa bättre eller sämre än andra.
 
Hej.

Jag har precis uppdaterat firmware på min SPC 4320 till den senaste 3.7.0 men nu kan jag inte ansluta med SPC pro 3.6.6 längre?
SPC pro säger att programmet inte är kompatibelt med firmware i enheten.
Finns det en ny SPC pro 3.7.0 att hämta?
 
RilleRock
Kurben skrev:
Hej.

Jag har precis uppdaterat firmware på min SPC 4320 till den senaste 3.7.0 men nu kan jag inte ansluta med SPC pro 3.6.6 längre?
SPC pro säger att programmet inte är kompatibelt med firmware i enheten.
Finns det en ny SPC pro 3.7.0 att hämta?
Inte än, du får logga in direkt i webgränssnittet.
 
När man monterar en PDM-IXA12, ska man försöka pilla ut de "knockouts" där man vill sätta skruvarna, eller ska man dra skruvarna rakt genom plasten?

Var är det tänkt att trådarna ska komma in? Är det bara att trycka ut den "knockout" man tycker passar bäst?
 
RilleRock
krijo210 skrev:
När man monterar en PDM-IXA12, ska man försöka pilla ut de "knockouts" där man vill sätta skruvarna, eller ska man dra skruvarna rakt genom plasten?

Var är det tänkt att trådarna ska komma in? Är det bara att trycka ut den "knockout" man tycker passar bäst?
1.Beror på underlaget.
Är det typ trä bakom kan man köra igenom skruven direkt men behöver man plugga så brukar jag köra upp hålen med 5,5mm borr som man sedan märker efter.
2, Ja.
 
Hej igen!

Nu är det dags att försöka sig på inkoppling av sirenen, en TL-30X. Jag vill initialt aktivera den med positiv spänning för att inte inte väcka grannarna om jag fixar med larmen och klipper strömmen etc. Jag har ett batteri kopplat i den, kan jag koppla så här för att får +12 styrning till blixtljuset t.ex:

OP5 -> Siren Control (5)
OP4 -> Flash Control (6)
+12 ->Battery Charge (1)
0v -> Ground (4)
Anti tampering -> BHO
Anti tampering + motstånd -> TR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.