Presic. Rosten är pga att det blir kondens på huset till cirkpumpen som är i gjutjärn. Järn rostar.
Detta är fullt normalt. Har sett pumpar som är 25 år gamla och fulla med rost. Men cirkpumpen fungerar ändå som den ska.

Har aldrig bytt en Brinepump pga att den "rostat" sönder. Drivsidorna brukar sluta fungera men då pga normalt slitage efter xx antal år.

Även en isolerad pump får kondens. Men de ligger då kvar vatten i isoleringen som förmodligen skulle förvärra rostangreppet på en brinepump.

Isolering runt en cirkpump brukar oftast vara för att minimera värmeförluster.
 
Robert-san01 skrev:
Stämmer att den vart oförsäkrad i 28 mån från Theminas sida. Det står att det är 36 mån garanti så försäkringen har inte gått in än. Dessutom täcks den av hemförsäkringen och det bör inte vara något åldersavdrag redan.
Fast pumpen måste registreras hos försäkringsbolaget omgående efter installation. Om jag inte minns fel är det bolaget Arctic som står för försäkringen. När jag började kolla igenom vilka brister som fanns i vår affär så upptäckte jag att vi skulle ha fått papper från Arctic någon månad efter installation. När jag ringde och kollade så hade inte vår ÅF lämnat in några uppgifter om vår pump. Detta ordnades dock efter ett samtal till Thermia, men så ska det ju inte gå till.
 
Det stämmer säkert för att försäkringen skall gälla efter garantin gått ut. Men just nu är det garanti och inte försäkring som gäller.
 
docboy skrev:
Presic. Rosten är pga att det blir kondens på huset till cirkpumpen som är i gjutjärn. Järn rostar.
Detta är fullt normalt. Har sett pumpar som är 25 år gamla och fulla med rost. Men cirkpumpen fungerar ändå som den ska.
Men du måste väl ändå hålla med om att pumpen inte är anpassad för den miljö den ska befinna sig i? Det går utmärkt att skydda gjutjärn mot ytrost genom att lägga på någon slags ytbehandling, t ex pulverlack. Nu menar jag givetvis inte att Thermia själva ska pulverlacka...men de skulle kunna välja en annan pump.
 
C
Robert-san01 skrev:
Som de andra skriver så måste ni fortsätta strida mot den ni köpt pumpen av och det är ÅF, inte Thermina.
Exakt, det slog mig också och det är väl värt att upprepas.

Det är t.o.m risk att ni gör er själva en otjänst genom att låta Thermia (via andra ÅF) eller andra mecka med installationen även om det är fullt förståeligt om ÅF gör sig otillgängliga eller vägrar rätta till saker och ting.

Att rikta konsumenträttsliga anspråk (dvs. ARN osv.) direkt mot Thermia kommer sannolikt inte att leda någonstans. Fokusera på er avtalspart, ÅF, istället.
 
cpalm skrev:
Fokusera på er avtalspart, ÅF, istället.
Och om denne vägrar att kommunicera?
 
Paxman skrev:
Men du måste väl ändå hålla med om att pumpen inte är anpassad för den miljö den ska befinna sig i? Det går utmärkt att skydda gjutjärn mot ytrost genom att lägga på någon slags ytbehandling, t ex pulverlack. Nu menar jag givetvis inte att Thermia själva ska pulverlacka...men de skulle kunna välja en annan pump.
Det är pulverlack på cirkpumpen. Så du menar att tex en pumpautomat som är en vattenpump i gjutjärn inte är anpassad för att pumpa vatten och stå i fuktig miljö bara för att den är gjord i gjutjärn.
Om cirkpumpen inte skulle klara av ytlig rost så skulle de ju inte sätta dit den.
De har ju trots allt gjort värmepumpar i över 30 år.
 
Paxman skrev:
Och om denne vägrar att kommunicera?
Då stämmer man ÅF eller skickar honom till ARN. Även om man tycker att Thermina borde ta sin ÅF i örat så är det ÅF ni har juridiskt avtal med, inte Thermina.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
Paxman skrev:
Och om denne vägrar att kommunicera?
Ungefär som att leta under lyktstolpen istället för där man tappade något för att det är ljusare där...

Tycker dessutom inte att lite rost på brine-pumpen är något att hetsa upp sig över. Det är ungefär som att titta på avgassystemet eller bromsskivorna på en bil och bli upprörd över att det har rostat där. Vissa saker rostar helt enkelt, utan att det behöver vara något fel på produkten för det. Jag har sett brine-pumpar som sett ut som rena rostklumpar men ändå tuffat på bra.
 
docboy skrev:
Så du menar att tex en pumpautomat som är en vattenpump i gjutjärn inte är anpassad för att pumpa vatten och stå i fuktig miljö bara för att den är gjord i gjutjärn.
Inte på något sätt, gjutjärn är ett mycket bra material. Det jag menar är att pumpen borde ytbehandlats för att skydda gjutjärnet för att undvika ytrost. Detta är pumpar som står inne i folks hem, inte allt för sällan i tvättstugor, och de flesta bryr sig om hur saker i deras hem ser ut. De står inte ute i en ladugård där det mesta är mer eller mindre slitet och rostigt.

Jag är inte direkt orolig för funktionen, jag har redan tidigare fått förklarat för mig att pumparna går trots att de ser ut som något som kom upp med regalskeppet Wasa, men jag tycker ändå att komponenter i en högteknologisk produkt man betalar så mycket pengar för inte ska se ut så efter ett år.

Om det nu är omöjligt att sätta i komponenter som klarar miljön utan att se ut som om de är skrotfärdiga bör man informera konsumenten om detta. "Vissa komponenter i denna pump kan redan inom ett år drabbas av kraftig ytrost. Detta är helt normalt och påverkar inte komponenternas funktion."
 
