Ok, vita och gula det köper jag. Men gröna?
 
Jag bildgooglade på atommodell och det finns elektroner i de flesta kulörer.

Protte
 
Allt man läser på internet är inte sant ;)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
prototypen skrev:
Jag bildgooglade på atommodell och det finns elektroner i de flesta kulörer.
Färgerna vit och gul som nämnts i tråden kommer inte från atommodeller, utan är sektionsfärgerna för elektroteknik på KTH respektive Chalmers. Gröna elektroner kommer från "grön el", som man kan köpa fast ingen riktigt vet vad det är.
 
Nästa underlighet jag hittat i mitt hus:

Jag rev bort fyra gamla elelement som inte behövdes längre (har skaffat markvärme, och har bara sparat dem som reserv i fem år, men nu skulle de bort).

Det visar sig då att elementen är trefaselement, men av någon outgrundlig anledning har bara två faser kopplats in i varje element.

Dessutom hittade jag ett par taklampor kopplade med sockerbitar, utan dragavlastning. Hela vikten (lätta lampor, men ändå...) hängde alltså i sockerbiten. Inte ens en knut på kabeln för dragavlastning.

Det börjar definitivt bli dags att göra en inspektion av anläggningen.
 
Är elementen verkligen trefas? Normalt är de 230 eller 400v. 230v använder fas och nolla 400v använder två faser.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
De hade fyra trådar in, markerade som faser och skyddsjord. Bara två av faserna var inkopplade.

Det är möjligt att det är som du säger, men i så fall känns det lite konstigt att elementet hade den extra tråden. Jag tror jag får gå ut osch öppna ett och se om den är inkopplad internt...
 
Det finns inga element för vanliga bostäder som är trefaskopplade, det finns två faser och en fas + nolla. Dessutom kan man i bland ha en extra tråd för styrning till slavelement eller nattsänkning. Det borde sitta en "klisterlapp" på radiatorn som talar om vilken spänning det ska vara.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Nästa underlighet jag hittat i mitt hus:

Jag rev bort fyra gamla elelement som inte behövdes längre (har skaffat markvärme, och har bara sparat dem som reserv i fem år, men nu skulle de bort).

Det visar sig då att elementen är trefaselement, men av någon outgrundlig anledning har bara två faser kopplats in i varje element.

Dessutom hittade jag ett par taklampor kopplade med sockerbitar, utan dragavlastning. Hela vikten (lätta lampor, men ändå...) hängde alltså i sockerbiten. Inte ens en knut på kabeln för dragavlastning.

Det börjar definitivt bli dags att göra en inspektion av anläggningen.
Vissa värmeelement är byggda för 380/400 Volt, detta för att man behöver mindre säkringar/ström vid högre spänning. Viktigt att kolla att båda ledarna är säkrade och väljordat då man kopplar mellan två olika faser för att få den högre drivspäningen,

Så kolla att det inte är inte är tvåfas 400V innan, om du tänker koppla in dem , En av anslutningarna ska gå direkt till chassijord - där vill du absolut inte ha levande fas!

Ursäkta mitt mästrande här, bättre att att lägga ut en varning för mycket än att inte säga nåt , ifall du redan visste detta :|
 
Troberg skrev:
De hade fyra trådar in, markerade som faser och skyddsjord. Bara två av faserna var inkopplade.

Det är möjligt att det är som du säger, men i så fall känns det lite konstigt att elementet hade den extra tråden. Jag tror jag får gå ut osch öppna ett och se om den är inkopplad internt...
Kan det vara utgång för något slav som styrs av samma termostat? - Fast då bör det sitta lite åtskilt mellan in och ut.
 
O
De element som vill ha 400V brukar väl bara kopplas med 2 faser... Om jag minns rätt... För att sprida ut belastningen på elementen... Eller har jag tullat för mycket på mjölken till frukost? :)
 
Odjuret skrev:
De element som vill ha 400V brukar väl bara kopplas med 2 faser... Om jag minns rätt... För att sprida ut belastningen på elementen... Eller har jag tullat för mycket på mjölken till frukost? :)
Allt är mjölkens fel! Vuxna ska hålla sig till annat - LOL
 
Väldigt mycket snack och lite bilder på dåliga installationer i den här fina tråden de senaste sidorna.
 
Från hotellrummet på Gran Canaria. Platsar knappast som värsta, men...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troberg skrev:
De hade fyra trådar in, markerade som faser och skyddsjord. Bara två av faserna var inkopplade.

Det är möjligt att det är som du säger, men i så fall känns det lite konstigt att elementet hade den extra tråden. Jag tror jag får gå ut osch öppna ett och se om den är inkopplad internt...
Det är så man gör vid 400V radiatorer. De ska bara ha 2-fas 400V + jord men man "saxar" den tredje fasen till nästa radiator för att jämna ut belastningen. Om du tittar efter sätter jag en kaffe på att den överblivna fasen sitter i en blindplint.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.