Köp en riktig motorsåg direkt.
För 6000:- så får man en bra semi-professionell bensindriven såg med en effekt på uppåt 3kW.
Dagens sågar har bra förgasare och förbränning och osar ganska lite.
 
tack för tipsen tittar på stövlar kängor byxor hjälm osv..... tittar även på bensinare men är ganska oerfaren så jag tänkte till en början köpa någon billig kanske
https://www.jula.se/catalog/tradgar...gar-och-tillbehor/motorsagar/motorsag-721327/

Eller
https://www.jula.se/catalog/tradgar...gar-och-tillbehor/motorsagar/motorsag-721475/

Tanken är att fälla mindre träd till en början för övning upplärning sen röja lite mindre storm falna träd i ett skogsområde på tomten , har ca 5000 kvm skog ganska efter satt torrt efter satt område så röjning behövs men har inge bråttom .
 
ok såg bra ut don grejerna , är det även en bra såg för en oerfaren ??
 
Köp svenskt, köp Husqvarna! (y)
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
qvintus4 skrev:
ok såg bra ut don grejerna , är det även en bra såg för en oerfaren ??
Det skulle jag säga. Jag är inget proffs heller, men blev rekommenderad den och den är inte så stor och tung så man klarar av att hantera den med kontorsarmar. Inbillar mig att e-brake är bra när man är nybörjare.

Svärdet är lite i kortaste laget om man skall såga mycket på vedbacken, men det är enkelt att byta.

Har inte sågat så mycket med den än, men den är lättstartad och smidig för att vara rätt kraftfull.

Säger som thomasx- Köp Svenskt!
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Man kan köpa Jonsered också, det är Husqvarna det med :)
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Är du nybörjare och enbart ska ta lite för fritidsbruk så skulle jag välja en inte så tung och mera lätthanterlig såg.
Kanske denna med 35 cm svärd, till ett bra pris. Fungerar bra även för enstaka grova träd om du lär dig göra instick
Sågen finns även i en proffsversion men det känns inte som du har det behovet. Och är du ovan så kommer du märka skillnad på 3,5 kg mot en större såg på 5-6 kg.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/Motors%C3%A5g-f%C3%B6r-hem-och-fritid/240738-110/MS-193-C-E.aspx

Skulle du i en framtid utöka ditt sågande så skaffar du då en större såg och två sågar blir då ett måste om du skulle "lyckas" nypa fast en såg när du fäller.
 
qvintus4 skrev:
[länk] såg den här också men kanske värt att lägga en 1000 kr mer då för 445 ??
Med det som du beskriver i användande så klarar du dig bra med denna. Allt hänger på att lära sig fila kedjan och se till att hålla skärpan på den, dvs minst en filning för varannan tank och får du mark/stenkänning så ska det filas annars blir det mycket rök och plågande av din såg.
 
Det ingår, även svärdskydd och tändstiftnyckel ingår. Det är bara vikten de vägt utan svärd och kedja.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
AndersS skrev:
Är du nybörjare och enbart ska ta lite för fritidsbruk så skulle jag välja en inte så tung och mera lätthanterlig såg.
Kanske denna med 35 cm svärd, till ett bra pris. Fungerar bra även för enstaka grova träd om du lär dig göra instick
Sågen finns även i en proffsversion men det känns inte som du har det behovet. Och är du ovan så kommer du märka skillnad på 3,5 kg mot en större såg på 5-6 kg.
[länk]

Skulle du i en framtid utöka ditt sågande så skaffar du då en större såg och två sågar blir då ett måste om du skulle "lyckas" nypa fast en såg när du fäller.
Lättare såg är rekommenderat, mycket behagligare.. 13" svärd räcker långt, längre svärd blir bara jobbiga när du ska kvista. En kurs är också att rekommendera, tänk på att motorsåg är det farligaste du får hantera utan krav på kompetens! Begagnad proffssåg typ HQ 346xp räcker nog livet ut för amatören.

Vad gäller två sågar om man skulle köra fast sågen, brukar jag ha med mig extra svärd + kedja så byter man bara och sågar loss. Sågade loss med en annan såg en gång vilket såklart resulterade i att jag sågade i sågen! :mad:
 
Om du ska såga några enstaka träd eller grenar duger det bra med sågar som t ex AnderS eller qvintus4 föreslår.
Men...
Lever du med tanken på att utöka ditt sågande så är det bättre att lägga pengar på en större maskin direkt.
Jag bytte själv upp mig till en Stihl MS 261 för ett par år sedan och det är en extrem skillnad i råstyrka, av-vibrering och ergonomi på proffssågar. Känns knappt att den väger 4,9 kg.

PS
Att "sätta" sågen är ju lite förargligt och inget man gärna erkänner ;)
 
Var hos en handlare i dag han sa precis som MagHam säger ingen ide att snåla på tex en 1000 kr , då kommer du ångra dig och han sa att dom billigare husqvarna tyvärr inte år så bra . Han rekommenderade Stihl fast han sålde också Husqvarna .
Den han rekommenderade låg runt 2 hk ca.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.