Lime113 skrev:
Hade ett långt och vettigt samtal med målarkvinna på Hornbach innan köp. Då vi pratade om väggar och tak tycker man ju att hon borde kunna nämnt 'nej HVLP ska du inte köra på väggar'.
Ja, det kan man tycka, men man ska inte glömma bort att tillverkarna av HVLP själva marknadsför dem bl.a. för just det syftet, att måla väggar inomhus. Och de funkar ju för det, det är bara så mycket snabbare med en airless. Så jag tycker nog inte man ska klandra en enskild säljare, möjligen varuhuset för att de inte har säljare med bättre egen erfarenhet, men då måste jag ändå lägga till att Hornbach ändå är det varuhus som, i min mening, har de mest kompetenta säljarna, ofta personer som själva jobbat som hantverkare innan de blev säljare. Sedan kostar ju en airless några gånger mer.

Jag har både HVLP och airless. Jag har inte använt HVLP en enda gång efter att jag köpte airless-sprutan. Kanske ska ta och sälja den, någon som är intresserad av en Wagner HVLP? Tror den heter 850 eller någonting sådant. :)
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Och de funkar ju för det, det är bara så mycket snabbare med en airless.
Nja är det bara en fråga om hur snabbt det går att måla så borde det ju gå att köra med HVLP. Så jag antar att även täckning etc (som Robert nämnde) gör skillnad med :)

thomasx skrev:
Hornbach ändå är det varuhus som, i min mening, har de mest kompetenta säljarna, ofta personer som själva jobbat som hantverkare innan de blev säljare. Sedan kostar ju en airless några gånger mer.
Just därför, vi pratade länge om modeller, skillnaden att lägga sig i <1000 kr, 1000-2000 och >3000 kr segmentet och vad man kan måla och inte. Så det borde kommit fram ett 'nja, det kan funka men ska du inte rolla istället?'.

Oavsett jag har lärt mig något och kanske förhoppningsvis några fler här inne.
Vad är förresten absolut billigaste priset för en airless (lågsegment) >1000 kr? Eller ligger de alltid över 2-3 tusen?
 
Lime113 skrev:
Nja är det bara en fråga om hur snabbt det går att måla så borde det ju gå att köra med HVLP. Så jag antar att även täckning etc (som Robert nämnde) gör skillnad med :)
Precis! Eftersom du får så mycket sämre täckninge med en HVLP, måste du måla fler gånger. Kolla videon nedan så ser du hur man jobbar med en airless.


Lime113 skrev:
Just därför, vi pratade länge om modeller, skillnaden att lägga sig i <1000 kr, 1000-2000 och >3000 kr segmentet och vad man kan måla och inte. Så det borde kommit fram ett 'nja, det kan funka men ska du inte rolla istället?'.

Oavsett jag har lärt mig något och kanske förhoppningsvis några fler här inne.
Vad är förresten absolut billigaste priset för en airless (lågsegment) >1000 kr? Eller ligger de alltid över 2-3 tusen?
Men det handlar ju en hel del om vad du själv sa också, under det där långa samtalet ;)

Jag köpte min Wagner P117 på Hornbach med prisgaranti från Conrad och hamnade mellan nånstans runt 3700 vill jag minnas.
Jula hade någon airless-spruta men det är tydligen borta ur sortimentet. Jag har ingen aning om eventuella billighetssprutor. Men så pass snabbt som det går med en airless, och kostnaden för färgen, och pengarna man sparar in på att göra det själv istället för att anlita en målare, så ser jag den kostnaden som ganska liten. Därtill kan man säkert sälja sprutan på blocket, eller här på forumet, om man vill, när man är klar, och få igen en del av pengarna.

Har man en del att måla så är en Wagner P117 (och kanske P115 har inte testat den själv) värd vartena öre. P115 är väl lite billigare än P117 tror jag.
 
thomasx skrev:
Precis! Eftersom du får så mycket sämre täckninge med en HVLP, måste du måla fler gånger. Kolla videon nedan så ser du hur man jobbar med en airless.
Lyckades inte hitta länk/video i fall den var inbäddad i texten.
Fann P115 här (med film :)) Byggmax


thomasx skrev:
Men så pass snabbt som det går med en airless, och kostnaden för färgen, och pengarna man sparar in på att göra det själv istället för att anlita en målare, så ser jag den kostnaden som ganska liten. Därtill kan man säkert sälja sprutan på blocket, eller här på forumet, om man vill, när man är klar, och få igen en del av pengarna.

