Eh, brukar man måla över uttagen?
 
  • Gilla
linko
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Fann även airlessprutor (handburna) för ca 1000 kr (länk byggmax) går de ens att jämföra med en Wagner P115? Blir det ungefär samma resultat 1000 kr spruta airless som HVLP.....? Känns litet för bra för att vara sant.
Är det verkligen en "pump"? Tycker det ser ut som en turbin.
 
Robert-san01 skrev:
Eh, brukar man måla över uttagen?
Min erfarenhet är att det alltid görs, ja, även om jag aldrig gör det själv.
 
Robert-san01 skrev:
Är det verkligen en "pump"? Tycker det ser ut som en turbin.
Tja, det står i alla fall så här i byggmax info...

NEW! Black & Decker 6.4 GPH Airless Sprayer
 
Såg det, men det står inte att det är en högtryckspump.
 
De hade en reklamfilm på ByggMax där de hela tiden säger 'airless'. Titta gärna och jämför :) Ryobis P61 eller vad den heter (bauhaus, 1000 kr) står som 'airless' också även om jag är tveksam till om det blir samma effekt.
 
Tittade lite på en reklamfilm om B&D sprutan där man målar plank mm.

Inget jag skulle måla en vägg med. Lovar att det går snabbare med en elementroller.
 
Man i frågan om
A) billig HVLP
B) billig 'airless'
C) Wagner 'airless'
.....?

Edit: och då pratar jag resultat inte tid.
 
Redigerat:
Robert-san01, vilket airless-spruta kör du med?
 
Lime113 skrev:
Man i frågan om
A) billig HVLP
B) billig 'airless'
C) Wagner 'airless'
.....?

Edit: och då pratar jag resultat inte tid.
Det är många faktorer som spelar in, så det är nog svårt att säga så där på rak arm utan genomförliga tester.
Men, om ditt krav är bästa möjliga resultat till lägsta möjliga pris, då står du nog inför en tuff utmaning.

Jag har en Wagner HVLP och en Wagner Airless, att använda HVLP för måla väggar och dylikt skulle inte falla mig in. Jag har provat att måla ett staket med den en gång, det räckte, tack.

Slutresultatet, jag kan inte säga att det blev sämre med HVLP'n, men det är svårare att få det bra. Du måste späda färgen med en HVLP, vilket gör att den rinner lättare, och du kan inte lägga på så mycket färg åt gången, och måste istället lägga fler lager.

Med Airless kör man med färgen som den är och får ett, i många fall, täckande lager direkt som ser alldeles utmärkt ut. Jag har målat. Jag har väl målat över 400 kvm med min airless, väggar och tak, inne och ute.
 
Titan XT250. Tror det är samma som Wagner 117 men med röda kåpor.

Köpte till så jag har 20m slang, 50cm läns, piska och svivel.

Köpte den främst för att måla fasaden, men det kommer nog bli lite väggar och tak vad det lider.
 
UTMANING!

Robert-san01, jag har en utmaning till dig. Lägg upp en video där du målar en 30kvm vägg med roller, ända in till hörnen, på under 10 minuter. När du gjort det, ska jag lägga upp en video som visar när jag målar en 30kvm vägg med min airless, ända in till hörnen. Så får våra forumvänner sedan se och jämföra själva.

Antar du utmaningen?
 
Robert-san01 skrev:
Titan XT250. Tror det är samma som Wagner 117 men med röda kåpor.

Köpte till så jag har 20m slang, 50cm läns, piska och svivel.

Köpte den främst för att måla fasaden, men det kommer nog bli lite väggar och tak vad det lider.
Och du målar inte snabbare med den än med en roller? Då är det nog inte samma som wagner.
 
Har tyvärr ingen vägg att måla.

Hade vart ett intressant test om man tagit med allt från öppna burken till städat och klart.
 
thomasx skrev:
Och du målar inte snabbare med den än med en roller? Då är det nog inte samma som wagner.
Själva målningen går mycket fortare med pumpen. Men med uppstart, rengöring mm så är ett rum precis på gränsen för att ta fram sprutan enligt mig.

Jag skall konsultera kompisar som jobbar som målare vad de tycker är gränsen. Återkommer med svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.