Jag kommer att lägga lagom torkat tryckt virke. Om man tar ett snitt av diskutionen blir det ca 1 mm på "lagom torkat", vilket jag följaktligen kommer att använda. Tack för alla råd erfarenheter.
 

Dum fråga kanske men hur mycket krymper tryckt virke på LÄNGDEN när det torkar???

 
Min trall var 123mm när jag fick den. La den med 1 mm mellanrum, blev kanon. Då kunde jag i vissa fall justera lite om det blev snett. Blir det för stora springor känns det läskigt med hälften luft och hälften trä ;) Du känner hur tung trallen är, det kan skilja jättemkt faktiskt, då får du uppfattning om hur mkt dom går ihop. Låt den inte torka skulle jag säga. Lättare att jobba med en mjuk bräda. Trallen krymer inte nämnvärt på längden.
 
Snälla!

Om virket är nytryckt och blött lägg för tusan inte trallen med mellanrum. Lägg det dikt!! :)

Det krymper bra mycket mer än man tror. En kompis lade med 4mm mellanrum. Nu åker pennor igenom springorna utan problem.
 
Har nu lagt 56m2 trallgolv med tryckta, dock torra brädor. La med 3 mm mellanrum. Efter att ha lästa alla inlägg så är det väl tyvärr bara att vänta och se. I värsta fall kommer jag väl få göra om. ??? Men i och med att de var riktigt torra så kommer de troligtvis inte krympa avsevärt. Brädgården jag köpte ifrån ligger de rikitgt torrt plus att de legat skyddade hos mig i ca 1-2 mån.
Kompisen lade dikt an får ca 2år sedan, problemet han har är att det inte krympt ett dugg och vattnet rinner inte undan alls nu. :-/
Men som man läser här så får man helt enkelt skaffa sig en uppfattning om hur blött, nytryckt etc. trallen är innan man börjar!
 
Är virket torrt så har du säkert gjort rätt men vad jag menar är att om man får blött virke så ska man absolut lägga dikt. Vi lade dikt i mitten av maj (120x28mm) och nu är det ca 4-5mm glipa. Vattnet rinner undan fint.

wisp skrev:
Har nu lagt 56m2 trallgolv med tryckta, dock torra brädor. La med 3 mm mellanrum. Efter att ha lästa alla inlägg så är det väl tyvärr bara att vänta och se. I värsta fall kommer jag väl få  göra om. ??? Men i och med att de var riktigt torra så kommer de troligtvis inte krympa avsevärt. Brädgården jag köpte ifrån ligger de rikitgt torrt plus att de legat skyddade hos mig i ca 1-2 mån.
Kompisen lade dikt an får ca 2år sedan, problemet han har är att det inte krympt ett dugg och vattnet rinner inte undan alls nu. :-/
Men som man läser här så får man helt enkelt skaffa sig en uppfattning om hur blött, nytryckt etc. trallen är innan man börjar!
 
i 95% av fallen är tryckt virke rejält fuktigt. det krymper med andra ord rätt ordentligt, så lägg ALLTID trallbräder kloss så kommer ni inte att bli besvikna.
 
Ett tips är ju att ta fram tumstocken och mäta bredden på brädorna. Vid torrt tillstånd brukar brädorna vara "rätt" storlek.

Köpte själv 20 stycken 28 x 120 på Bauhaus igår som var "sjöblöta". Bredden på dessa var enligt tumstocken 125 mm, vilket gör att springan vid torrt tillstånd blir 5 mm om man lägger dem kant i kant.
 
  • Gilla
Annavitina
  • Laddar…
Charlie skrev:
Det är klart att det är fuktigt från början, men det hänger ju på vilket tempo man har i bygget. Jag beställde allt virke i april och la trallen i juni (förra året). Då hade jag 3-tums spik som distans och  springorna har inte förändrats nämnvärt.
Jepp så vi utan raket tempo ;) kanske helt enkelt gjort rätt då. För mitt virke har legat sen maj och jag skruvade det precis, och det kändes inte surt.
 
I stället för att gissa hur blött virket är, kan man inte blöta ner det med spridaren, gräsmattan måste ju ändå ha vatten, och hur länge måste man vattna för att komma till ett definierat blött läge?
 
Om man inte gör som Charlie, dvs handlar ett ½ år innan man bygger, så ta för vana att lägga trallen kloss. Jag vet, jag bygger många altaner varje år!
 
sville skrev:
Om man inte gör som Charlie, dvs handlar ett ½ år innan man bygger, så ta för vana att lägga trallen kloss. Jag vet, jag bygger många altaner varje år!
Du kan ju inte säga att man ska ta för vana att lägga dikt an. Köper man trycket virke som legat länge på brädgården så ska man inte lägga dikt an om man inte vill ha ett golv helt utan springor!!!!

 
janssonj skrev:
Du kan ju inte säga att man ska ta för vana att lägga dikt an. Köper man trycket virke som legat länge på brädgården så ska man inte lägga dikt an om man inte vill ha ett golv helt utan springor!!!!
Ok!
Vart i landet är det så dåligt tryck hos bygghandlarna så att det tryckta viket får ligga någon längre tid?!
Ni får göra precis hur ni vill med era altaner, jag berättar bara hur jag gör på dem jag bygger åt mina kunder.
Men det är klart, som vanligt kan ju hemmapularna mer än de som har det som sitt yrke ^^
 
Lägg dikt an om det inte är årsgammalt trallvirke du köpt. Träet krymper enormt om det är nyimregnerat.
Krokiga brädor är heller inga problem att räta till med hävarmseffekten.
 
Nja, jag skulle inte lägga bräderna "kloss". För de som lagt x antal meter trallvirke vet att det kan varierar ganska mycket i bredd inom samma parti. Lägg istället med typ 2 mm springa då finns det iaf lite marginaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.