Robert-san01 skrev:
Då stämmer man ÅF eller skickar honom till ARN. Även om man tycker att Thermina borde ta sin ÅF i örat så är det ÅF ni har juridiskt avtal med, inte Thermina.
Javisst, i de flesta andra fall är ju det det normala. Men när det gäller Thermia så bygger hela deras marknadsföring på att de lovar att ta hand om de konsumenter som väljer deras produkter. De skryter om sitt ÅF-nät som är SÅÅÅÅ bra. När sedan en kund har oturen att välja en ÅF som inte är bra så spelar Thermia förvånade och kan inte förstå att en sådan ÅF finns i deras "familj". I mitt fall fick jag hjälp, men jag har läst om många (TS är ytterligare en) där Thermia bara slår ifrån sig.

I mina ögon är detta vilseledande marknadsföring.
 
DIY_freak skrev:
Tycker dessutom inte att lite rost på brine-pumpen är något att hetsa upp sig över. Det är ungefär som att titta på avgassystemet eller bromsskivorna på en bil och bli upprörd över att det har rostat där. Vissa saker rostar helt enkelt, utan att det behöver vara något fel på produkten för det. Jag har sett brine-pumpar som sett ut som rena rostklumpar men ändå tuffat på bra.
Se mitt tidigare svar. Det är en stor skillnad på avgassystemet på en bil och en värmepump som står inne i mitt hem. Jämförelsen haltar därför rejält. Vi kan välja en annan, lite bättre jämförelse; om jag skulle upptäcka att någon komponent bakom mitt kylskåp såg ut som brinepumpen i min värmepump efter ett år så skulle jag kräva att skåpet skulle bytas ut, även om den fungerar som den ska. Jag är också övertygad om att den ÅF som sålt skåpet inte skulle tveka att ta tillbaka den, och skulle sedan inte ta in den typen av skåp längre.

Givetvis handlar detta om känslor, inte rationellt tänkande. I mitt hem ska saker inte rosta då det sättet, speciellt inte på så kort tid.
 
Många gånger missar tyvärr ÅF att informera att injustering inte ingår, vilket nog de flesta kunder förväntar sig i de fallen. Missar man här så är det bäddat för ev konflikt och missnöje.

I offerten som jag fick när värmepumpen byttes ut till IVT stod det klart och tydligt att kund ansvarar för luftning av radiatorkrets, injustering av driftkurva och rumstemperatur.

Har inte ÅF tecknat försäkringen än så är det ett avtalsbrott och där tycker jag att Thermia borde hjälpa till om så är fallet. Det stod i mitt avtal att man skulle höra av sig till Arctic om man inte fått försäkringsbevis inom 30 dagar efter pumpen togs i drift. Tog c 5 dagar innan jag fick försäkringsbrevet.

Rost på KB pumpen är bara kosmetiskt, den kommer att hålla ändå. Min KB pump sitter i ett skyddande skal av frigolit. Ingen rost än och pumpen är mer än 6 år.
 
C
Paxman skrev:
Men när det gäller Thermia så bygger hela deras marknadsföring på att de lovar att ta hand om de konsumenter som väljer deras produkter. De skryter om sitt ÅF-nät som är SÅÅÅÅ bra.
Har du något exempel?

Tittar t.ex. på den ÅF-sidan som länkats tidigare och kan inte se några löften om ÅF:s förträfflighet annat än att de skall vara utbiildade och certifierade av Thermia, vilket säkert inte är någon lögn även när det gäller de ÅF som förekommer här.

Tittar man på supportsidorna så hänvisar de ideligen till att det är ÅF man i första hand skall vända sig till. Inget konstigt med det.
 
fusion skrev:
Många gånger missar tyvärr ÅF att informera att injustering inte ingår, vilket nog de flesta kunder förväntar sig i de fallen. Missar man här så är det bäddat för ev konflikt och missnöje.
Det stämmer väldigt bra med vår upplevelse. Det är här som Thermia brister i sin marknadsföring. Så här står det om "Thermia Trygg":


Thermia Trygg

Från installation till support och garanti
Varje värmepump vi säljer är kvalitetssäkrad genom Thermia Trygg [...]


I Thermia Trygg ingår

Hjälp med hela installationen via en certifierad återförsäljare
Installation - kvalitetssäkrad av Thermia
- rätt dimensionering
- korrekt inmontering och snyggt utförande
- driftsättning och injustering för optimal besparing och funktion
- överlämning och tydlig introduktion för dig som användare [...]


Observera formuleringen "Varje värmepump vi säljer är kvalitetssäkrad genom Thermia Trygg" samt "Installation - kvalitetssäkrad av Thermia". I princip är ingen av punkterna uppfyllda när det gäller vår installation.

1. Jag ställer mig tveksam till att dimensionen är tillräcklig eftersom vi inte får upp värmen i källaren samt att varmvattnet ibland inte är tillräckligt varmt, och då är vi bara två vuxna.

2. En del saker är inte monterade enligt installationsanvisningen men dessa ska enligt Thermia inte ha någon negativ påverkan på funktionen. En del saker är verkligen inte snyggt gjorda...men det är ju subjektivt.

3. Visst pumpen är driftsatt och fungerar, men någon injustering gjordes aldrig så vi har ingen aning om ifall besparing och funktion är optimal.

4. Som nämnts tidigare, så fort pumpen stod på plats och var driftsatt så hörde vi ingenting mer från ÅF.

Jag hävdar med en dires envishet att detta är Thermias ansvar eftersom det är de som säljer sina produkter med dessa löften. De kan inte lämpa över hela ansvaret på deras ÅF.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.