Har man en del att måla så är en Wagner P117 (och kanske P115 har inte testat den själv) värd vartena öre. P115 är väl lite billigare än P117 tror jag.
Jag är väl av den skolan att jag undviker att måla så långt som möjligt. Tapetserar hellre och låter det sitta så att det blir så få tillfällen som möjligt. Beror väl dels på själva målandet, förberedelserna och materialkostnader... I alla fall jag köpte sprutan för jag tyckte det var kul. Var så ful att jag plockade upp Hornbachs egna Pattfield (500 W) för 399 kr, tror inte jag hade blivit mer nöjd med en B&D för 1 000 kr. Så nästa steg är väl airless :p Kanske på blocket i framtiden.

Så det är väl litet strategin (bita i det sura äpplet eller sopa under mattan) som får avgöra, måla eller undvika att måla :)
 
thomasx skrev:
Precis! Eftersom du får så mycket sämre täckninge med en HVLP, måste du måla fler gånger.
Glömde den viktigaste frågan. Kan jag då, om jag har tid och ork, köra HVLP flera lager på vägg (för att få täckning) eller blir det fortfarande kasst för att det inte blir jämt....?
 
Lime113 skrev:
Glömde den viktigaste frågan. Kan jag då, om jag har tid och ork, köra HVLP flera lager på vägg (för att få täckning) eller blir det fortfarande kasst för att det inte blir jämt....?
Du kan (måste) köra flera lager, och det kommer att bli bra. Lägg på så mycket färg du kan i varje omgång utan att det börjar rinna, så du inte behöver köra fler gånger än nödvändigt.
 
Fann även airlessprutor (handburna) för ca 1000 kr (länk byggmax) går de ens att jämföra med en Wagner P115? Blir det ungefär samma resultat 1000 kr spruta airless som HVLP.....? Känns litet för bra för att vara sant.
 
Någon som kan svara på skillnaden i tidsåtgång mellan att rolla och att sprutmåla en vägg? Hur mycket yta ska det handla om innan det blir värt att spruta?

Jag får erkänna att jag är hemskt oerfaren men tycker inte det varit så farligt att rolla de gånger jag målat. Men då har det varit enstaka mindre rum (7-13 kvm).
 
Tror faktiskt det går fortare att rolla om det är typ enstaka litet rum. Rengöring tar nog längre tid än målningen. Skulle säga att valet av färg är nästan viktigare än metod.
 
Robert-san01 skrev:
Tror faktiskt det går fortare att rolla om det är typ enstaka litet rum. Rengöring tar nog längre tid än målningen. Skulle säga att valet av färg är nästan viktigare än metod.
En airless-spruta med vattenbaserad färg är ganska snabbt rengord. Det går fortare än att rengöra en roller... ;)

En 10x3 meter vägg tar ca 10 minuter att måla med en airless-spruta. Kolla som sagt youtube videon som jag länkade tidigare, där ser ni hur snabbt det går att måla en vägg.
 
Nja, rollern drar man av och slänger. Sprutan behöver du köra igenom rätt mycket vatten och sedan skall allt plockas ihop.

Du rollar en vägg på under 10min också.
 
Jag ser nu att videon jag länkade, eller trodde att jag länkade, inte kommit med. Hittade inte exakt samma nu, men här kommer en annan. På denna kan man se att det blir en rand i kanten av det sprutade, får man en sådan rand har man inte ställt in trycket rätt, vilket målaren på den här videon alltså inte gjort. Det är en enkel justering på sprutan.

[video=youtube;1U5YI_VYV1w]https://www.youtube.com/watch?v=1U5YI_VYV1w[/video]
 
Här var den första videon.

[video=youtube;vfV5h9XUh94]https://www.youtube.com/watch?v=vfV5h9XUh94[/video]
 
Robert-san01 skrev:
Nja, rollern drar man av och slänger. Sprutan behöver du köra igenom rätt mycket vatten och sedan skall allt plockas ihop.

Du rollar en vägg på under 10min också.
Nej, jag rollar inte 30 kvm på under 10 minuter, kanske du gör, vad vet jag, man jag gör inte det, och jag tror inte det är många som gör det, inte med ett gott resultat i alla fall.

Allt ska alltid plockas ihop, oavsett verktyg. Så mycket vatten går inte åt. Jag brukar köra ca 10 liter. Det är inte mer än vad som går åt att tvätta verktygen vid annan typ av målning.
 
Lime113 skrev:
Fann även airlessprutor (handburna) för ca 1000 kr (länk byggmax) går de ens att jämföra med en Wagner P115? Blir det ungefär samma resultat 1000 kr spruta airless som HVLP.....? Känns litet för bra för att vara sant.
Se där ja, har jag inte sett innan. Mitt förtroende för B&D är nära noll, men det byter ju inte att den här sprutan inte håller måttet. Du får testa och berätta om dina erfarenheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.