thomasx skrev:
UTMANING!

Robert-san01, jag har en utmaning till dig. Lägg upp en video där du målar en 30kvm vägg med roller, ända in till hörnen, på under 10 minuter. När du gjort det, ska jag lägga upp en video som visar när jag målar en 30kvm vägg med min airless, ända in till hörnen. Så får våra forumvänner sedan se och jämföra själva.

Antar du utmaningen?
Har du en riktigt stor roller så går du över en vägg väldigt fort , så det går garanterat att måla lika snabbt .
Men ska du göra en normal rollning typ en hel arbets dag så är spruta bra mycket snabbare.

När våra målare på jobbet sprutar går alltid en efter med roller , dom gör en strycknig tak och väggar väldigt fort .
 
Frågade målarkompisen och han har jobbat som byggmålare i mer än 10år. Han skulle inte ta fram pumpen för mindre än typ 1/2 lgh, dvs minst 60m2 för att han ens skulle överväga pumpen.

Argumentet är att man måste maska så mycket mer och som Polos säger så måste det ändå dras ut med roller om det skall bli riktigt bra. För utom jobbet med att dra fram utrustningen.
 
Redigerat:
Hmm jag som precis övertalat maken att införskaffa en Wagner Project Pro 115 för att hinna måla om tak och väggar i vardagsrum, matrum och 2 sovrum på mindre än en vecka. Behöver man alltså ändå rolla efter?
 
Jag har bara målat fasad än men min, men vad jag kan förstå så bör man göra det.
 
Jag har en Wagner PP117 som jag målade om halva huset med invändigt. Då sprutade jag allt två gånger och har inte rollat, det blev hur bra som helst. Väggar och tak var tidigare målade vilken kanske har inverkan. Jag hade inte köpt någon spruta om det skulle rolls också, då försvinner lite vitsen tycker jag.

Sen är ju rengöringen av sprutan allt annat än kul och mycket vatten går det åt. Känns som om jag gjort fel om det skulle räckt med 10 liter vatten. Mätte inte med skulle tippa på att 100 liter ligger närmre sanningen...
 
pjodden skrev:
Jag har en Wagner PP117 som jag målade om halva huset med invändigt. Då sprutade jag allt två gånger och har inte rollat, det blev hur bra som helst. Väggar och tak var tidigare målade vilken kanske har inverkan. Jag hade inte köpt någon spruta om det skulle rolls också, då försvinner lite vitsen tycker jag.

Sen är ju rengöringen av sprutan allt annat än kul och mycket vatten går det åt. Känns som om jag gjort fel om det skulle räckt med 10 liter vatten. Mätte inte med skulle tippa på att 100 liter ligger närmre sanningen...
Läs manualen... ;)
Jag brukar använda mig av två tiolitershinkar, ungefär halvfulla.
Filtret i pistolhandtaget sköljer jag av under kranen.

Jag har heller aldrig rollat efter sprutning, och det har också blivit hur bra som helst. Garageportarna gick jag dock över med pensel, men det var för att få just en yta som såg penselmålad ut. Det tar inte många minuter att ta fram sprutan och fixa till den, säkert inte mycket mer än att ta fram rollerprylarna och fixa det.

När vi hade en målarfirma inne och målade på jobbet så sprutade de där, och de gick inte efter med roller. Även där blev resultatet alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Var lite inne på en sådan hör när jag köpte sprutan men målarkompisarna dissade den totalt.

[länk]
Får du inte låna pump av dina målarkompisar när du ska måla? ;)
 
Lite av problemet när man sprutar är ju att det blir för bra, jag har rollat efter bara för att få lite gräng.
 
Vad för tillbehör rekommenderas?
 
thomasx skrev:
Får du inte låna pump av dina målarkompisar när du ska måla? ;)
Det får jag. Men det är billigare att köpa en än att åka från Stockholm till Åre eller Umeå och låna.
 
Åttioettan skrev:
Vad för tillbehör rekommenderas?
Piska och Sviel.

Slitdelar om du tänker köra väldigt mycket.
 
Vilket munstycke och filter rekommenderas till vanlig väggfärg?
 
Åttioettan skrev:
Vad för tillbehör rekommenderas?
En förlängning till pistolen är det enda tillbehör jag känt behov av, och den har varit till stor hjälp när jag målat tak eller av olika anledningar inte kunnat stå så nära väggen. Med förlängning kan man även ha nytta av en svivel om man vill måla högt upp på väggen utan att använda trappstege.
 
Redigerat:
Åttioettan skrev:
Vilket munstycke och filter rekommenderas till vanlig väggfärg?
515 tycker jag funkar bra till Väggar/tak, måste även instämma med dom som säger att du ska rolla efter du sprutat, blir betydligt bättre, och är man inte van att spruta blir det nästan ett måste!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.