Igensatt någonstans i sprutan. Prova att köra vatten i den och rensa. Hur funkar det? (Antar att du kör vattenbaserad färg?)
 
Filtrerar du färgen när du fyller sprutan?
 
Jag körde rent vatten och då gick det fint. Körde efter det med färgen men det sket sig direkt.
 
Det gör jag dock inte. Sitter filter i koppen men det kanske sätter igen sig?
 
Patrik829 skrev:
Det gör jag dock inte. Sitter filter i koppen men det kanske sätter igen sig?
Hur ser filtret ut när sprutan felar? Vill bara säga att jag inte är någon expert på något sätt, men filtreringen var min första tanke då jag sett detta på många DIY-filmer. Framförallt på sprutor med koppen på ovansidan..
 
Är det någon av er som vet om man kan använda kivisil fasadfärg med en Wagner projekt 115 eller 117?
 
Säger nej då den enligt spec innehåller korn.
 
Kan hända det går, men du kommer behöva ha mkt större munstycke, på jobbet målar vi med struktur färg, då använder vi större munstycke, för att "kornen" ska komma ut.
 
Men man får ju med största jättemunstycket när man köper en Projekt 117...
 
Målar ert par spegeldörrar med min Ryobi P620, Sadolin V Super lackfärg. Första lagerna gick bra, andra strykningen spottade den en hel del dock. Testade att späda ut färgen mer (trots att den redan spätts ut lite mer än första gången) men fortfarande spottar den en del med rinningar som följd. Kan färgen ha spätts ut för mycket tro? Ska inte måla igen förrän i övermorgon så har inte kunnat testat blanda nytt, med mindre utspädning, själv än. Vad tror ni? Försöka med tjockare, eller är spottande bara pga för tjockt?
 
Har precis inhandlat en billigare HVLP som jag är väldigt nöjd med.
Dock diskuterar jag och sambon huruvida vi bör använda den eller inte i pågående målarprojekt eller köra roller

Sovrum – Spacklade lättbetongväggar och gips blandat som kommer få armeringsduk och sedan en väggfärg. Här borde man kunna spruta väl?
Hall – Målad lättbetong (med spackellagningar här och där). Ska grundmålas och sedan få en grå nyans. Sambo är orolig för att det blir för hög finish och att vi istället bör köra roller på grundfärgen.

Vad tror ni, spruta eller roller och var?

Här är några bilder från när jag lekte igår kväll (i hallen).
IMG_20160310_060317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160310_060346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160310_060348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160310_060405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HVLP är inte lämplig för väggar och tjock färg. Där är det Airless-pump jag skulle rekommendera eller roller. Som du kan se blir täckningen inget vidare med en HVLP.
 
Tack Robert! Fick höra liknande kommentarer igår från Beckers och Färglabbet så börjar inse att det nog tyvärr är så. Samtidigt lär jag nog köra en del lister och träräcken med sprutan. Tack igen! :)
 
Den är toppen till snickeriet! Jag renoverade ytterdörrarna med en HVLP och de ser ut som nya.
 
Hade ett långt och vettigt samtal med målarkvinna på Hornbach innan köp. Då vi pratade om väggar och tak tycker man ju att hon borde kunna nämnt 'nej HVLP ska du inte köra på väggar'.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.