Ja, vi har lagt ny altan och det blir ganska stora/lagom springor om man lägger 3mm mellan brädorna. De har både torkat någon vecka och varit nyköpta och sura. Mitt tips är att lägga dom så nära man vågar för att kunna justera lite under arbetet. Alla brädor är inte exakt lika vilket gör att det blir lite glapp vid vissa skarvar.
Vad gör det om det skulle ligga kvar nästan kloss? bättre än att det blir 10-12 mm glapp i alla fall!
Lägg 1mm mellan så har du minsta möjliga arbetsmån. Om du är säker på att varje skift blir rakt så kan du lägga kloss mot!
 
Har det någon betydelse om altanen ligger under tak eller inte när det gäller krympningen?
 
atteso skrev:
Har det någon betydelse om altanen ligger under tak eller inte när det gäller krympningen?
Om det är ett uterum du bygger så lär där bli ännu varmare, och träet krymper snabbare än normalt, så som jag sagt innan, lägg dem kloss om du vill bli nöjd
 
Njae inget uterum, men en altan under plasttak och med väggar på två sidor, men jag förstår vad du menar.
 
Kul läsning. Men ca 80% har svarat dikt an.
För att koplicera det hela så kommer 50% av min altan att ligga under tak och resten inte.

Så vad göra? 50% dikt an och 50 % med 2mm?

:) ;D :)
 
marnil skrev:
Dum fråga kanske men hur mycket krymper tryckt virke på LÄNGDEN när det torkar???
I princip ingenting.
 
Hejsan!

Verkar som om de flesta som skrivit på denna tråd har lagt 28x120 trall. Är det någon som har erfarenheter av läggning av 34x170 trall och hur mycket denna krymper? Gäller samma resonemang oberoende av trall dimension?
 
pont skrev:
Hejsan!

Verkar som om de flesta som skrivit på denna tråd har lagt 28x120 trall. Är det någon som har erfarenheter av läggning av 34x170 trall och hur mycket denna krymper? Gäller samma resonemang oberoende av trall dimension?
Allt fuktigt virke krymper när det torkar, det gäller oberoende av dimension!

Tillämpa den metod som någon tagit upp tidigare i tråden....mät ditt virke och se hur brett det är i det tillståndet det är när du skall lägga det, i torrt tillstånd brukar det nämligen hålla rätt dimension (170 i ditt fall). Sen känner du ju även på virket om det är genonfuktigt eller snustorrt, är det snustorrt så lägg med lite mer springa.

Själv hör jag till dem som alltid lägger med 1mm mellanrum så man har lite att spela på.
Säger som sville; Jag vet, jag bygger många altaner varje år ;)
 
Undrar om WISP är nöjd eller inte nöjd över att trallen monterades med 3 mm mellanrum..?
 
  • Gilla
Jon 72
  • Laddar…
Man kan såga av ett par bitar 3-4 mm trall, och stoppa det i en burk med vatten med lock.
Sedan efter ett dygn när det blivit mättat med vatten så kan man mäta hur mycket det svällt.
 
Ett litet tips är att mäta dimensionen på brädan - handlar det om 28x120 och den är 125 bred så kan man gissa att den krymper mer än om den är 121. Man får även en viss känsla av hur blöt trallen är (dvs hur mycket den krymper) om man känner på vikten, säkskilt om det skiljer från bräda till bräda.

Håller för tillfället på med lite finlir typ kantsten, plank och trappa och har trallen kvar. Jag har dock lagt ut trallen där den ska vara för att den ska acklimatisera sig innan jag skruvar dit den. Jag hoppas detta gör att den får ungefär den bredd den kommer att ha framöver, tanken är att skruva dit den med ett par mm springa.

/Håkan
 
Tjockleken på en tumstock brukar brukar bli bra. Så slipper man att bestik m.m. ramlar ner under altanen
 
Hej!
Intressant och viktigt forumtråd!
JAG är någon vecka från att lägga trallen och jag kom hit i hopp om att få ett entidigt svar, men smake nverkar här vara som baken!

Det enda som ni verkar vara överens om är att det spelar roll hur fuktigt virket är. Detta verkar avgöra huruvida det krymper eller inte.
Om man väger en bräda och sedan räknar ut densiteten med djälp av volymen så borde det väl finns en tabell som talar om fukthalten!?!?
I sådant fall skulle man kunna tala om hur fuktigt ens inköpta virke är för stunden!
Någon som hört tlas om detta?
 
Jag la min trall dikt an förra sommaren o nu har jag springor som är upp till centimetern. Ligger öppet på solsida.
 
Vet man att trallen är nytryckt då är det väl inga problem att lägga den dikt, men då måste den ju vara väldigt rak oxå !

har man som jag legat på lagret av trall en längre tid, då måste man ha glipa
jag använde mig av en 4" spik.

..//N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.