Väldigt oseriöst, nästan som man vågar knappt tro att ett företag levererar nya fönster i det skicket samt att de fönstren ser knappt nya ut men det är väl en helt annan sak. Jag hade aldrig betalat hela fakturan ifall jag beställt något nytt och det kom med en sån spricka.
 
Det hör till med litet rinnande målfärg och andra skönhetsfläckar på fönster av god kvalitet. Målfärger som ger perfekt yta brukar nämligen ge dåligt rötskydd och tvärtom. Man får välja mellan perfekt yta och teknisk kvalitet. Att använda vanliga gångjärn som kopplingsgångjärn är väl inte fel om man gör arbetet rätt.
Nu har de bevisligen inte gjort arbetet rätt..... de där sprickorna återkommer på mer än en båge så är det helt klart att de har slarvat. Sådana fönsterbågar skulle jag aldrig täckas leverera åt någon kund.

Gör om och gör rätt!...... eller ett rejält prisavdrag för den sekunda varan du fick.
 
Det är sprickor i varenda båge. De vet precis vad som händer och gör medvetet sprickor då det enligt dem "inte stör då det handlar om en yta där det ej påverkar något varken funktion eller synligyta". Har försökt att få dem att gå med på ett prisavdrag men även det var helt omöjligt. Kompensationen vi fick var några extra stormhaspar till överljusen. Det borde innebära att även de tycker att sprickorna inte är helt ok.

Jag har nu tröttnat och gett upp och tänker därmed avslöja vilket företag det handlar om. Det är Kulturfönster i Lenhovda AB. De har en jättefin hemsida där de gör en grej av att de använder kärnvirke och handmålar med linoljefärg. Lätt att bli lurad (som vi blev) att de är superseriösa. Kolla gärna http://www.kulturfonster.eu/.
 
Hoppas du inte menar att du ger upp och betalar fakturan? För det bör du inte göra, bara att bestrida den eller gillar du och få pajade fönster då är det bara att pröjsa :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Den som medvetet ställer till såna där sprickor i varenda båge skall inte kalla sig fönstersnickare....... tycker jag i alla fall.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Håller med. Kan inte kalla sig yrkesman om man levererar spräckta grejer.Om en anställd ställt till med ngt dylikt, och inte bättrar sig, skulle han få sopa golv tills han slutar självmant. Troligen hade det räckt att använda skruv med borrspets. http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid82-83.pdf
Inte ens dyra. Småsnålt att fuska med detaljer.
Gångjärnen har jag inga synpunkter på. Men så fräser jag också alltid in sånt. Det har kulturfönster gjort, men på snikmaner med fals hela vägen.

mvh Findus

PS.Kunde inte motstå att titta på hemsidan :). Roligt med reklamprosa där de pläderar för kvalitet. 100årig kärnfura. Har ett minne från skogsarbetarutbildningen jag gick 1986 att omloppstiden för tall är 120 år i Sverige.DS
 
Tråkigt att en firma med sådana ambitioner stupar på simpla detaljer.
Tips till TS:
Betala till firman vad du tycker dessa fönster med sina fel är värda. Skicka en skriftlig reklamation och behåll en kopia som visar datum. Då är du säker mot inkasso och kronofogden.
Meddela leverantören att du tänkte koppla in ARN om de inte avhjälpa felet (undrar om spackel räcker).
Kör hårt!!!
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Saxat från deras hemsida " Att göra fönster är ett gediget hantverk, som tar många år att lära sig. Våra duktiga hantverkare är yrkesskickliga och stolta över sina fönster. Eftersom vi tillverkar våra fönster från grunden är det inga problem för oss att måttanpassa efter dina behov och önskningar."

TS ! Fråga om de kan ta in bilder från dina bågar som referensbilder om de nu är så stolta.
 
Tack för sympati och alla goda råd! Tyvärr var jag korkad nog att betala innan jag postade här. Just då kändes det som att vi bara ville komma vidare och fixa allt som behövdes inför förestående fasad- och fönsterbyte. I efterhand kunde jag onekligen haft lite mer is i magen. Med ert stöd i ryggen hade det känts betydligt tryggare att bestrida fakturan. Man lär så länge man lever... Det var i alla fall skönt att få bekräftat att inte bara vi tyckte det var märkligt med sprickor i helt nya fönster. Av ett företag som gör en så stor grej av kvalitet dessutom. Nu vet ni i alla fall var ni inte skall handla.

Vad tror ni är bästa sättet att åtgärda sprickorna? Lim, spackel/fog? Själv är jag mest inne på lim. Tänker att limmet styvar upp bågarna samtidigt som det skyddar mot fuktinträngning.
 
dengroth skrev:
Tack för sympati och alla goda råd! Tyvärr var jag korkad nog att betala innan jag postade här.

[...]

Vad tror ni är bästa sättet att åtgärda sprickorna? Lim, spackel/fog? Själv är jag mest inne på lim. Tänker att limmet styvar upp bågarna samtidigt som det skyddar mot fuktinträngning.
Well, de har åtminstone strukit sig från min lista av potentiella leverantörer. (Jag letar fönster inför ett byte asap.)

Det enda rimliga i det här läget är väl att skruva ur gångjärnen, tvinga in lim i sprickan, tvinga ihop och sedan göra som de borde gjort från början: borra.
 
S
tack för varningen!

Tråkigt att få sprillans nya fönster förstörda av tillverkarens inkompetens.
 
C
Dessutom, vad f-n, de har inte ens försänkt och målat in gångjärnen. Vad är det för trähantverk att vara stolt över?
 
cpalm skrev:
Dessutom, vad f-n, de har inte ens försänkt och målat in gångjärnen. Vad är det för trähantverk att vara stolt över?
Mellan fönsterbågarna är detta helt normalt eftersom man eftersträvar en liten luftspalt. Normalt sett har man 1-1,5mm spalt med rätt gångjärnstyp.
 
C
Johan Gunverth skrev:
Mellan fönsterbågarna är detta helt normalt eftersom man eftersträvar en liten luftspalt. Normalt sett har man 1-1,5mm spalt med rätt gångjärnstyp.
Fast med de gångjärnen de använt hade de så vitt jag kan se fått just en sådan spalt om de hade planförsänkt dem.
Jag har då aldrig sett några fönster av "allmoge"-stil som inte har försänkta gångjärn. Att man monterar utanpåliggande på moderna fönster är en annan sak, men då - som du skriver - med en annan typ av gångjärn.
Och vad har målningen med spalten att göra?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
cpalm skrev:
Fast med de gångjärnen de använt hade de så vitt jag kan se fått just en sådan spalt om de hade planförsänkt dem.
Jag har då aldrig sett några fönster av "allmoge"-stil som inte har försänkta gångjärn. Att man monterar utanpåliggande på moderna fönster är en annan sak, men då - som du skriver - med en annan typ av gångjärn.
Och vad har målningen med spalten att göra?
Jo, det hade varit ett sätt att lösa problemet med för stor luftspalt med fel typ av gångjärn. De hade säkert spräckt träet ändå.
Både RM och Tanum använder rätt gångjärn och det är alltid utanpåliggande, ej försänkta. Samtliga gamla hantverksmässigt tillverkade fönster jag har hanterat i tidigare har haft en liknande eller samma typ av gångjärn. Vi talar alltså om gångjärnet mellan bågarna. Det som aldrig syns och där det skall finna en liten luftspalt. Försänker man detta gångjärn förstör man hela funktionen med kopplade fönster.

I övrigt skall naturligtvis gångjärnen vara försänkta, t.ex. mot ytterkarm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.